• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS functie moet veld blanco laten

Status
Niet open voor verdere reacties.

C. Alberts

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2006
Ik heb een vraag over de ALS functie in Excel

Het gaat om de berekening van bedragen en om percentages hiervan. In de meeste gevallen gaat het om 100%, dan wil ik dat de betreffende cel blanco is, oftewel niets weergeeft. Als het een lager percentage is, bijvoorbeeld 75%, dan wil ik dat er staat "Subtotaal op basis van 75%"

Het percentage staat op een ander blad en het lukt prima om dat percentage in bovenstaande zin te verwerken, maar een ALS/DAN krijg ik niet voor elkaar. Ik had dit:

=ALS(Basisgegevens!B55<99;"Subtotaal op basis van " & (Basisgegevens!B55*100) & "%";" ")

Als ik in cel B55 100 invul, blijft hij geven "Subtotaal op basis van 100%" terwijl hij dan juist blanco moet zijn...

De celeigenschappen van B55 staan op percentage.

Wat is het echte getal in cel B55? Is dat niet eerder het getal 1 (100 percent is 1)?

Ik vul 75 in en hij geeft dan 75% aan. Echter, als ik deze regel doe:

"Subtotaal op basis van " & Basisgegevens!B55 & "%"

geeft ie weer: "Subtotaal op basis van 0,75%". Vandaar de vermenigvuldiging met 100.

Ik vul 75 in en hij geeft dan 75% aan. Echter, als ik deze regel doe:

"Subtotaal op basis van " & Basisgegevens!B55 & "%"

geeft ie weer: "Subtotaal op basis van 0,75%". Vandaar de vermenigvuldiging met 100.

Dit bevestigt met andere woorden wat ik hierboven al aanhaalde.

Dit bevestigt met andere woorden wat ik hierboven al aanhaalde.

Inderdaad, maar de vraag is wat ik er mee kan doen.

Als ik de orginele regel:

Code:
=ALS(Basisgegevens!B55[B]<99[/B];"Subtotaal op basis van " & (Basisgegevens!B55*100) & "%";" ")

vervang met

Code:
=ALS(Basisgegevens!B55[B]<1[/B];"Subtotaal op basis van " & (Basisgegevens!B55*100) & "%";" ")

geeft geen verschil.

=ALS(BASISGEGEVENS!B55=100%;"";ALS(BASISGEGEVENS!B55<99;"Subtotaal op basis van "&(BASISGEGEVENS!B55*100)&"%";" "))

ZO WERKT HET GOED

Ja geweldig, het werkt! Beide hartelijk bedankt.

Zou je alleen zo vriendelijk willen zijn met het (als het kan) uit te willen leggen... Dan snap ik het voor de volgende keer zelf...;)

Je zet vooraan dat als het percentage100% IS DAT HIJ DAN NIETS MOET DOEN
Is het geen 100 dan hanteert hij de oorspronkelijke formule

m.vr.gr.
wim

Laatst bewerkt:
@Wim
=ALS(BASISGEGEVENS!B55=100%;"";ALS(BASISGEGEVENS!B55<99;"Subtotaal op basis van "&(BASISGEGEVENS!B55*100)&"%";" "))

De 2e 'ALS' is overbodig
Je kan volstaan met:
Code:
=ALS(BASISGEGEVENS!B55=100%;"";"Subtotaal op basis van "&(BASISGEGEVENS!B55*100)&"%")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan