• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS functie uitbreiden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

pietjeklap

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2015
Hallo,

Ik heb de volgende functie in een sheet staan. Deze geeft een 1 als uitkomst wanneer de waarde correct zijn.

Code:
=ALS(OF((EN($D5>=I$3;$D5<=I$3+6));(EN($E5>=I$3;$E5<=I$3+6));(EN($D5<I$3;$E5>I$3+6)));"1";" ")

Nu wil ik dat hij een waarde 2 als uitkomst geeft wanneer de cel H5 leeg is of bijvoorbeeld de waarde "Feestdag" bevat. Ik krijg het er alleen niet in.
Iemand die mij wat meer kan uitleggen?

Alvast bedankt.

Zo misschien?
Code:
=ALS(OF(ISLEEG($H$5);$H$5="Feestdag");2;ALS(OF(EN($D5>=I$3;$D5<=I$3+6);EN($E5>=I$3;$E5<=I$3+6);EN($D5<I$3;$E5>I$3+6));1;""))

PS Zet getallen nooit tussen aanhalingstekens. Zo maakt excel er TEKST van en kun je er niet mee rekenen.

Bedankt!

FYI: De waarde "1" is bedoeld om daaraan een voorwaardelijke opmaak toe te wijzen dus maakt niet heel veel uit voor het rekenen.

Als je in voorwaarde opmaak ook "1" gebruikt kan het. Maar dan kun je beter een letter gebruiken. Getallen moeten getallen blijven in mijn optiek, al menig vraag hier op het forum had met dit onderwerp te maken.

Maar mooi dat het werkt, dan kun je de vraag op opgelost zetten.

PS Als het alleen voor voorwaardelijke opmaak is, kun je de bovenstaande formules ook gewoon gebruiken als voorwaarde natuurlijk. Krijg je niet een sheet vol met 1'n en 2'n.

Laatst bewerkt:
Ik ben toch niet helemaal duidelijk geweest denk ik want het gaat nog niet helemaal zoals het moet.

De functie geeft alleen een 1 als er een bepaalde waarde in de kolommen D en E is ingevuld (een datum). Is dit niet het geval dan geeft het een leeg vakje. De 2 mag daarom ook alleen als vervanging van de 1 komen en niet de waarde [" "].

Dus wanneer H5 feestdag is moet er een 2 volgen en wanneer H5 iets anders is een 1. Maar wel met dezelfde voorwaarden voor zowel de 1 als de 2.

Code:
=ALS(OF((EN($D5>=I$3;$D5<=I$3+6));(EN($E5>=I$3;$E5<=I$3+6));(EN($D5<I$3;$E5>I$3+6)));"1";" ")

Zo dan?
Code:
=ALS(OF(EN($D5>=I$3;$D5<=I$3+6);EN($E5>=I$3;$E5<=I$3+6);EN($D5<I$3;$E5>I$3+6));ALS(OF(ISLEEG($H5);$H5="Feestdag");"2";"1");" ")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan