• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS functie

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guti
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Guti

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2006
Goedenavond...
Ik ben nu al enkele uren bezig met de ALS formule/funtie, maar kom er niet helemaal uit. Het is de bedoeling dat ik via deze formule de terugverdientijd (in maanden!) van een investering bereken.

Willekeurig voorbeeldje:
Bedrijf A en Bedrijf B investeren beide €90.000

In jaar 1 boekt Bedrijf A €20.000 winst, jaar 2 €40.000, jaar 3 €60.000.....

Kan ik nu met de ALS formule het antwoord (=30 Maand) berekenen? Zoja, hoe? :rolleyes:

BVD!

Je kan doen:
ALS Jaar1>90000 dan "12 maanden" anders als jaar1+jaar2>90000 dan "24 maanden" anders als (jaar1+jaar2+jaar3)>90000 dan "36 maanden"
Je moet het niet zo in een cell plakken maar de cell formule dit laten opbouwen.
Als het maar om een paar regels gaat kan je het wel zo doen, maar als het om veel meer cellen gaat kan je het beter in een macro laten berekenen.

Laatst bewerkt:
Je zal eerst met een paar hulpcellen de winst per maand uit moeten rekenen.

Trustno1 zei:
Je kan doen:
ALS Jaar1>90000 dan "12 maanden" anders als jaar1+jaar2>90000 dan "24 maanden" anders als (jaar1+jaar2+jaar3)>90000 dan "36 maanden"
Je moet het niet zo in een cell plakken maar de cell formule dit laten opbouwen.
Als het maar om een paar regels gaat kan je het wel zo doen, maar als het om veel meer cellen gaat kan je het beter in een macro laten berekenen.

Maar met deze methode zou je dus eigenlijk slechts 3 antwoordmogelijkheden hebben (lees: 12, 24 of 36 maand)?

Kun je misschien iets meer uitleg geven over 'in een macro laten berekenen'?

@Ron321: Hoe gaat de formule er dan uitzien?

Misschien is het handiger als ik mijn sheet er even bij online zet...

Bijlagen

• excel.JPG
    excel.JPG
    34 KB · Weergaven: 49
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan