• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

chrisklinkenber

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 jan 2008
Goedemorgen,

Ik ben pas begonnen met excel maar ik loop tegen een probleem op.

Dit is een overzicht van mijn excel sheet:

Eenheid Aantal Norm Urentotaal Prijs Prijstotaal

Minuut 80 0,017 1,33 € 30,00 € 40,00

De eenheid (dag, uur, minuut) kan uit een keuze lijst worden gegeven. nu wil ik dat in het veld onder norm de deze tekst word omgezet naar de norm per uur dus minuut word 0,017 en bij uur wordt de norm 1 en bij dag 8. Hoe doe ik dit? ik heb al wat zitten vogelen met als berekeningen maar ik kom er niet uit.

Alvast bedankt!!

Beste Chris,

Welkom op dit forum.
Tijden en dagen zijn in Excel getallen met bijzondere opmaak. Het getal 1 staat voor 1 januari 1900, maar ook voor een dag van 24 uur.

1 uur valt dan te berekenen met =1/24, wat oplevert: 0,041666667
8 uur is 1/24*3, ofwel 1/3 = 0,3333333
Een minuut is dan 1/(60*24), want er zitten 60 minuten in een uur, en 24 uur in een dag. Dus 0,000694444

Verder snap ik je vraag niet helemaal, maar misschien dat je er hiermee zelf uitkomt?

Groeten en succes,

Richard

Nou ik bedoel eigenlijk dat als ik "dag" selecteer of "uur" of "minuut" uit de keuzelijst dat bij het veld "norm" de norm wordt ingevuld.

Is dit een betere uitleg?

Zoiets:
Code:
=als(A1="Dag";8;als(A1="Uur";1;als(A1="Minuut";0,017)))

Richard

Beste chrisklinkenber ;)

Heb de formule van Richard in een bestandje gestoken.
Is dat in de richting dat je wilt.

Groetjes Danny. :thumb:

Beste chrisklinkenber ;)

Bedankt Wigi voor het seintje.

Dan hier het bestandje.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan