• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

atjelie

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2005
Beste lezers,

Ik heb een opdracht waar ik niet uitkom. Ik ben naar de leraar gegaan maar de leraar wil niks uitleggen hoe ik het moet gaan berekenen, hij heeft alleen maar gezegt dat ik de functie als moet gebruiken maar ik snap niet hoe ik er mee moet werken.

Ik heb hieronder de opdracht erbij gevoegd. Zouden jullie voor mij deze opgaves kunnen maken zodat ik weet hoe ik er overweg moet om de basissalaris en al die andere moet maken

Ik heb ook op jullie forum gekeken maar ik kwam er niet uit. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Atjelie

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit forum is er zeker niet om jouw school opdracht te maken.
Als je de ALS functie niet begrijpt zou ik eerst eens op F1 drukken en dan zoeken op ALS. Daar staat een goede uitleg van de functie.

Bij echte gerichte vragen zal je best steun kunnen verwachten, van ons of van jouw leraar.

ik wil alleen een uitleg niet dat jullie mijn opdracht gaan maken als ik daarboven zo heb geschreven sorry dat heb ik niet gezien toen ik het schreef.

Ik begrijp het probleem niet. Je kunt met de bekende gegevens toch de tabellen verder invullen? Maak formules, dan hoef je maar 1 rij in te vullen en kunnen de andere rijen doorgerekend worden.

Laatst bewerkt:
Dat kan maar in mijn boek staat dat ik de basissalaris moet uitrekenen waar ik ook rekening moet houden met de overuren en daar moest ik de als functie ervoor gebruiken alleen weet ik niet hoe ik met de als functie overweg moet. Ik weet niet hoe ik moet beginnen.

Ik heb maar even voor jou op F1 gedrukt:

ALS(logische_test;waarde-als-waar;waarde-als-onwaar)

logische_test is een waarde of expressie die resulteert in de waarde WAAR of ONWAAR. Zo is A10=100 een logische expressie: als de waarde in cel A10 gelijk is aan 100, resulteert de expressie in de waarde WAAR; in het andere geval is het resultaat ONWAAR. In dit argument kunt u alle vergelijkingsoperators gebruiken.

waarde-als-waar is de waarde die wordt geretourneerd als logische_test WAAR is. Als dit argument bijvoorbeeld de tekenreeks "Binnen het budget" is, en het argument logische_test de waarde WAAR oplevert, geeft de functie ALS de tekst "Binnen het budget" weer. Als logische_test WAAR is, en waarde-als-waar leeg is, resulteert dit argument in de waarde 0 (nul). U kunt het woord WAAR weergeven door de logische waarde WAAR te gebruiken voor dit argument. waarde-als-waar kan ook een andere formule zijn.

waarde-als-onwaar is de waarde die wordt geretourneerd als logische_test ONWAAR is. Als dit argument bijvoorbeeld de tekenreeks "Budget overschreden" is, en het argument logische_test de waarde ONWAAR oplevert, geeft de functie ALS de tekst "Budget overschreden" weer. Als logische_test ONWAAR is, en waarde-als-onwaar is weggelaten (er staat geen komma achter waarde-als-waar), wordt de logische waarde ONWAAR geretourneerd. Als logische_test ONWAAR is, en waarde-als-onwaar leeg is (er staat een komma achter waarde-als-waar, gevold door het haakje sluiten), wordt de 0 (nul) geretourneerd. waarde-als-onwaar kan ook een andere formule zijn.

Kleine tip: ALS er minder uren zijn gewerkt dan een basiswerkweek, moet het aantal overuren dan negatief zijn???

Euhm, als ik zo naar de opdracht kijk, heb je helemaal geen ALS-functie nodig... tenzij er nog andere voorwaarden staan in je boek die niet in het excel-bestand staan.

Het enige dat je moet kunnen is optellen, aftrekken en vermenigvuldigen.
In het onderste tabelletje heb je enkel de functies MIN, MAX en GEMIDDELDE nodig.

succes met excel ;)

EDIT: blijkbaar niet de volledige opgave bekeken. ALS je overuren negatief zijn, zul je dit gelijk moeten stellen aan nul ;)

Laatst bewerkt:
Ik kom er niet uit kunnen jullie een voorbeeld geven hoe je moet uitrekenen ik krijg die basissalaris voor nina hagen niet in het opdracht dan krijg ik dit ##### hoe kan dat? Alleen voor de basissalaris heb ik het nodig de als functie.

Laatst bewerkt:
Euhm, als ik zo naar de opdracht kijk, heb je helemaal geen ALS-functie nodig... tenzij er nog andere voorwaarden staan in je boek die niet in het excel-bestand staan.

Het enige dat je moet kunnen is optellen, aftrekken en vermenigvuldigen.
In het onderste tabelletje heb je enkel de functies MIN, MAX en GEMIDDELDE nodig.

succes met excel ;)

EDIT: blijkbaar niet de volledige opgave bekeken. ALS je overuren negatief zijn, zul je dit gelijk moeten stellen aan nul ;)
Je hebt gelijk hoor, je kunt het ook prima af zonder de ALS functie. Hiervoor in de plaats kan je natuurlijk ook de MAX functie gebruiken:).

Zou de TS het nog snappen:p.

Ik kom er niet uit kunnen jullie een voorbeeld geven hoe je moet uitrekenen ik krijg die basissalaris voor nina hagen niet in het opdracht dan krijg ik dit ##### hoe kan dat? Alleen voor de basissalaris heb ik het nodig de als functie.
En hoe ziet jouw formule er uit?

Ik heb bij de als functie zo gedaan:

Logische test B7<38
Waarde-als-waar
Waarde-als-onwaar (B7+C7)*D7

Maar dan heb ik bij nina hagen nog steeds niet de -3 overuren kunnen berekenen en komt er dit te staan ####. Doe ik hier iets fout. Ik kom er echt niet uit.

Met vriendlijke groet,

Atjelie

Laatst bewerkt:
ik weet niet wat ik daar moet zetten.
Daar zet je neer wat je moet doen als de Logische test B7<38 waar is
bv
B7=40
C7=2
D7=4.25
Dan geld:(B7+C7)*D7

(40+2)*4.25=178.5

Dus wat wil je nu uitrekenen als B7 bv 30 is??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan