• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

PiSang99

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2012
Hallo allemaal,

Ik heb aardig wat zitten lezen en zoeken op diverse fora en internet over deze functie maar ondanks de zee van informatie doet de functie toch niet helemaal wat ik wil. Ik werk op een datacenter en ben binnen Excel2010 bezig met een overzicht van de rekbezetting. Een onderdeel daarvan is de aansluiting op de switches. Nu zitten er in een server vier netwerkkaarten die ik op twee switches kan aansluiten. Elke switch heeft 48 poorten. Ik heb deze formule gemaakt:

=ALS(AS14=1*(EN(AL14="SWITCH1"));"X";" ")

dit werkt wanneer ik in de cel switchpoort de waarde 1 invul maar omdat ik b.v. ook een andere NIC kan gebruiken dacht ik de formule eenvoudig uit te kunnen breiden naar

=ALS(AS14:AS15=1*(EN(AL14:AL15="SWITCH1"));"X";" ")

alleen nu krijg ik een fout in de formule

In schrift zou de formule er zo uit moeten zien.

Als [cel1] de waarde "1" heeft en [cel2] de waarde "switch1" of als [cel3] de waarde "1" heeft en [cel4] de waarde "switch1" plaats dan een X in [cel5]

Hierna moet de formule uiteindelijk uitgebreidt worden want een switch heeft 48 poorten en er zijn twee switches per rek

Bijlagen

Hier zitten de 3 voorwaarden in:

Code:
=ALS(EN(AS14=1;AL14="S1";AJ14=1);"X";" ")

Wat meot er verder nog gebeuren?

reactie

De bedoeling is dat in cel C5 een X komt te staan wanneer er voldaan wordt aan de voorwaarden dat:
- cel AS14 of AS15 is gevuld met een 1 en dat cel AL14 of AL15 is gevuld met switch1

Daarna moet er in cel D5 een X komen te staan wanneer
- cel AS14 of AS15 is gevuld met een 2 en dat cel AL14 of AL15 is gevuld met switch1

Dit gaat net zolang door totdat de 48 is bereikt

Uiteraard moet dat ook gaan gelden voor switch2 maar dat is meer van hetzelfde met alleen andere cellen in het bereik

Jouw voorbeeld: =ALS(EN(AS14=1;AL14=C3;AS15=1;AL15=C3);"X";" ") ('k even de naam van de switch in cell C3 geplaats om de formule kort te houden)

werkt alleen wanneer ik in beide velden een 1 plaats en dat is niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat er of een 1 in cel AS14 of een 1 in cel AS15 staat en niet in beide.

gr.

Pi

Laatst bewerkt:
fout in forumule

Wanneer je dat doet met +,( ik zou niet weten waar ik de OF moet plaatsen in de formule )

=ALS(AS14:AS15=1*(EN(AL14:AL15=C3));"X";" ") is hetzelfde =ALS(AS14+AS15=1*(EN(AL14+AL15=C3));"X";" ")

krijg je een fout in de formule en werkt deze dus niet.

Ook wanneer ik dit gebruikt

=ALS(AS14=1*(EN(AL14=C3));ALS(AS15=1*(EN(AL15=C3));"X";" "))

Uitgaande van de eerste formule : =ALS(AS14=1*(EN(AL14=C3));"X";" ") waar plaats ik dan de OF en de cellen AS15 en AL15 ???

Code:
=ALS(EN(OF(AS14=1;AS15=1);OF(AL14="S1";AL15="S1");AJ14=1);"X";" ")
en
=ALS(EN(OF(AS14=2;AS15=2);OF(AL14="S1";AL15="S1");AJ14=1);"X";" ")

Zo goed?

Thanks

=ALS(EN(OF(AS14=1;AS15=1*(EN(AL14=C3;AL15=C3))));"X";" ")

Dit is 'm dan. :cool:

Bedankt voor de hulp, zat de hele dag al te proberen maar nu is ie in orde. Het is hier vandaan vrij eenvoudig het bereik uit te breiden met andere cellen en deze formule te copieren naar andere cellen.

NB: Overigens werkt mijn versie wel maar je MOET de haakjes gebruiken. Dat komt omdat excel/vba vervelend om gaat met booleans.

a + b = c is in excel voor boolean berekening niet hetzelfde als (a+b) = 1. Maar het gebruik van "OF" is natuurlijk wel een stuk leesbaarder

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan