• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als functie

• Onderwerp starter Onderwerp starter bleke
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

bleke

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2004
Hallo eerst wil ik jullie een fantastisch 2014 wensen.
Nu mijn vraag:

Ik heb een rooster 2014 sheet gemaakt en nu wil ik naast een bestaande formule(=som functie) een "Als" regel toevoegen. Alleen dit wil niet lukken en ik krijg een fout dat de naam niet goed is. In de regel, waar het over gaat, bereken ik met de simpele som=fucntie de uren. Ik heb ook een lijst gemaakt met gegevens validatie met daarin wat je die dag hebt(**-**) gedaan. Ik wil dus wanneer ik "feestdag" invoer, dat er automatisch 7,12 uur ( zo berekenen ze dat hier) wordt weggezet in c1.

dus:

cel...................a1.............b1.......... c1...................d1(**gewerkte dienst**)
.....................00:00........00:00......7,12 (uur).....................feestdag
.....................07:00........16:00.........9..............................reguliere dienst

alvast bedankt voor jullie tijd.

gr jack.

Beste Bleke,

Om te beginnen jij ook een goed 2014.

Verder om je beter te kunnen helpen zou je een voorbeeld bestand willen toevoegen.
Verwijder wel eerst even de privacie gevoelige gegevens of wijzig deze in fictieve gegevens.

Zie het wel verschijnen.

Groet Neuz

=ALS(D2="feestdag";7,12;B2-A2) met deze code krijg ik onwaar ipv 7,12 uur.

de formule is: =E3-F3 en daar moet dit achter??? =ALS(D2="feestdag";7,12;E3-F3)

gr jack

Laatst bewerkt:
De formule van Joske2000 is goed dus dan doe je er zelf iets verkeerd mee.
Op welke cel in je document moet de functie komen?

Beste Edmoor en Bleke,

Edmoor & Bleke:
De formule die Joske2000 gaf is inderdaad goed.
Maar ik heb het voorbeeld document even bekeken en op de range b2 staat een datum
en niet de waarde Feestdag. Dit is waarschijnlijk de reden waarom de formule niet werkt.

Bleke:
Ik weet niet welke diensten jullie precies draaien maar het viel mij op dat als er een nachtdienst
ingevuld wordt (bijv. 22:00 - 7:00) dan geeft jouw systeem een fout aan.
Verder geeft het systeem ook een fout als de gewerkte dienst korte is dan de originele dienst, heb
je hier voor gekozen of is dit nog een schoonheidsfoutje binnen je document?

Succes

Groet Neuz

Bekijk bijlage rooster 2014.xlsOke ik heb nu in het document met geel en rood (omlijnt) aangegeven waar het eea moet staan. De cel K3 is de cel waar ik dus, als ik een feestdag (rood omlijnt) heb. 7,12 uur wil laten verschijnen.
En even over de nachtdienst .....die moet ik nog veranderen inderdaad( daar ben ik nu mee bezig met de formule =ALS(H5>I5;24-H5+I5;I5-H5) Hier wil ik dus die formule achterplaatsen dat als ik feestdag plaatst, in K3, er een tijd komt te staan in G3. En ook de uren als ik korter werkt dan krijg ik inderdaad een fout. Hoe dat komt weet ik niet maar ik heb gelezen dat als in excel de som negatief is, je dus een fout krijgt. Ook dit weet ik niet hoe ik dat moet oplossen.

groete jack

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik je probleem nu helemaal door heb.
De formule die je aan het begin kreeg van Joske2000 is de juiste formule
In de cel K3 type je de volgende formule
Code:
=ALS(D3="Feestdag";7,12;SOM(J3-L3))
Er is alleen 1 klein ding waarover je even moet nadenken. Het woord
"Feestdag" in de formule moet je ergens op laten controleren. Je kan
bijvoorbeeld binnen je document een stukje zetten met alle feestdagen
onder elkaar. Ik heb je document even als voorbeeld gebruikt in de groene cel (K3)
staat de formule verwerkt zoals hierboven.

Bekijk bijlage rooster 2014-2.xls

Succes.

Groet Neuz

Bleke,

Probeer het eens met :

Code:
=ALS(N3="feestdag";"7,12";ALS(E3>F3;24-E3+F3;F3-E3))

Ja dit werkt dus wel thnxs allemaal. Maar ik kom nog terug met andere uitdagingen. Wat is hier anders dan aan, ja de volgorde.

gr jack

Oke nou,
Ik heb het allemaal werkend door jullie, dank daarvoor. Heb ik nog een vraagje. Ik ben elke woensdag vrij in dit rooster. De uren die ik zou maken op deze woensdag zijn overuren. Hoe zet ik dit weg in een formule dat als ik die uren maak op woensdag ik dan die uren in kollom "overuren" krijg.

gr jack

Hallo,

Als jij op woensdag vrij bent dan vul je bij originele dienst niets in en dan komen deze uren automatisch bij de overuren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan