• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijn78m

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2013
Hallo,

Ik ben een analyse aan het doen op basis van de productie per dag echter is de uitdaging dat als iets in de nacht geproduceerd is, bv op 4 december, dat dit bij productie dag 3 december hoort, echter in het systeem dat wordt gebruikt komt deze op een dag later.
Ik zit te worstelen met de ALS functie om een formule te krijgen dat als het geproduceerd is tussen het tijdstip 0:00 en 07:00 dat hij de datum minus 1 dag kan doen, en als het product in de ochtend, middag of avond is geproduceerd dan moet de datum exact worden overgenomen.
Op die manier zou ik een juiste analyse kunnen doen per dag omdat de productie dan op de juiste dag zit.

Een voorbeeld file in bijlage,
ik zou dus in kolom D de juiste datum willen zien, als het nacht is dan moet het kolom B minus 1 dag zijn, en de overige opties (ochtend,middag,avond) zou dan dezelfde datum als kolom B moeten hebben.

Hoop dat iemand me kan helpen met deze functie, alvast bedankt.

Bijlagen

Het werkt fantastisch, bedankt voor de snelle hulp.
Enige vervelende is dat ik de formule niet helemaal snap, is een korte toelichting mogelijk zodat ik weet wat ik doe?
nogmaals dank!

Ik heb eerder de indruk dat het bijna fantastisch werkt.
Tussen 7:00 en 8:00 zal het namelijk niet kloppen.
Maak er daarom dit van
Code:
=A2-(B2<7/24)

Verklaring: B2 < 7/24 (kleiner dan) is waar of niet waar. Waar=1 en Niet waar=0, dus indien waar wordt 1 afgetrokken.

@Enigmasmurf, Het tabelletje in het voorbeeldbestand spreekt de vraag tegen. Vandaar dat ik 8/24 = 1/3 heb gebruikt.;)

Iets langer kan natuurlijk ook maar dan loop je weer tegen vertaalproblemen aan als je de code direct plaatst.
Code:
EN =A2-IF(B2<TIMEVALUE("8:00");1;0)
NL =A2-ALS(B2<TIJDWAARDE("8:00");1;0)

Ontzettend bedankt voor de tekst en uitleg, ik kan verder met data crunching thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan