• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als, index, vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pedi2020

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2020
Goedemiddag,

Ik ben bezig met het (automatisch) opbouwen van advertentieteksten. Nu heb ik een Excel document gemaakt met 2 tabbladen:
1) Het tabblad invullen waarop ik het merk en type van de auto invul. Daarbij per merk + type combinatie een aantal USP's, opties en beschrijvingen.

invullen.PNG

2) Een tabblad Advertentietekst waarop de advertentieteksten uiteindelijk moeten worden opgemaakt.

advertentieteksten.PNG

De bedoeling is dat op het blad Advertentietekst een formule wordt gemaakt, waarmee kolommen C t/m I worden gevuld met de data van het tabblad Invullen op basis van de corresponderende combinatie van merk + type auto. De kolommen D t/m G op het tabblad Advertentietekst (Headline 1, Headline 2, Headline 3, Headline 4 en Headline 5) worden gevuld met de kolommen Optie 1, Optie 2, Optie 3, USP 1 en USP 2 van het tabblad Invullen.

Nu heb ik allerlei combinaties geprobeerd met ALS, INDEX en VERGELIJKEN. Voor mijn gevoel moet dat lukken, maar ik krijg niet het resultaat eruit dat ik zou willen. Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik deze formule op de juiste manier moet opbouwen?

Jullie zouden mij er enorm mee helpen! In de bijlage heb ik het bestand bijgevoegd.

Alvast bedankt!

Bijlagen

is dit wat je zoekt?
PHP:
NL:
=INDEX(Invullen!C:C;VERGELIJKEN(Advertentietekst!$B2;Invullen!$B:$B;0))

EN:
=INDEX(Invullen!C:C;MATCH(Advertentietekst!$B2;Invullen!$B:$B;0))
invullen in cel CC2 en dan kopieren naar rechts en naar beneden.

Al is me niet helemaal duidelijk wat je hier wilt bereiken.
Ik zie 2x exact dezelfde data op deze 2 sheets...

Voor Excel 365.
Code:
=@FILTER(Invullen!C$2:C$4;(Invullen!A$2:A$4=A2)*(Invullen!B$2:B$4=B2))

Oh ja, de nieuwe filter functie.

maar neem dan gelijk het hele bereik, C2 t/m I4

PHP:
=FILTER(Invullen!C2:I4;(Invullen!B2:B4=B2)*(Invullen!A2:A4=A2))

Wel even enkele regelnummers vastzetten, anders kun je #5 niet doortrekken naar onder.
Code:
=FILTER(Invullen!C$2:I$4;(Invullen!B$2:B$4=B2)*(Invullen!A$2:A$4=A2))

Wel even enkele regelnummers vastzetten, anders kun je #5 niet doortrekken naar onder.

Dat hoeft niet, want de functie Filter is een overloopfunctie.

Overigens kun je deze formule prima gebruiken:
Code:
=FILTER(Invullen!B2:I10;Invullen!B2:B10=B3)
dat is geen enkel probleem, waarbij ik de "matrix" en "opnemen" expres iets verruimd heb.

Laatst bewerkt:
Je hebt volgens je filter-functie niet ingevuld in het bestandje in post #8. Ik had deze tabel leeg gemaakt in #8 zodat je daar je functie kon plaatsen. De bedoeling was in mijn optiek dat TS het blad invullen gebruikt om advertentieteksten op te stellen voor gebruik op het tweede blad. Daar staat een lijst met automerken en modellen waarbij die tekst dan gematched moet worden. In In het voorbeeld hierboven zie ik alleen een filter op het model Mokka. Niet een functie die de gehele tabel in 1x helemaal invult. Je kan niet als voorwaarde in de filterfunctie gebruiken zoals als"Advertentietekst!B$2:B$6=Invullen!$B$2:$B$4". Vandaar dat ik nog steeds van mening ben dat je deze door moet trekken en dus een bereik vast moet zetten.

Maar goed, ik laat het hier verder maar bij. Zo belangrijk is het nu ook weer niet...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan