• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als(isfout) formule zonder eurotekens

Status
Niet open voor verdere reacties.

3lmo

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2013
Berichten
26
Hallo formuleden,

Een vraag. Ik kan het antwoord op deze specifieke vraag zo snel niet vinden op het forum:

Ik heb de volgende formule in een cel staan: =ALS(ISFOUT((C11+D11));" ";(C11+D11)). De formule telt elke dag twee waarden bij elkaar op en geeft, bij geen resultaat, geen 'ONWAAR'-foutmelding weer. Maar aangezien de waarde wel een bedrag moet zijn, staat er een € teken (€ -). Hierdoor rekent Excel bij het gemiddelde (onderaan de kolom) al deze cellen mee als nul, i.p.v. geen waarde.

Hoe voorkom ik dat er een euroteken in de cel komt te staan, zolang er geen berekening hoeft plaats te vinden? En daardoor mijn gemiddelde kloppend is tot op de dag waarin er wel een berekening heeft plaatsgevonden?
(als ik de celeigenschap verander van 'Financieel' naar 'Standaard' staat er een nul)

Ik hoop dat bovenstaande begrijpelijk is. Anders formuleer ik het anders.

Alvast dank!
Ivo
 
Maak gebruik van een Gemiddelde.als > 0 formule om het gemiddelde te berekenen.
 
@Cobbejaan:

Klinkt logisch, maar hoe ziet die formule er dan precies uit? De formule is nu:

=GEMIDDELDE(E3:E33)
 
zo :

Code:
=GEMIDDELDE.ALS(E3:E33;">0")
 
Dat werkt niet

@Gerard,

Dank voor je antwoord, maar ik krijg de melding dat de formule zo niet klopt.

Ik heb het sheetje even bijgesloten. Dan snap je misschien beter wat ik bedoel. Wat ik vooral gek vind is dat kolom H (ook bedragen) dezelfde formule hanteert, maar géén eurotekens neerzet op de cellen waar nog geen berekening is uitgevoerd. Kolom E heb ik later ingevoegd en deze doet dat wel.

Dus óf we zorgen ervoor dat de sheet geen 'nul euro' neerzet op de cellen waar de berekening nog niet is uitgevoerd (dat heeft mijn voorkeur)
Óf we passen de Gemiddelde-formule aan, onderaan de kolom, zodat hij een gemiddelde laat zien van de dagen in die maand tot dusver.

Vrijwel de hele sheet gebruikt Voorwaardelijke Opmaak.

Ik dacht dat het niet zo ingewikkeld zou zijn, maar toch komen we er niet zo snel uit.

Had ik al vermeld dat ik Office 2003 gebruik?
 

Bijlagen

  • Helpmijdoc.xls
    30 KB · Weergaven: 8
Of zoiets.
Code:
=C34/AANTAL.ALS(C3:C33;">0")
 
Hoi Harry,

Dat werkt niet. Als ik die formule gebruik, krijg ik weer een gemiddelde van €72,93. Daarin worden nog steeds alle nulwaarden meegenomen. Het werkelijke gemiddelde van de bedragen tot op heden is €325,-.

Ergens pakt hij het '>0' gedeelte niet mee.

Maar toch bedankt voor de dappere poging... :thumb:
 
Dan zal je niet goed getest hebben vrees ik.
Uitkomst € 325,61
Code:
=E34/AANTAL.ALS(E3:E33;">0")
 
Dan zal je niet goed getest hebben vrees ik.

Je hebt gelijk, Harry. Ik had gezien dat je in jouw originele formule kolom C had neergezet, i.p.v. kolom E. Ik had alleen niet álle C's aangepast naar E. Jouw laatste formule klopt wel en inderdaad is de uitkomst nu in orde. Dank!

Blijft het gek dat kolom H dit probleem niet heeft. Daar staan geen eurotekens (met een waarde van nul euro) in de cellen die nog komen gaan. En dus klopt het gemiddelde. Kun je dat ook verklaren?

Nogmaals dank. Het is ietwat houtje-touwtje, maar het werkt wel.

Groet,
Ivo
 
Bij kolom E is de formule 'ONWAAR', bij kolom H 'WAAR'
Zet deze in kolom E:
=ALS(C3+D3>0;C3+D3;"")
 
Laatst bewerkt:
Dát is hem! Precies de formule die ik zocht. Hoeft al dat gedoe met die gemiddeldeberekening ook niet meer.

Klasse, Harry! Dank je wel.

Groet,
Ivo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan