• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als M<>N dan M in AM plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

phillip

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2007
Hi all!

Ik heb het volgende probleem met het sorteren van een getallen reeks. De getallen worden bv aangeleverd als:

Kolom M Kolom N
M1 83,97 N1 139,95
M2 29,95 N2 0

Nu moet ik getallen als volgt gesorteerd krijgen

Kolom AM1 Kolom AN1
Waarde uit N1 waarde uit M1
Waarde uit M2

Indien waarde 0 in kolom N dan geen waarde invullen in AN1

Ik heb een voorbeeld toegevoegd :) en ik hoop dat het duidelijk is ;)

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Wat is de logica achter de sortering? Telkens het maximum uit kolom M en N in kolom AM, en dan de tweede waarde in kolom AN?

Zo ja dan werken deze voor kolom AM en kolom AN respectievelijk:
Code:
=MAX(M1:N1)
=ALS(MIN(M1:N1)=0;"";MIN(M1:N1))

Simpel. In AM1: =ALS(M1>0;M1;"")

*Edit:
In vergelijking met Alex, maar net wat je precies met sorteren bedoeld inderdaad.

Laatst bewerkt:
Nog een vraag.... als onderwerp van de vraag stel je: als M<>N dan M in AM plaatsen. Maar dat klopt niet met je voorbeeld: M1 (83,98) <> N1 (139,95). Ik zou dan verwachten dat M1 (83,98) in AM1 (139,95) staat en dat is niet het geval.

En wat als M1=N1?
Wat moet er in AN1 komen? De overblijvende waarde?

Kortom: enige toelichting is wel nodig.

Hi dank voor de gegeven info, het klopt inderdaad dat het onderwerp te onduidelijk is aan de gewenste formule. Het voorbeeld wat ik nodig heb kon ik niet in het onderwerp plaatsen.

Ik heb een voorbeeld file geplaatst. waarin rood gearceerd de data is welke wordt aangeleverd, groen wat de uitkomst zal moeten zijn.

Dat voorbeeld stond er al, dat heb ik gezien. Maar dat beantwoord de vragen hierboven niet.

Breidt het nog een beetje uit zodat wij hier kunnen zien wat de logica is. Moet de grootste waarde in kolom AM komen?

Hi,

Dank voor de hulp so far. Het is inderdaad verwarrend ;). Ik ben met de formules aan het werk gegaan en kwam tot de ontdekking dat het wellicht eenvoudiger kan.

Het probleem is dat in M kolom getallen staan welke in twee verschillende kolommen moeten komen. Wat heb ik nu;

Kolom M
Kolom N
Kolom AM met formule; =MAX(M2:N2)
Ik moet nu het volgende
Als de waarde in kolom M kleiner is dan kolom AM dan waarde plaatsen in AN. | =min(m2:am2) | + (Als het getal gelijk is dan geen waarde invullen). Dat laatste krijg ik niet voor elkaar :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan