• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

als met voorwaarden tusseen 2 datums

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tomvanmeerveld

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2016
hoi,
ik wil dat excel kijkt of een cel tussen 1-1-2018 en 31-2018 is.
bedoeling is dat na een excel uitput van mijn bank excel zelf kijkt of iets betaald is en met alleen een bedrag lukt dit niet dus dacht ik pak dan als 2de voorwaarde datum block january etc aangezien meeste kosten gelijk is aan datum betaling
ik kom er niet uit in excelBekijk bijlage test.xlsx

Laatst bewerkt:
Kan je even in het bestand aangeven wat de verwachte uitkomst is?

hoop dat file logisch is.
korte uitleg hier. sheet0 is de output van mijn bank in excel.
ik denk dat ik eerst een stap moet doen die zegt als datum tussen 1-1-2018 en 31-2-2018 is dan is het maand 1 etc
daarna zou ik via een formule moeten kunnen zeggen dit zijn mijn maandkosten ( zie sheet 2018) en zoek in sheet0 op of het bedrag en de maand overeenkomen en kleur het geel ( vaste last betaald)
Bekijk bijlage test.xlsx

Waarom loopt maand 1 van 1 januari t/m 31 februari? (zijn wel erg veel schrikkeldagen) Als je alleen de maand uit een datum wil halen zijn daar diverse methoden voor. Voor overzichten kan je beter een draaitabel gebruiken. Het eea uitgewerkt in het bestandje.

Bijlagen

leuk bedacht maar zo moet ik dus zelf nog invullen wat bij wat bedag hoort.
via mijn idee had ik dat al via de sheet 2018 en dacht op de misschien moeilijker manier filter hij zelf wat welk bedrag is zonder dat ik elke maand hoef in te tikken dat 40 asr is etc

Ik heb geen idee wat je bedoelt. Hoe kan iemand uit jouw gebrekkige voorbeeld bepalen wat aan welke kostenpost moet worden toegekend? Zorg er eerst een voor dat al jouw data consistent is. De maandnamen in de tab 2018 zijn of in het Engels, of in het Nederlands of in het Zweeds. Hoe wil je dan iets vergelijken?

ok dit misschien duidelijk.
sheet0 is dus een excel vanuit mijn bank ( die wil ik kunnen updaten dmv kopie past vanuit de file die ik van het internet haal)
dan wil ik dat excel in het tablat 2018 onder de maand de cel geel kleurt als het bedrag in de des betreffende maand is afschreven.
ik heb de bedragen staan zoals het hoort en er staat nu de bedrijfsnamen voor.
hopelijk is het duidelijker nu.
excel moet dus zelf zoeken in de lijst met gegevens vanuit bank of het is afgeschreven in die maand Bekijk bijlage bank2.xlsx

Dat zal een macro worden. Is de separator altijd "/" en staat de naam na het splitsen altijd na de zesde "/"? Verder blijkbaar nog niets gedaan met de opmerking over consistente gegevens. De maandnamen zijn nog steeds in verschillende talen. Is 'GOUDSE LEVENSVERZEKERINGEN NV' hetzelfde als 'GOUDSE LEVENSVERZEKERINGEN NV pensioen'? Is 'XS4ALL Internet B.V.' hetzelfde als 'XS4ALL internet'? Hoe slechter de opzet hoe langer de code. Of als het met formules kan, dan worden dit ook lange (matrix) formules .

Met wat aanpassingen van jouw kant in kolom A van blad 2018 zal het zoiets worden.

Nb.
de regel in het bestand mag je ook zo schrijven.
Code:
If InStr(1, arr(ii, 8), sv(i, 1), 1) > 0 Then sv(i, Month(arr(ii, 3)) + 1) = arr(ii, 7) * -1

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Met een iets complexere variant

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
ar = Sheets("Sheet0").Cells(1).CurrentRegion.Offset(1)
  ReDim ar1(1 To UBound(ar), 2)
  For j = 1 To UBound(ar) - 1
    ar1(j, 0) = ar(j, 3)
    ar1(j, 1) = Split(ar(j, 8), "/")(6)
    ar1(j, 2) = ar(j, 7)
  Next j
  With Sheets("Data").ListObjects(1)
    If .ListRows.Count = 0 Then .ListRows.Add
    .DataBodyRange.Resize(UBound(ar1) - 1) = ar1
  End With
  ThisWorkbook.RefreshAll
End Sub