• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als totaal hoger is geef error?

• Onderwerp starter Onderwerp starter acci
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

acci

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2007
Dag Mensen,

Ik ben een spreadsheet aan het maken met daarin data van een aflossingsvrije hypotheek.(zie bijlage)
Nu kan je zelf invullen wat je hebt afgelost MAAR ik wil dat excel doormiddel van gegevens validatie ofzo een error geeft als je teveel
invult bij aflossen en het hoger word dan het aflos bedrag.
Als je een kijkje neemt in de spreadsheet zie je het volgt.

H4 tot H33 kan je invullen wat je dat jaar hebt afgelost.
B4 hoeveel je moet betalen.
H36 zegt hoeveel je nog moet betalen

nu wil ik dat h36 niet hoger dan 0 mag komen
en als je in h4 tot h33 een getal invoert waardoor h36 hoger dan 0 word moet excel een error geven met je betaalt teveel ofzo

Hoe doe ik dat?
(ik ben trouwens heel slecht in excel)
Bekijk bijlage hypotheek.xlsx

Dat kun je heel eenvoudig doen via validatie met het criterium:
Code:
=som(H$4:H$33)<=0

Laatst bewerkt:
alleen harde invoer

Dat werkt alleen als ik het in de cel zelf hard invoer en op enter druk.
maar als ik een cijfer in de aflossing reeks verander en er zoveel bij doe dat hij in de plus komt geeft geen melding.

snap je mij?

Ik betwijfel of ik je begrijp.
Je schrijft in je eerste bericht: "als je in h4 tot h33 een getal invoert waardoor h36 hoger dan 0 wordt moet excel een error geven" ? Maar in je laatste bericht heb je het over een 'harde invoer' die je dan weer niet wil. Dat lijkt me wat tegenstrijdig. Kijk of de bijlage is wat je bedoelt als je wat in kolom H verandert.

Laatst bewerkt:
Dankjewel

Heey

Ik deed het verkeerd. Het is nu inderdaad hoe ik het wilde maar ik had de gegevensvalidatie alleen op H36 toegepast.

Dus als ik in h4 tot h34 een cijfer veranderde waardoor h36 in de plus kwam gaf hij geen melding maar wel als ik een plus getal zelf intoetsten.
maar ik moes dus bij h4 tot h34 de gegevens validatie toepassen op de som.

Dankjewel ik ben er nu uit :)

Dank voor de respons.
Markeer de vraag nog even als "Opgelost" a.u.b.

Gedaan ;) Dankjewel voor je hulp he
Ik zit nu met een nieuw probleempje hahaha ik ga er nu een nieuw topic over beginnen
Excel zucht

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan