• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS veld 1 "bepaald woord" DAN veld 2 "bepaald getal"?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Airwave

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2003
Hi!

Ik heb de volgende situatie:

3 kolommen
1e kolom: handmatig ingevoerde gegevens mbt een operatie
2e kolom: aanvullende informatie van deze gegevens, eveneens handmatig ingevoerd

3e kolom:

In de rij van de derde kolom wil ik, op basis van de gegevens in de 1e en 2e rij , gestandaardiseerde CODES toekennen.

Voorbeeld: stel 1e /2e kolom bevat het woord "maag" of "nier" , dan komt in de 3e kolom de code 2 of 3, respectievelijk.

Is dit mogelijk binnen excel? En zoja, hoe regel ik dit?

Aansluitende vraag: kan ik binnen excel snel vinden wat de meest voorkomende termen zijn binnen een bepaalde kolom? Dit om het toekennen van de trefwoorden (bijvoorbeeld maag en nier) zo efficient mogelijk te maken....

In de bijlage een eerste aanzet.

Vwb je aansluitende vraag: ik denk dat je een validatielijst bedoelt. Via Data - Validatie kun je ervoor zorgen dat er bij invoer alleen gekozen kan worden uit een voorgedefinieerde lijst. Zet je cursor maar eens op 1 van de cellen in de eerste 2 kolommen, dan krijg je een pulldown menuutje.

EDIT: mocht je veel meer soorten trefwoorden en codes willen gebruiken, dan moeten we het anders aanpakken. Hoeveel code/trefwoord combinaties heb je?

.
.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Airwave ;)

Wat komt er in de eerste kolom en wat in de 2de ?
Het is nogal bizar :rolleyes:

In uw titel spreekt ge over "bepaald woord" en "bepaald getal", welk getal ?

Ik zie nu dat er en dan functie staat over het hoofd gezien.

Heb je een voorbeeldje ?

Groetjes Dany. :thumb:

Laatst bewerkt:
Voorbeeld voor beide reacties (waarvoor mijn grote dank, zo snel!)
Zie ook toelichting in XLS file.

Ik heb in totaal 11 standaardisatiecodes met elk ongeveer 3 meest voorkomende trefwoorden, in gedachten.

Bijlagen

Ah, dat maakt het iets duidelijker, zie hieronder. Hij haalt de codes en tijden op uit het tabblad Tabel. Deze kun je zelf aanvullen
.
.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wildcards?

Super!

En weet je ook of het mogelijk is om gebruik te maken van wildcards?
Dus dat het trefwoord dunne, ook matcht als de echte tekst is: dunne darm, dunne resectie, dunne-dikkedarm e.t.c.?

Van OK-type naar getalkoppeling

Geweldig!

=IF(M3="Appendectomie",70,0).

Dit werkt.
Dus als ik in de dropdown appendectomie selecteer, krijg ik de bijbehorende standaardwaarde van 70 minuten.

Maar, ik wil aanvullende voorwaarden stellen bij deze IF:
dus, als M3 bijvoorbeeld "Laparotomie" is,moet er 110 uitkomen.

Hoe koppel ik deze 2 voowaarden netjes?

Maar, ik wil aanvullende voorwaarden stellen bij deze IF:
dus, als M3 bijvoorbeeld "Laparotomie" is,moet er 110 uitkomen.Hoe koppel ik deze 2 voowaarden netjes?

Zie mijn laatste post. Op het tabblad Tabel kun je meerdere trefwoorden opgeven, hij zoekt er dan automatisch de code bij en de minuten.

Ik heb ook nog wat gemaakt.
Er wordt in de tekst "uitgevoerde ingreep" gekeken of/welke trefwoorden uit de lijst het bevat. Als er 1 of meerdere trefwoorden uit de lijst voorkomen dan worden de bijhorende gegevens van het bovenste gevonden trefwoord getoond.
Als er niets wordt gevonden dan komt de tekst "niet gevonden".

p.s. Het is ook nog aan te passen dat er een melding komt bij meer dan 1 match.

p.s.2: Ik dacht tenminste dat je zoiets wou....

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan