• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als vergelijking: 'niks' vermenigvuldigen met iets en niks weergeven.

• Onderwerp starter Onderwerp starter MGM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MGM

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2009
Beste,

De voorwaarden:
Ja = 1
Nee = 0
nvt = 'niks laten zien'

Cel: BD8 geeft een factor weer.

De onderstaande formule werkt tot zover, behalve het volgende.
Zodra AK8 op 'nvt' staat, wordt er inderdaad niks weergegeven. In BD8 staat een factor die soms bij 'ja' en 'nee' wel van toepassing is. Als ik de onderste formule toepas geeft de cel bij 'nvt' #WAARDE! weer. Hoe kan ik de onderste formule bij 'nvt' zo toepassen dat, als ik deze vermenigvuldig met BD8, er nog steeds niks wordt weergegeven?

=ALS(AK8="ja";1;ALS(AK8="nee";0;(ALS(AK8="nvt";"")))) Formule werkt
=ALS(AK8="ja";1;ALS(AK8="nee";0;(ALS(AK8="nvt";""))))*BD8 Formule werk niet (geeft #WAARDE! weer)

Alvast bedankt.
MGM

Code:
=ALS(AK8="ja";1;ALS(AK8="nee";0;(ALS(AK8="nvt";""))))*BD8
Je probeert te vermenigvuldigen met tekst en dat lukt niet zonder omwegen.
Code:
=ALS(AK8="ja";1;ALS(AK8="nee";0;(ALS(AK8="nvt";[COLOR="#FF0000"][B]0[/B][/COLOR]))))*BD8 
of zo
=ALS(AK8="ja";BD8*1;ALS(AK8="nee";0;ALS(AK8="nvt";"")))

Laatst bewerkt:
Aangezien vermenigvuldigen met 0 niets opleverd en vermenigvuldigen met 1 zinloos is, lijkt me dit ook afdoende:
Code:
=ALS(AK8="ja";BD8;ALS(AK8="nee";0;""))

Laatst bewerkt:
@Gijsbert1. het klopt dat je niet hoeft te vermenigvuldigen door 1, heeft idd weinig zin!
De formule werkt

Bedankt. :thumb:

vermenigvuldigen door 1

Dit heeft inderdaad geen zin, maar vermenigvuldigen met 1 kan soms nuttig zijn als je waarde geen numerieke maar een alfanumerieke waarde zou zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan