• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

als waarde >8

Status
Niet open voor verdere reacties.

edo1960

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2009
Hallo,

in een bestandje dat de uren bijhoudt wil ik graag een cel maken die als de waarde groter is dan 8 automatisch de waarde met 0,25 verminderd. Hoe doe ik dat?

Hallo,

in een bestandje dat de uren bijhoudt wil ik graag een cel maken die als de waarde groter is dan 8 automatisch de waarde met 0,25 verminderd. Hoe doe ik dat?

Dezelfde cel?
Dat wordt via een macro.
Je kunt in Excel namelijk geen formule en waarde in 1 cel zetten.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hallo edo1960,

Als eerste hartelijk welkom bij dit forum.

Over het algemeen plaatst men dan een voorbeeld bestandje zodat "helpers" sneller en gemakkelijker voor jou aan de slag kunnen.

In jouw geval zal de functie ALS waarschijnlijk uitkomst bieden. dat zou er uit kunnen zien als (niet getest) =ALS(B1-A1>C1;(B1-A1)-D1;B1-A1
Uitleg:
A1=starttijd
B1=stop tijd
C1 = 08:00
D1 = 0:25

Succes,
Martin

voorbeeld

Bedankt voor de reacties. Inderdaad makkelijk als er een voorbeeld bijzit. Let niet op de eenvoud, het werkt voor mij....

Bijlagen

zonder hulpcel
Code:
=ALS(AANTAL(C5:D5)=2;ALS(D5-C5>8;(D5-C5-"0,25");(D5-C5));0)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste edo1960 ;)

Heb bestandje wat aangepast.

=ALS(D5-C5>8;(D5-C5-H2);(D5-C5)) ipv =ALS(D5-C5>8;(D5-C5-"0,25");(D5-C5))

Heb 0,25 in cel H2 geplaatst, als deze waarde veranderd, dan moet je alle formules niet opnieuw aanpassen.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Beste edo1960 ;)

Heb bestandje wat aangepast.

=ALS(D5-C5>8;(D5-C5-H2);(D5-C5)) ipv =ALS(D5-C5>8;(D5-C5-"0,25");(D5-C5))

Heb 0,25 in cel H2 geplaatst, als deze waarde veranderd, dan moet je alle formules niet opnieuw aanpassen.

Hoi Danny ;) nu nog de foutwaarde bij een lege cel wegwerken ;)( heb mijn bestandje al aangepast )
Ctrl + H of via VBA

Beste Beste edo1960 en trucker10 ;) ;)

Als je de volgende formule gebruikt dan zie je een 0 of een spatie als uitkomst indien geen waardes zijn ingegeven.

=ALS(C11="";"";ALS(D11-C11>8;(D11-C11-$H$2);(D11-C11))) voor een spatie

=ALS(D11-C11>8;(D11-C11-$H$2);(D11-C11)) voor een 0

Beste Beste edo1960 en trucker10 ;) ;)

Als je de volgende formule gebruikt dan zie je een 0 of een spatie als uitkomst indien geen waardes zijn ingegeven.

=ALS(C11="";"";ALS(D11-C11>8;(D11-C11-$H$2);(D11-C11))) voor een spatie

=ALS(D11-C11>8;(D11-C11-$H$2);(D11-C11)) voor een 0

Beste Danny :confused: Als ik in kolom C een waarde invul en niet in kolom D .........

aanvulling (verbetering) van de vraag

Bedankt voor de snelle reacties (al sliep ik bij de laatste al). In de vraagstelling heb ik een foutje gemaakt, de vermindering wil ik graag als de waarde 8 OF HOGER is. Kunnen jullie daar nog eens naar kijken?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reacties (al sliep ik bij de laatste al). In de vraagstelling heb ik een foutje gemaakt, de vermindering wil ik graag als de waarde 8 OF HOGER is. Kunnen jullie daar nog eens naar kijken?

Bij deze
Code:
=ALS(AANTAL(C5:D5)=2;ALS(D5-C5>=8;(D5-C5-"0,25");(D5-C5));0)
In de tweede bijlage staan diverse formules met uitschakeling van de foutwaarde bij lege cel in kolom C en D , cel waarde "" ( niks ) of 0

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt

Iedereen hardstikke bedankt voor de hulp, dit is wat ik zocht.

of
=D10-C10-ALS(D10-C10>=8;0,25;0)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan