• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als waarde in kolom B gelijk is aan kolom H, laat dan waarde uit kolom F zien.

Status
Niet open voor verdere reacties.

remcotje123

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2008
Hoi ik zit met een probleem,
ik heb al op het forum gekeken, maar ik kom er toch niet uit...
Ik heb een tabel waaraan steeds nieuwe data wordt toegevoegd.
Nu wil ik dat achter de waarden in kolom H, alle waarden uit kolom F worden toegevoegd, wanneer B gelijk is aan H...
Ik kom er niet uit omdat de waardes in H meerdere keren voorkomen in B, en elke keer als dat zo is, wil ik de respectievelijke waarde uit F...
Kan iemand mij hierbij helpen?

Bekijk bijlage Book1.xlsx

mvg Remco

Remco,

Met een formule is dat alleen op te lossen in kolom I en kun je H desnoods verbergen:
Code:
=ALS(B2=H2;H2&F2;H2)

Remco,

Met een formule is dat alleen op te lossen in kolom I en kun je H desnoods verbergen:
Code:
=ALS(B2=H2;H2&F2;H2)

Hoi rob,
bedankt voor je snelle reactie, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel. Ik heb een voorbeeld toegevoegd van wat er de cellen zou moeten komen staan...Het gaat mij erom dat ik een opsomming krijg van de getallen in kolom F die behoren bij de genoemde 'Animal ID's' in kolom H. Of moet ik daarvoor een andere tabel structuur gebruiken?

groet, remco
Bekijk bijlage Book1b.xlsx

Dat is wel een hele knappe formule WHER.

Mocht Remco er niet uit komen, heb ik een iets lichtere versie. :)

Bijlagen

Hoi WHER en HSV,
Wow, ik voel me bij jullie echt een ontzettende n00b.
Om eerlijk te zijn begrijp ik beide formules niet, jullie verliezen me al bij de 'false' van de eerste 'IF', maar ze lijken te doen wat ik wil :)!

Wat me wel opvalt, is dat als ik door de kolommen ga, bij de versie van WHER wat verandert, maar bij de versie van HSV niet...hoe kan dat? Ik zou namelijk wel verwachtten dat er wat verandert...

Ik vind zelf de versie van HSV overzichtelijker, daarmee kan ik ook nog wat veranderen als ik de kolommen in een andere volgorde zet, maar dat komt doordat hierin de kolommen met de 'letters' zijn aangegeven, en niet met de namen zoals bij WHER, wat volgens mij met de array functie te maken heeft?

In ieder geval hartstikke bedankt! Ik zou hier zelf echt nooit opgekomen zijn!:thumb:

Hoi WHER en HSV,
Wat me wel opvalt, is dat als ik door de kolommen ga, bij de versie van WHER wat verandert, maar bij de versie van HSV niet...hoe kan dat? Ik zou namelijk wel verwachtten dat er wat verandert...

Verklaar je nader als je wilt.

Vul wat andere getallen achter ATB191010M7 in kolom F.
Zo heb je een beter overzicht op wat er gebeurd als overal nummer 43 plaatsen.
Daarna zet je het weer op 43.

Edit: Laat maar; ik begrijp ineens wat je bedoeld.
Je ziet inderdaad niet veranderen aan de formule zelf als je door de kolommen loopt, maar er veranderd natuurlijk achter de schermen wel iets.

En dat is dit stukeje: =ALS(KOLOM()-KOLOM($I$2).

Je wisselt zelf van kolom, en daar zit de truuk. ;)

Laatst bewerkt:
Verklaar je nader als je wilt.

En dat is dit stukeje: =ALS(KOLOM()-KOLOM($I$2).

Je wisselt zelf van kolom, en daar zit de truuk. ;)

Awh, kijk, ik wist dus niet eens dat () betekent dat dat betekent: de kolom waar je nu bent :confused:...daar ga ik nu in ieder geval van uit:rolleyes:

Als ik dan toch aan het leren ben, wat betekent het product gedeelte hierin dan: IF(COLUMN()-COLUMN($I$2)>=SUMPRODUCT(($B$2:$B$1000=$H2)*($B$2:$B$1000>0)).
Of zou ik maar gewoon aan een excel-cursus deelnemen? :P
In ieder geval:
Hartstikke bedankt!

Graag gedaan.

1: daar ben je dus uit. :thumb:
2: als je bv. in kolom 4 start en dan even met dat stukje formule,
en dan (de somproductformule uitkomst = bv. 6)
= als(4 - 2 is groter of gelijk aan 6 dan leeg, geeft dus ONWAAR.
want =als(2 is groter of gelijk aan 6 = onwaar.

Ik hoop dat je het kan volgen, maar een cursus is nooit weg. :D

PS. heb ik even de verkeerde kolom te pakken, maar dat maakt voor de uitleg niets uit.
Ps2. Misschien is onderstaande wel iets gemakkelijker.
Code:
=ALS(KOLOM()-KOLOM($I$2[COLOR="red"])>=AANTAL.ALS($B$2:$B$100;$H2)[/COLOR];"";INDEX($F$2:$F$1000;SOMPRODUCT(GROOTSTE(($B$2:$B$1000=$H2)*($B$2:$B$1000>0)*(RIJ($A$2:$A$1000)-RIJ($A$2)+1);[COLOR="red"]AANTAL.ALS($B$2:$B$1000;$H2)[/COLOR]-KOLOM()+KOLOM($I$2)))))

Laatst bewerkt:
Ik begrijp het inmiddels! Niet allemaal natuurlijk, en ik zou het zelf nooit na kunnen maken, maar ik zie een paar bomen door het bos! Hartstikke bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan