• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALSfunctie in functie van de dag.

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Is het mogelijk in excel om een functie te maken waarbij de uitkomst afhankelijk is van de dag (van vandaag dan bij wijze van spreken)?

Dat er bijvoorbeeld vandaag dit staat en morgen dat (eventueel met zo'n vernieuwknop als F5 of F9

Dat ik bijvoorbeeld kan zetten: zus, maar op zon- en feestdagen: zo
of nog complexer: dinsdag en vrijdag zus, woensdag en donderdag zo, zaterdag nog anders en zondag en maandag nóg anders...

Zoja mogelijk... hoe?

bvd

Hallo Vis_ta,

Het kan zonder meer.
=ALS(EN($C7<=M$6;$D7>=M$6);ALS(WEEKDAG(M$6;2)>5;" ";ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN(M$6;feestdagen;0));$F7;""));" ")
Dit is bijv een formule waarin dit gebeurt:
De eerste als bepaald of de dag waarop deze formule staat (M6) valt binnen een bepaalde periode, aangegeven met C7 en D7.
Als dat zo is dan komt de tweede als aanbod: als de dag in M6 een zaterdag of een zondag is dan moet er een spatie in het veld gezet worden, als dat niet zo is wordt er gekeken of de datum in M6 soms staat in de feestdagentabel. Zo niet dan ook weer een spatie. Valt de datum binnen de periode en is geen zaterdag,zondag of feestdag, dan de waarde uit F7 in de cel zetten. Ligt de datum niet binnenb de periode C7 D7, dan ook weer een spatie.

Met deze redelijk beperkte reeks van mogelijkheden kon dit hier gemakkelijk met een geneste als worden opgelost, bij meer mogelijkheden kun je natuurlijk ook bijv een functie zoeken gebruiken.

Met enige fantasie is er altijd uit te komen.

Groeten
Thoralf

Is het mogelijk in excel om een functie te maken waarbij de uitkomst afhankelijk is van de dag (van vandaag dan bij wijze van spreken)?

Dat er bijvoorbeeld vandaag dit staat en morgen dat (eventueel met zo'n vernieuwknop als F5 of F9

Dat ik bijvoorbeeld kan zetten: zus, maar op zon- en feestdagen: zo
of nog complexer: dinsdag en vrijdag zus, woensdag en donderdag zo, zaterdag nog anders en zondag en maandag nóg anders...

Zoja mogelijk... hoe?

bvd

Je kunt gebruik maken van weekdag.
Bijv.:
ALS(WEEKDAG(VANDAAG();2)>5;"het is weekend";"door de weekse dag")

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hoi,

Bekijk de bijlage eens.
Je kunt van alles verzinnen, met een 'geneste' ALS-funtie .....

Bijlagen

Hoi,

Bekijk de bijlage eens.
Je kunt van alles verzinnen, met een 'geneste' ALS-funtie .....
Beste van Ommeren, je gaat een beetje de fout in met "type-getal" in de weekdag formule.
In de formule heb je geen type-getal opgegeven. Excel rekend dan van zondag (1) t/m zaterdag (7). Als je maandag als 1 wilt hebben, en zondag als 7 dan moet je type-getal 2 opgeven.

Uit de excel help:
type_getal Resultaat
1 of leeg Een getal van 1 (zondag) tot en met 7 (zaterdag). Dit komt overeen met voorgaande versies van Microsoft Excel.
2 Een getal van 1 (maandag) tot en met 7 (zondag).
3 Een getal van 0 (maandag) tot en met 6 (zondag).

Beste van Ommeren, je gaat een beetje de fout in met "type-getal" in de weekdag formule.
In de formule heb je geen type-getal opgegeven. Excel rekend dan van zondag (1) t/m zaterdag (7). Als je maandag als 1 wilt hebben, en zondag als 7 dan moet je type-getal 2 opgeven.

Uit de excel help:

Dus?
Je moet wél eerst goed kijken voordat je commentaar geeft.
In mijn voorbeeld is inderdaad de zondag dag 1 en zaterdag dag 7, de 'standaard' dus .....

Zullen we eventuele vragen of problemen in eerste instantie maar aan de vraagsteller over laten?
Allerlei signalen waaruit moet blijken dat de ánder meer een wizkid is .... daar zitten mensen echt niet op te wachten!!

Laatst bewerkt:
Beste van Ommeren, het was zeker niet mijn bedoeling om "aanvallend" over te komen, ik zag alleen dat het in jouw voorbeeld fout ging bij 21-7-2008 en 28-7-2008. Dat zijn maandagen, maar jouw uitkomst geeft di/wo.
Het leek mij het melden wel waard, het had kunnen zijn dat een dergelijk foutje ook in een belangrijk bestand had gestaan, zodat je het had kunnen aanpassen.

Beste van Ommeren, het was zeker niet mijn bedoeling om "aanvallend" over te komen, ik zag alleen dat het in jouw voorbeeld fout ging bij 21-7-2008 en 28-7-2008. Dat zijn maandagen, maar jouw uitkomst geeft di/wo.
Het leek mij het melden wel waard, het had kunnen zijn dat een dergelijk foutje ook in een belangrijk bestand had gestaan, zodat je het had kunnen aanpassen.

Bij WEEKDAG toepassingen gebruik ik altijd 2 als 2de argument, omdat je je anders heel snel vergist. En dat is nu bewezen in kolom F van het bestandje van Ommeren.

Hoi,

Sorry, dat klopt niet helemaal. Ik heb in kolom F een fout gemaakt in de formulie (namelijk 2 en 3 (maandag en dinsdag) gebruikt, terwijl het kriterium 3 en 4 (dinsdag en woensdag) moest zijn.

Bij WEEKDAG toepassingen gebruik ik altijd 2 als 2de argument,
En DAT is óók helemaal terecht! Als eerste dag van de week geldt in de christelijke en islamitische kalender de zondag. Maarrrr... Volgens de ISO-norm (specifiek: ISO 8601) is maandag de eerste dag van de week. Dat is waar agenda's en bedrijven dus mee werken. (Bron)

Groet, Leo

Ik gebruik excel gewoonlijk alleen om basisformules, statistiek e.d.
Het is de eerste keer dat ik met dagen wil 'rekenen' en het is chinees voor mij:confused:

Omdat ik niet had verwacht dat de formules me zo ingewikkeld gingen zijn en ik het niet meer zie zitten om deze telkens te gaan aanpassen heb ik besloten een extra tabel in het werkblad in te voegen.

Ik heb een voorbeeldje gemaakt, ik hoop dat het duidelijk is. Op de plaats van de vraagtekens ontbreken dus de formules. Ik veronderstel dat duidelijk is. Om het voor mezelf wat makkelijk te maken heb ik wat plaats gelaten tussen de tabel en de kolom met de vraagtekens. Omdat ik daartussen nog enkele formules wil proppen.

Hoe moet ik dit doen?:o

Bijlagen

Hier een voorbeeldje. In de cellen A12 t/m A30 kan je vakantiedagen zetten. Als vandaag/de huidige dag op zo'n dag valt dan is de uitkomst altijd een B. Alle andere dagen wordt gekeken naar de lijst.

Ik heb het niet gedaan met weekdag(), maar met tekst() en vergelijken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Vis_ta,

Ik heb een viertal tabellen gedefinieerd: dagentabel1, dagentabel2, dagentabel3 en feestdagen, respectievelijk voor het vvorbeeld 1, voorbeeld 2 en voorbeeld 3 en een tabel als voorbeeld voor feestdagen.
In kolom A staan formules overeenkomstig de voorbeelden 1, 2 en 3 zonder dat er rekenin wordt gehouden met feestdagen, maar uitgaande van de datum vandaag, in kolom B het zelfde, maar nu uitgaande van een datum in het sheet, in dit geval cel E1.
In kolom D nu nog een keer hetzelfde als in kolom B, maar nu rekeninghoudend mnet de feestdagen uit de tabel feestdagen.

Groeten
Thoralf

Laatst bewerkt:
Ik snap niet meteen alles, maar ik ga het voorbeeld van babo gebruiken om m'n eigen exceldocument aan te passen en uit te breiden.

Ik laat nog weten of dat allemaal correct lukt, alvast bedankt!:thumb:

werkt allemaal perfect, hartelijk bedankt!:thumb:

Nog 1 vraagje:

uitgaande van het voorbeeld van babo

Is het mogelijk om de feestdagen of de formule zo aan te passen dat niet telkens het jaar moet worden aangepast?

Nog 1 vraagje:

uitgaande van het voorbeeld van babo

Is het mogelijk om de feestdagen of de formule zo aan te passen dat niet telkens het jaar moet worden aangepast?
Hierbij. verder kan je nu ook een datum ingeven in cel H1. Als de cel leeg is wordt er gerekend met vandaag().

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan