Alt+(ernatief) voor de Muis

Status
Niet open voor verdere reacties.

Withaar

Verenigingslid
Lid geworden
8 apr 2001
Veel Windows programma's kun je naast met je muis ook prima bedienen met de Alt+... toetsen.

Bv in Word, waar je met Alt+x het Extra menu opend en met Alt+I het invoeg menu.

Welke letter je moet gebruiken kun je zien door de onderstreping van die letter in de optie.

Nu mijn vraag. Is zo iets ook mogelijk in webpagina's?
Ik neem de helpmij site even als voorbeeld, rechtsboven aan staan diverse buttons, Profiel, Aanmelden, Kalender etz.
Kan in een web pagina iets soort gelijks, dus Profiel en Aanmelden, en dat deze buttons dan in combinatie met een Alt toets (ook) te bedienen zijn.

N.b. de achtergrond van de vraag is een site zo aan te passen dat hij ook gebruikers vriendelijk is voor met mensen met RSI klachten, andere oplossingen die hierbij kunnen helpen zijn dus ook welkom.

Met ALT+S kun je een bericht posten..

Werkt alleen in IE en Mozilla-Based browsers..

Veel van deze sneltoetjes op het web ken ik niet moet ik zeggen.. Ze zijn niet heel veel gebruikt.

alt+p om een voorbeeld te bekijken, of alt+r om te resetten. werkt ook niet overal

... Je hebt het nu over de werking van de brouwser d.m.v. sneltoetsen, dat bedoel ik niet, het voorbeeld van Word was misschien niet helemaal de juiste.

Wat ik bedoel is het gebruik op de site zelf, dus in de webpagina, als alternatief voor het klikken op allerlei buttons die je op het scherm ziet.

Uuhm.. Wanneer ALT S hier de post button kan activeren zal het ongetwijfeld mogelijk zijn..

Helaas weet ik dan niet hoe je het voor elkaar moet krijgen. Ik pas :).

Geplaatst door Withaar
N.b. de achtergrond van de vraag is een site zo aan te passen dat hij ook gebruikers vriendelijk is voor met mensen met RSI klachten, andere oplossingen die hierbij kunnen helpen zijn dus ook welkom.
Geef de mensen op die site dan het advies om met een tekentablet te werken. Dat is een prima alternatief voor een muis dat nogal eens over het hoofd wordt gezien.
Het wordt vooral gebruikt om in programma's als Photoshop en Paint Shop Pro op een natuurlijke manier te kunnen tekenen en schilderen, maar je kunt er nagenoeg alles mee doen wat met een muis ook kan.
Kijk bijvoorbeeld hier eens.
Prijzen variëren van € 15,- tot € 1500,-. Maar voor rond de € 45,- heb je al een heel behoorlijk exemplaar.

Guus.

Heb zelf wat gevonden: Accesskey
Meer info is hier te vinden.
Gewoon met standaard HTML (vanaf versie 4).
Jammer dat dit nauwlijks gebruikt wordt.

Zeker in bedrijfs (web) software zou dit vanuit een ARBO oogpunt bijna verplicht moeten worden gesteld.
Zou m.i. heel wat RSI klachten kunnen voorkomen.

P.s. zelf heb ik een Wacom, de muis die er bij hoort vindt ik maar niks, maar de pen is echt super, inderdaad een aanrader zo'n tekentablet.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het niet zo'n succes is geworden omdat iedereen zijn eigen letters op kan geven..

Is opzich wel handig :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan