Beste Sylvester,
Het klopt dat er bij bijv. bruin ook andere 'machines' staan. Dit komt omdat we, na na het filteren, handmatig nog opdrachten verschuiven.
Het bronbestand is opgebouwd uit historische gegevens uit de tijd dat we eigenlijk nog niet aan planning deden.
Hierdoor komt het dus voor dat bij bepaalde machines in het bron bestand teveel of juist te weinig opdrachten staan ingepland (richtlijn is ongeveer 12.000 zakjes per machine per weekdag en 8000 op een zaterdag).
Het mooiste zou natuurlijk zijn dat met dat aantal van 12.000 ook rekening worden gehouden met het aanmaken van de doelbestanden, maar dat ging in elk geval mij pet te boven
Uiteindelijk zal het bronbestand wel de juiste aantallen zakjes per machine bevatten, maar dat zal nog wel even duren.
Voor wat betreft het filteren:
Allereerst selecteer ik welke week het is (A, B, C of D). In de betreffende week zet ik het filter op alleen "X" in de betreffende kolom (dus geen lege cellen, want die opdrachten hoeven niet gedaan te worden).
Vervolgens hangt het er vanaf welke lijst ik wil maken:
De WAL (Werkvoorbereider afteken Lijst) heeft als autofilter:
draaidag = 1, vertrekdag is 1 (en dan oplopend sorteren), want een opdracht kan ook op dag 2 of later vertrekken), vertrektijd 9, 14, 17 of 23 u, en dan op Apotheeknaam en eventueel afdelingnaam.
Deze data kopieer ik dan (nu nog handmatig) naar een nieuw bestand en plaats dan een regel met tekst boven elk "cluster" (9.00, 14.00u, 17.00u, 23u, morgen 9u, morgen 14u, morgen 17u enz.). Misschien kan dat ook met VBA?
De MAL (Machine Afteken Lijst) heeft in principe dezelfde criteria als de WAL, alleen wordt nog een extra filter gezet, nl. de machine (1 Blond, 2 Rood, 3 Blauw enz.).
Deze regels worden dan vervolgens weer op dezelfde wijze handmatig gekopieerd naar de MAL lijst.
Voor de VAL (Vertrek Afteken Lijst) heeft iets andere filters:
Allereerst de vertrekdag (1 t/m 6), dan de vertrektijd (14u, 17u, 23 u enz.) en binnen elk vertrektijdstip gesorteerd op Apotheeknaam en vervolgens afdeling om het zoeken te vergemakkelijken.
Ik hoop dat je bovenstaande een snapt, geef anders ff een seintje.
De 'vreemde eenden in de bijt' zijn dus niet met het autofilter daar neergezet, maar daarna handmatig (vanwege het aantal zakjes dat per dag per machine gedraaid moet worden).
Alvast reuze bedankt voor het meedenken....
Groet,
Gerald