Alternatief voor Acronis True Image?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lutz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Lutz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 jan 2001
Ik wil handmatig een keer per maand een incrementele backup maken naar een esata schijf. Dat kunnen vele programma's.
Ik wil ook uit de backup alleen een bestandje kunnen terugzetten. En ik heb Windows Linux dual boot computers. Desnoods wil ik mijn harde schijf kunnen vervangen en alles weer terugzetten. :cool:

Acronis True Image is al een goede start, maar zijn er alternatieven voor dit soort toepassingen?

Ik heb nog een NAS schijf, maar backuppen duurt dan veel langer.

Beste Lutz,
Drive Image XML is zo een programma. Voor particulieren bovendien gratis. Ik hoop altijd wel dat het lukt want volgens mij zijn dit soort programma's onvoorspelbaar.

In elk geval kan je bestanden uit de schijf-image halen en als backup bestanden er aan toevoegen.

http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm

Beste Alfred 2,

dat is een goeie tip. Acronis kan dan wel live een Windows systeem backuppen, maar ik draai ook Windows. Driveimage draait vanaf CD ... Ik zal het testen.

Vandaag heb ik eindelijk geprobeerd een Windows pc te backuppen. Op de interne harde schijf zijn er 4 partities voor Windows : een boot partitie, een schijf C partitie, en twee recoery partities. Via de Knppix live CD heb ik geprobeerd een backup naar een usb schijf te schrijven: ik kan de boot partitie niet onder Windows benaderen en het programma wil geen backup in de juiste map op de usb schijf zetten.

Dat lijkt zo maar niet te kunnen. Is dat een berperking van het systeem, en een berperking bij mijzelf?

Knoppix live CD is Linux en het programma DriveImage draait alleen vanaf hun Runtime Live CD of een WinPE boot CD-ROM. Trouwens ook vanaf de harde schijf onder Windows XP, Windows Server 2003, Vista, Windows 7 en Windows 8.

Beste Alfred,
ik heb hun eigen runtime live cd gebruikt en zoals ik al schreef, kan ik als backup locatie alleen voor de usb schijf kiezen, maar niet opgeven, welke map ik wil gebruiken. Heb jij een Windows 7 computer en kan kijken, of jij wel met de live cd je boot partitie kan backuppen? Lukt dat jouw ook niet dan kan ik beter een ander programma gebruiken.

Nee dat probleem heb ik niet en ik heb trouwens een gekloonde schijf als backup. De harde schijf wissel ik dan één of twee keer per jaar bij het klonen. Zo weet ik altijd dat ik een werkende kopie heb. Ik maak ook images met Drive Image XML, van drie Windows partities, op een partitie aan het eind van de schijf. Het benaderen van de bestanden daarin is geen probleem. Ik kan bij de derde stap van de wizard gewoon de directory kiezen die ik wil, blijft het pad venster bij jou leeg dan betekend dit dus dat het programma de formattering van de USB drive niet goed lezen kan en zou ik eerst dat probleem verhelpen.

Ik gebruik dus geen boot schijf voor het maken van de images maar doe dat gewoon onder Windows. Ik kan er bestanden uit halen maar kan me niet goed herinneren wanneer ik het programma heb uitgetest in het terugzetten van een partitie. Dat is al lang geleden. Ik ga er vanuit dat het werkte. Linux partities heb ik niet.

Verplaatst van Overige Software naar Backup/Images

Hallo, sluit aan bij dit onderwerp, wil een image van mijn c schijf op een andere partitie plaatsen, heb dit gedaan met drive image xlm, is ook gelukt, maar heb hierbij volgende vraag, doordat je drive image uitvoert in windows die geinstalleerd is op de c schijf, zijn alle gegevens dan opgenomen in de image? en als je computer crasht, hoe plaats je dan je image terug? heb ook al de bootcd runtime op een cd gebrand, draait onder linux en daar kun je vanaf de cd drive drive image opstarten, maar dat werkt niet, geeft mijn harde schijf niet correct weer en van daaruit een image maken met drive image lukt niet, errors, ben nu bezig met hirens bootcd te downloaden, zal eens zien wat ik daarmee kan, wil namelijk op een gemakkelijk manier mijn besturingssysteem terugplaatsen

Zoals gesteld draait het programma niet onder Linux. Op hun website vind je twee van hun boot-cd's.

Vanaf de bootcd kan je een image maken en deze zet je dan dus terug met de zelfde versie van het programma. Anders ook een backup van het programma maken.

Ja, je kan hiermee ook van een werkend besturingssysteem een image maken. Bij Vista kunnen er problemen met de bootsector zijn maar die kunnen hersteld worden. Je moet ook daarvoor maar even op hun forum kijken maar ik doe altijd de Vista Installatie CD er even in, Vista meldt dan dat er fouten zijn die het kan proberen te herstellen, ik sla dat over, ik kies de landinstellingen en in het volgende menu toch: Fouten automatisch herstellen.

Van geen enkel backup programma kan je met zekerheid stellen dat het voor iedereen werkt. Het is toch een kwestie van uitproberen. Hier kan je in elk geval de image openen en er bestanden uit halen. Voor mij is het extra want ik gebruik Acronis vanaf Hirens om een kloon te maken, de kloon gebruik ik dan als schijf waardoor ik zeker weet dat ik een werkende kopie heb.

Er is ook de mogelijkheid van backup van wijzigingen alleen. Zeker voor mensen die denken vaak een image terug te moeten zetten is dit interessant. Deze programma's zijn alleen niet gratis. Ik ken Rollback_Rx_Pro_8.1.0.2693111823 en SKANIX ILLUSION. Dit wordt gebruikt op scholen en in Internet cafés. De image groeit dan naarmate je meer op de schijf verandert behalve de mappen die je aangeeft. Elke keer bij het opstarten van de computer heb je de keuze om alles terug te zetten. Behalve de kleinere benodigde schijfruimte is een herstelpunt snel gemaakt, echter: je hebt het dan wel op de zelfde fysieke schijf. Ik heb het onder XP gehad en kon Windows zelf niet zo ver beschadigen dat het niet snel hersteld werd.

Hirens cd gebrand, werkt perfect, image gemaakt op andere partitie met Drive Image XLM, werkt zeer snel, wel nog image niet teruggeplaatst, maar zal ook wel in orde zijn zeker

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan