• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Alternatief voor =Als functie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

snotaaap

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
Hallo!

Bij het maken van een formule krijg ik de melding dat ik te veel Als-functies gebruik. Uit een aantal kolommen op één sheet haalt de formule informatie om een soort code (sleutel) te genereren. In alle kolommen zijn meer mogelijkheden, vandaar de als-functies.
Ik hoor het graag als iemand een oplossing weet om de hoeveelheid als-functies terug te brengen, ik ben overigens niet zo bedreven met Macro's en los het (indien dan mogelijk) het liefst op met formules.

Vriendelijke groet,
Lau

Snotaaap

Dag Lau

Afgaande op de beschrijving, lijkt de HOR.ZOEKEN functie iets. Zoniet, neem een kijkje in alle zoekfuncties die je kan gebruiken in Excel.

EDIT: de functie heet HORIZ.ZOEKEN en niet HOR.ZOEKEN.

Laatst bewerkt:
Niet helemaal wat ik bedoel,

de formule kijkt in kolom A, heeft 3 opties ( bijv engels, nederlands en frans )
Als er 'Nederlands' in de kolom staat, dan moet er in de sleutel 'NL' komen te staan. dit maakt dat ik in eerste instantie Als ging gebruiken. De formule werd heel wat tekens lang en bevatte dus te veel Als functies.

Any suggestions.

Snotaap,

Heb je misschien een klein voorbeeld bestandje ?
Maakt het meedenken iets eenvoudiger .

Ik heb een bestandje bijgevoegd.
Zoals ik eerder beschreef, het gaat om het genereren van een code in kolom K in dit geval.
|n de formule in kolom K zijn 7 vaste getallen, de gegeven 1234567 die er staat. Dan moet er een 1 komen bij HIER als er B staat in kolom C, staat er een V moet er een 2 komen. Dit gaat nog wel.Dan moet de formule er voor zorgen dat er op de plek waar DAAR staat, een landcode wordt ingevoerd met behulp van kolom E. om het eventueel eenvoudiger te maken, van de 23 mogelijkheden zijn de meest voorkomende talen/landen Nederlands, Engels, Duits en Frans, Pools. De landen zouden respectivelijk NL, D, F, PL moeten geven in de code, dus niet de volledige naam. Als laatste is het van belang dat er dus een code gemaakt wordt, met een volgnummer. Deze code moet alleen gemaakt worden als er 'geslaagd' staat in kolom J. Staat in Kolom J ´GEZAKT´, mag de cel van de code leeg blijven.

Misschien is er een mogelijkheid met treklijstjes in combinatie met het een formule. Dit lijkt me in de richting komen, gezien het aantal mogelijkheden voor de landcode.

Ik hoop dat mijn beschrijving een beetje duidelijk is, en dat iemand met verder kan helpen.
Alvast ontzettend bedankt!

Groet, Lau

Bijlagen

Snotaap

Tot het volgnummer ben ik er denk ik wel uit.
In jouw voorbeeld staat in de 2e regel gezakt. Wat moet dan het volgnummer van de 3e regel zijn ? Ik ga er vanuit van 2, maar klopt dat ?

Snotaap

Ik ben er maar vanuit gegaan dat er doorgeteld moet worden.
Als dat niet zo is dan hoor ik het wel. :thumb::thumb:

Bijlagen

Gelens,

Erg bedankt voor nje reactie.
Dit komt heel erg in de buurt, 2 opmerkingen.

- Hoe kan ik er voor zorgen dat de Landenlijst helemaal volledig is, ik bedoel, waar kan ik dit neerzetten dat de formule deze lijst kan raadplegen. Ik zie dat je rechts in het geel wat hebt neergezet, alleen zie ik die celverwijzing niet terug in de formule.

- het volgnummer moet inderdaad doorgeteld worden, maar heeft '000' eraan voorafgaand en begint bij 145. de eerste heeft dus 000145, de 2e heeft dan 000146. Ik zie dat je de aantal.als functie gebruikty hiervoor, is deze 'te kietelen' zodat het alsnog het gewenste resultaat geeft.

Snotaap

Landen kunnen toegevoegd worden op het tabje Parameters. Na het toevoegen wel even sorteren. In de formule vindt je geen direct verwijzing naar de lokatie van de landen. Dit heb ik middels een naam, in dit geval landen, gedaan. Idem voor VB.

De lijst begint nu bij 145 en telt door. :thumb:

Bijlagen

Hey gelens!

Heb de landenlijst aangevuld en gesorteerd op alfabet,
nu is er een verwijsfout, kun jij nog even kijken?

Als ik hem dadelijk in de sheet ga zetten, is het geen probleem dat (in het voorbeeld-) lege cellen in de sheet wel tekst bevatten?

document heb ik bijgevoegd

Snotaap

Kan jij het aangevulde bestand even doorsturen ?
Kan je ook even aangeven over welke lege cellen ( kolommen ) het gaat ?

ik heb in het tabblad parameter de landenlijst aangevuld.
in het voorbeeld staan veel lege kolommen. Ik was bang dat dat dit eventueel invloed heeft op bijvoorbeeld de tabelmatrix in hor. zoeken

zie bijlage, blijkbaar vergeten net.

Bijlagen

Snotaap

Heb je er bij het sorteren rekening mee gehouden dat er hoofd boven aan de kolom staat ? In dit geval "Land" ?
ALs je dit niet gedaan hebt staat er nu in de eerste regel een landnaam en dan krijg je een foutmelding bij dat land.:rolleyes:

Snotaap

Daar is het bestand weer. Bij het wijzigen van de code V/B had je waarschijnlijk eerst de oude code's verwijdert. Hierdoor is waarschijnlijk ook het benoemde bereik verdwenen.:rolleyes::rolleyes:

Bijlagen

Het meest simpele alternatief voor Als is KIEZEN.
Gecombineerd met vind.spec geeft dat eindeloos veel mogelijkheden.

Met
=VERGELIJKEN("NL";A1:A200)
kun je hetzelfde bereiken als met vert. zoeken, zonder alfabetische volgorde..
Zorg dat de positie van ieder element in de reeks overeenkomt met getal dat bij dat element hoort.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan