Alternatief voor dure NAS?

Status
Niet open voor verdere reacties.

maxvdburg

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2010
Hallo,

Ik ben opzoek naar alternatief voor dure NAS. Ik heb zelf een normale USB externe hardeschijf en vroeg me af of er een kabeltje of kastje is waar ik de USB van de harde schijf in doe, en die op de modem aansluit waarmee de USB een soort nas wordt.
Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hoe ik dit kan doen?

En wat is je budget?
De meeste NAS'en die ik ken is een bakje waar je 1 of 2 HDD's insteekt.
deze kosten rond de 70-120 eur (lager zou ik niet gaan want prijs=kwaliteit)

Als er een USB->NAS zou bestaan denk ik niet dat deze zeer snel/betrouwbaar is. Je moet inzien dat je externe HDD miss
niet gemaakt is om 24/7 aan te staan.

gr,
Maxim

Er zijn zelfs routers en/of modems die een usb aansluiting hebben waar je een Hdd in een netwerk kan hangen.

@maximvdw Heb niet echt een bepaald budget. Was gewoon benieuwd of ik dmv een kastje of usb omvormer mijn USB kon delen in het netwerk.
@edmoor: Dat ziet er goed uit! Ik wil mn USB eigenlijk voornamelijk delen omdat we een Sonos hebben en ik wil niet altijd mijn pc aan hoeven te zetten voordat ik muziek van mn pc kan afspelen. Denk je dat dit snoertje hiervor geschikt is?
@jackall: Dat klopt, dat heeft die van ons ook, maar om de een of andere rare reden heeft KPN met een firmware (update) die USB poort uitgeschakeld :shocked:

Zoiets als ik aangaf heb ik er zelf ook voor gebruikt maar dat was een iets andere, met een aparte voeding.
Ik heb nu overal in huis voldoende aansluitingen en switches en gebruik hem dus niet meer.
Wel kan ik hem nog een keer testen en als hij nog goed is mag je hem wat mij betreft wel overnemen.

Edit:
Net even de handleiding bekeken van het apparaatje dat ik aangaf en dat is toch niet wat je bedoeld.
Die is om een PC of laptop met het netwerk te verbinden over een USB aansluiting.

Probeer trouwens eerst wat jackall zei.

Laatst bewerkt:
ah okee! Weet niet wat je er evt zou voor willen hebben? Zit alleen met het probleem dat die bovenstaande adapter een mannelijke USB uitgang heeft en mijn Harde schijf heeft die ook... Waarschijnlijk gewoon een kwestie van een vrouwelijk - vrouwelijk usb snoertje er tussen gooien?

Zoiets als ik aangaf heb ik er zelf ook voor gebruikt maar dat was een iets andere, met een aparte voeding.
Ik heb nu overal in huis voldoende aansluitingen en switches en gebruik hem dus niet meer.
Wel kan ik hem nog een keer testen en als hij nog goed is mag je hem wat mij betreft wel overnemen.

Edit:
Net even de handleiding bekeken van het apparaatje dat ik aangaf en dat is toch niet wat je bedoeld.
Die is om een PC of laptop met het netwerk te verbinden over een USB aansluiting.

Probeer trouwens eerst wat jackall zei.

Oh okee, geeft ook niet. Denk je dat die bovenstaande een goeie is om een USB mee te delen, om hier zo muziek vanaf te streamen naar een media speler?

Er zijn zelfs routers en/of modems die een usb aansluiting hebben waar je een Hdd in een netwerk kan hangen.
Zo werk ik thuis ook, router met usb. Externe usb-HD van 1tb aangehangen en klaar is kees

Zo werk ik thuis ook, router met usb. Externe usb-HD van 1tb aangehangen en klaar is kees

Dat klopt, dat heeft die van ons ook, maar om de een of andere rare reden heeft KPN met een firmware (update) die USB poort uitgeschakeld en kan ik hem dus niet gebruiken!

Ik heb het even voor je nagekeken en het gaat om deze:
http://azerty.nl/8-1219-104220/conceptronic-network-usb-stora.html

Ook maar even getest en hij werkt perfect op m'n Windows 8.
Als je die wilt hebben dan mail me maar en kunnen we er afspraken over maken.
Hij is compleet met de jongste driver en Nederlandse handleiding.

Oh dat ziet er goed uit. En nog even voor de duidelijkheid, hiermee had jij je USB gedeeld in het netwerk toch?

Daarmee kun je inderdaad een USB disk delen op je netwerk. Maar ik bedenk me net dat je dat delen dan doet via je PC. Die moet dus dan wel aan staan en volgens mij wilde je dat nou juist voorkomen.

*Edit:
Iedere PC die de software van dat apparaat heeft geïnstalleerd kan er bij.
Dan zou het dus wel mogelijk zijn wat je wilt.

Laatst bewerkt:
Ik heb op aanraden van Edmoor een ZyXel NSA 310 media server gekocht. Hier kan ik mijn externe harde schijf op aansluiten en alles delen zoals ik dat graag wil hebben.
Bedankt voor de hulp!

Veel plezier ermee! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan