Alternatief voor FTP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nielemann

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2007
Misschien dat de titel al voor enige lachsalvo's heeft gezorgd, maar ik ben een complete digibeet en probeer toch iets voor elkaar te krijgen. Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Wat ik wil is bestanden online beschikbaar maken. Waarbij deze bestanden door anderen met hun applicatie te gebruiken zijn, maar zonder dat ze die bestanden eerst moeten downloaden en vervolgens (na wijziging) weer moeten uploaden (zoals in FTP). Nu heb ik vanalles gelezen over iss, maar daar ben ik niet wijzer van geworden. Iss lijkt me overigens precies het geen wat ik moet hebben (dat wordt ook gebruikt bij de optie "webmappen"), maar volgens mij wordt dit niet in Windows XP home edition ondersteund.
Mocht dat wel zo zijn kan iemand me dan toelichten hoe dat moet. En mocht dat niet het geval zijn, op welke andere manier kan ik dit voor elkaar krijgen?

Gr. Niels

Dus ISS is de oplossing?

Dan is dat zeker een bruikbaar artikel, dank daarvoor!

Als ik het goed begrijp heb ik na de installatie de beschikking tot de functionaliteit van ISS (dus ook het creeren van webmappen)? Het artikel gaat voornamelijk over het gebruik bij websites, dus dat laatste gedeelte is voor mij niet van toepassing...

Gr. Niels

Een andere mogelijkheid als je echt zonder FTP wil, dan zou je een PHP pagina in elkaar kunnen draaien. Dit icm bijv. MySQL kan je ook het FTP protocol omzeilen omdat het dan via HTTP gaat.

Maar het blijft eigenlijk alsnog zo, dat FTP makkelijker in te stellen is en vaak ook sneller.

Ik ben van mening dat het niet met FTP gaat, wanneer je gegevens voor meerdere mensen tegelijk beschikbaar wilt stellen (waar ze in mogen wijzigen). Hoe kun je dan het versiebeheer nog regelen?
Maar misschien dat ik me vegis, ik sta open voor al jullie ideeen!

Gr. Niels

Vaak kan er binnen het programma waar je de database files mee benaderd een lock worden gezet op het bestand waarmee op dat moment gewerkt wordt.
Ik weet niet of het met jullie programma ook zo is?

Dat is bij ons ook het geval, maar daar zit ook het probleem:

In het geval van FTP wordt er een tijdelijke copy op het systeem van de gebruiker gezet, die later weer wordt teruggeschreven wanneer die persoon klaar is met wijzigen. Op dat moment heb je dus twee versies van dat bestand, die jij aan hebt geboden via FTP en de "tijdelijke" file bij de gebruiker. Dus daar gaat je single-user beveiliging!!

Je snapt wel wat er gebeurt als er nog een gebruiker bij komt :shocked: .

Iemand???

Heb ondertussen ook wat met een webserver geprobeerd maar zonder resultaat. Files worden altijd bij de gebruiker in de temporary internet files gezet en dat wil ik nou net niet.

Ik denk dat hierbij de beste oplossing bij PHP ligt.
Je kan een loginmogelijkheid maken.
Als er dan een bestand 'gedownload' wordt, dat er dan een lock op wordt gezet. Zodat een ander het bestand niet meer kan downloaden tot degene welke het bestand eerst gedownload heeft weer ge-upload heeft.

Dat wordt dan PHP + Database met databasebestandlinks
Ook kan je de logingegevens in de database opslaan, hoef je alles maar uit 1 database te halen.
Waar de PHP connect met de database en daaruit dus de link naar de bestanden haalt welke ook weer op de server opgeslagen staan.

Laatst bewerkt:
Klinkt goed, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me dan op veel te onbekend terrein begeef.

Voert dit niet wat te ver voor een huis tuin en keuken PC gebruiker?

De gemiddelde 'Huis, Tuin en Keuken" PC gebruiker die surft alleen maar een beetje over het internet.
Dus nee, ik vind dat het niet ver voert.

Als je meer over PHP wil leren kan je kijken op www.php.net

Als je de tijd/kennis niet voor hebt, kan je het ook door een ander laten maken tegen een vergoeding.
Kan je bijvoorbeeld vragen hier: http://www.helpmij.nl/forum/forumdisplay.php?f=372

Dit klinkt als een uitdaging ;)

Ik ga me er binnenkort eens in verdiepen.

bedankt voor je hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan