Alternatief voor navigatie zonder ingebouwde sim

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
De nieuwe(re) tomtoms hebben geen simkaart meer voor on line verkeersinformatie vanwege uitfaseren van G2/3 in Europa lees ik. In mijn tomtom Go 6200 werkt het nu nog steeds prima (in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk) maar hoe lang nog? Is dat bekend? Misschien domme vraag, maar bestaan er dan geen simkaarten die met G4/5 functioneren ter vervanging?

Een apparaat met een G2 modem zal nooit met 5G of 4G kunnen werken. De radiohardware in het toestel bepaalt welk netwerk je kan gebruiken. In jouw geval is dat dus 2G/GPRS.

Werkt dus niet zonder smartphone. Lastig met prepaid op mijn iPhone omdat ik jaarlijks nog geen tien euro verbel en alleen app waar wifi is. Een abonnement is dan zinloos. Is een prepaid data sim in mijn oude android Samsung een optie om aan een nieuwe Tomtom te hangen?

Aan welke provider dacht je zelf ?
onderstaand is een voorbeeld.

Lebara datategoed blijft bijvoorbeeld maar 30 dagen geldig, kost 5 euro voor 1GB data.

Een 2jarig Sim-only abonnement van 1 GB kost het eerste jaar 2 euro per maand, daarna 4 euro per maand. Daarbij krijg je dan ook nog 250 belminuten/SMSjes.

Wil je absoluut géén abonnement dan kost je dat (als je de TomTom maandelijks gebruikt) 5 euro per maand. En dus 60 euro per jaar
Daarbij blijf je de prepaid kosten van je huidig mobieltje ook nog houden.

Het antwoord op jouw laatste zin in post #3 :
Ja, het is een optie, een duurdere dat wel.

Over welke oude Samsung hebben we het hier ?

EDIT : onderstaande gevonden mbv zoekterm 'uitfaseren 2g':

Het 2G-netwerk wordt in Nederland gefaseerd uitgeschakeld om ruimte te maken voor snellere 4G- en 5G-netwerken. De exacte planning en consequenties verschillen per telecomprovider:
  • KPN: Het 2G-netwerk stopt definitief op 1 december 2027. Vanaf begin 2026 is KPN al gestart met het gefaseerd uitschakelen van 2G voor klanten die het niet meer nodig hebben.
  • VodafoneZiggo: Blijft 2G in elk geval tot eind 2026 aanbieden. Verwacht wordt dat deze provider het netwerk uiterlijk in 2028 of 2029 zal afschakelen.
  • Odido: Heeft het 2G-netwerk inmiddels al uitgeschakeld.
Wat dit voor jou betekent:
Als je een moderne smartphone of tablet gebruikt, merk je hier niets van, omdat deze al standaard verbinding maken met 4G of 5G. Oudere apparaten (zoals bepaalde GSM-toestellen), maar ook veel zakelijke toepassingen (bijvoorbeeld alarmsystemen, slimme energiemeters, en bepaalde oudere auto's) communiceren vaak nog via 2G en zullen na de uitschakeling niet meer functioneren

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan