• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

alternatief voor somproduct

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spiesse

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2011
beste formulegoeroes (om de woorden van warme bakkertje te gebruiken),

voor een bestand werk ik met de formule somproduct... nu heb ik ondervonden dat deze een serieuze lack op mijn bestand heeft omdat deze telkens een herberekening maakt bij nieuwe invoer van gegevens...

moest het 1 somproduct formule zijn zou ik me daar geen snars van aantrekken, maar in het bestand dat ik gebruik gaat het over tot op heden een 1000-tal somproduct formules die berekend worden...

het uitgangspunt van de formule is als het volgt:

op een tabblad heb ik een tabel van allemaal productieorders die afgesloten zijn.
op een ander tabblad heb ik een tabel van tot op heden 19000 uurregistraties van periodes waar men aan een productieorder heeft gewerkt.

op het einde van iedere regel op het tabblad van de afgesloten productieorders gebruik ik de formule somproduct om alle uren op te tellen die overeenkomen met het order in de tabel... daarvoor kijk in in de kolom van het PO nummer of dit overeenkomt met het gewenste afgesloten productieorder en zo tel ik de uren op...

bij iedere invoer van gepresteerde uren kan natuurlijk een Po nummer verschijnen. door de formule worden de uren dan bijgeteld... dit geeft helaas een lack (zoals eerder al gezegd)

nu ben ik op zoek naar een alternatief voor de formule...

ik heb even met het idee gespeeld om twee tabellen samen te brengen in een draaitabel, maar ik geraak daar niet uit :)

ik ben benieuwd of er me iemand kan helpen met een vlotte formule die me alle uren in beeld brengt van productieorders die afgewerkt zijn, en reeds ingevoerd in de tabel van de gepresteerde uren...

ik ben benieuwd :)

greets,
spiesse

Kun je niet de gegevens die zijn afgewerkt omzetten in waarden i.p.v. door te blijven rekenen met de somproductformule.

hmhm oeldere, hoe zou ik dit dan het best aanpakken?

de eerste PO die bv 4 maand geleden is afgesloten, kan morgen nog een extra herstelling of controle nodig hebben waardoor de uren veranderen...

zou je het via copy paste specialvalues doen of dergelijke?

de lijst van de afgewerkte PO's komt van een serverlijst... dus die gegevens zullen niet gauw veranderen. wel de uren, die kunnen wel dan niet veranderen.

hoe zou je dan bv het feit 'oplossen' als er extra uren bijkomen op een bepaald PO?

wegschrijven, vergelijken en eventueel aanpassen indien nodig? via een macro, userform???

ik ben benieuwd naar je bevindingen...

spiesse

hmhm oeldere, hoe zou ik dit dan het best aanpakken?

de eerste PO die bv 4 maand geleden is afgesloten, kan morgen nog een extra herstelling of controle nodig hebben waardoor de uren veranderen...

de lijst van de afgewerkte PO's komt van een serverlijst... dus die gegevens zullen niet gauw veranderen. wel de uren, die kunnen wel dan niet veranderen.

hoe zou je dan bv het feit 'oplossen' als er extra uren bijkomen op een bepaald PO?

wegschrijven, vergelijken en eventueel aanpassen indien nodig? via een macro, userform???

ik ben benieuwd naar je bevindingen...

spiesse

Ik zie dat je de vraag ook al op dit forum onder deze vraag hebt gesteld.

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/684371-somproduct-loopt-traag

Ik zie daar terug dat mijn oplossing daar ook al is aangeven.

Code:

Zou een begin van een oplossing kunnen zijn, maar zonder voorbeeldbestand vind ik dat toch moeilijk te beoordelen.

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

oeldere, het klopt dat het aangegeven topic ook hierover gaat. op advies van een medeforumist heb ik een nieuw topic aangehaald specifiek voor de formule-opties...

indien gewenst mag je gerust het andere forum joinen :)

daar vind je een klein bestandje wat wel het originele bestand benadert... daar kan je gerust je kans wagen met aanpassing van de formules ;)

geen ervaring met het maken van een draaitabel van 2 aparte tabellen? :)

greets

Gaat het om het bestandje in #19?

Hierin zie ik geen somproductformules.

Toch even wat meer info.

klopt oeldere, heb de formule es bijgevoegd in het bestand op tabblad afgewerkte po's. beeld je in dat dit een tabel is van 1000 regels, met elk een somproduct...
op het eerste tabblad heb tot op heden 19000 regels met uurregistratie...

hoi

graag een voorbeeldbestandje met het somproduct

zo kan ik niet zien wat het doet en wanneer het berekend moet worden

groet sylvester

Laatst bewerkt:
Waar heb je de formules bijgevoegd?

Ik zie geen bestand (bij deze vraag).

1) Op basis van de gegevens in blad 1, kom ik tot deze draaitabel (zie bijlage).

2) indien je de zoekreeks beperkt vanaf rij 17.500 zal de performance van je bestand ook beter worden.
de overige gegevens kun je via copieren / plakken speciaal / waarden op waarden zetten.
eventueel kunnen deze vervolgens nog bij elkaar worden geteld.
Hiermee bespaar je in ieder geval veel rekenkracht.
(zie bijlage => apart tabblad).

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

hallo

als je dit toevoegt aan blad4 (afgewerkte PCs)'
Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
    Range("Tabel35[GEWERKTE UREN]").FormulaR1C1 = _
        "=SUMPRODUCT((Tabel1[Kolom1]=[PO])*Tabel1[EFFECTIEF " & Chr(10) & "GEWERKT])"
End Sub

Private Sub Worksheet_Deactivate()
 Range("Tabel35[GEWERKTE UREN]").ClearContents
End Sub
dan wordt de formule verwijderd als je het blad verlaat
en terug gezet als je het blad bekijkt

groet sylvester

hallo

als je dit toevoegt aan blad4 (afgewerkte PCs)'
Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
    Range("Tabel35[GEWERKTE UREN]").FormulaR1C1 = _
        "=SUMPRODUCT((Tabel1[Kolom1]=[PO])*Tabel1[EFFECTIEF " & Chr(10) & "GEWERKT])"
End Sub

hoe verander ik [PO] naar cel a2 in de formule? als ik de formule overneem en aanpas aan het bereik van het origineel, dan kom ik op #NB te staan...

Spiesse,

Neem de formule eens op met de MacroRecorder, dan heb je de goede FormuleCode.

hey guys,

even laten weten dat het nieuwe bestand toch al een serieus stuk vlotter loopt dankzij de aanpassingen en toevoeging van de macro's!

ik hou dit even in de gaten nog!

hey oeldere,

de draaitabel-optie heb ik bekeken, maar het zou een samenraapsel moeten zijn van 2 aparte tabellen die op aparte tabbladen staan...
of ik zou een draaitabel net naast de serverlijst moeten plaatsen waardoor ik dan wel de berekening in percenten kan doen...
zover had ik tot op heden nog niet gedacht... ;)
ik probeer het es en post mijn gedachten hieromtrent

greets!

nope ik ga er niet geraken op bovenstaande manier (alé, mijn manier van proberen)... het zou dus echt wel een draaitabel moeten zijn van 2 tabellen, waarbij bepaalde zaken kunnen samensmelten...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan