alternatief voor werken met replica's?

Status
Niet open voor verdere reacties.

boender

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2012
Hallo,
Ik werk nog met een gerepliceerde database, maar die is inmiddels aardig vervuild en geeft dus problemen. Omdat het repliceren inmiddels niet meer ondersteund wordt door Access, lijkt het mij verstandig hiervan af te stappen. Aangezien we maar met een klein groepje aan de database werken (in totaal 10 mensen, meestal niet meer dan 4 mensen tegelijkertijd) denk ik dat het met een gesplitste database (front-end back-end) zou moeten kunnen.

Klopt dat? Hoe werkt het in een gesplitste database als je wijzigingen wilt aanbrengen in het ontwerp van de tabellen? Moeten de andere gebruikers dan uit de database? Of kan dat op de 1 of andere manier gelijktijdig? Dat was voor mij de reden om indertijd over te gaan tot repliceren.

groet,
Marije.

Waarschijnlijk zijn er mensen met meer access ervaring die je een specifieker antwoord kunnen geven, maar bij een normale database zitten mensen niet "op" de database. Je doet een vraag aan de database, die geeft antwoord en vervolgens is er geen relatie meer.

In principe is het veranderen van een database dan ook geen issue. Natuurlijk moeten wel alle queries worden aangepast in de frontend, indien die afhankelijk zijn van de nieuwe tabellen. Hoe dit het beste werkt met specifiek access laat ik graag aan de betreffende experts over.

Het antwoord van wampier is niet helemaal juist, want in een Frontend-Backend maakt je een connectie met de Backend database. Dat koppelen doe je in beginsel eenmalig, maar als je in een later stadium in de backend iets wijzigt, zie je die wijzigingen niet automatisch terug in de Frontend databases. Die moeten dan ook opnieuw gekoppeld worden. Dat kun je dan nog wel automatiseren bij het starten van de db bijvoorbeeld.

Heb je velden toegevoegd, dan zul je die ook in de queries in de Frontend moeten bijwerken, tenzij je de queries in de backend maakt. Dan hoef je dat in beginsel niet te doen, want dat gebeurt dan bij het automatisch koppelen. Voor formulieren werkt dat minder goed, omdat je die vaak in de Frontend maakt.

Overigens houd je volgens mij een link met de backend database tot je de frontend afsluit, al kun je natuurlijk een db maken die alleen een connectie maakt met de backend op het moment dat er geleze'/geschreven moet worden. In die variant kun je doorgaans ook met meer mensen in de db werken, omdat het aantal personen dat tegelijkertijd met de db is verbonden lager zal zijn dan in een situatie waarin een vaste connectie bestaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan