• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Altijd inhoud vaste cel weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruud1984

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2004
Hallo mensen,

Ik ben druk met Excel bezig en ik krijg iets niet voor elkaar. Ik weet niet of het mogelijk is met Excel maar ik neem aan dat het moet kunnen. Ik zit met het volgende probleem. In blad 1 heb ik gegevens van leveranciers ingevoerd. In blad 2 moeten deze gegevens (kolom 1 tm 3) ook weergegeven worden. Als ik kolom 1 kopieer gebeurt dit ook netjes. Voer ik in blad 1 echter een regel toe dan verwijst hij nog steeds naar die gekopieerde cel! De toegevoegde regel verschijnt dus niet op blad 2! Dit is juist wel de bedoeling. In blad 2 moeten altijd de exacte gegevens op exact de zelfde kolom en rij weergegeven worden. Om het te verduidelijken het volgende voorbeeld:

Blad 1 - C4 - Bert
Blad 2 - C4 - =blad 1 C4
Op blad 2 staat netjes Bert.

Als ik nu tussen C3 en C4 (blad 1) een regel toevoeg staat Bert dus op blad 1 op C5.
Op blad 2 staat Bert echter nog steeds op C4, dit moet dus automatisch in C5 verschijnen.

Weet iemand hoe dit kan? Alvast bedankt!

Groeten
Ruud

Ruud,

Kopieer Blad1 ga naar Blad2 en selecteer A1.
Klik nu op Menu Bewerken en op Plakken speciaal.
Klik in het nu verschenen scherm op "Koppeling plakken".

Je moet dan op blad2 ook een (dezelfde) regel tussenvoegen.
Het tussenvoegen (en verwijderen) van rijen en kolommen is een van de meest voorkomende oorzaken van fouten.

Wat je kunt doen is het volgende:
Staande op blad1 druk je Shift in en klik je op de tab van blad2. Beide tabjes zijn nu gekleurd hetgeen inhoud dat alles wat je nu op blad1 doet óók op blad 2 gebeurd. Dit geld ook voor intikken van tekst, opmaak van cellen, etc. LET DUS GOED OP WAT JE DOET.
Voeg nu de regel tussen. Deze wordt ook meteen op blad2 tussengevoegd. Klik vervolgens op een ander tabblad of houdt CTRL ingedrukt en klik op een tabblad om het te demarkeren.
Op blad2 moet je nog wel de formules doortrekken.

Ten eerste bedankt voor de snelle reactie! Alleen zie ik toch nog problemen bij deze oplossing. Ik moet dit namelijk zelf niet doen maar iemand anders gaat dit werk later van mij overnemen. Aangezien dit nogal een omslachtige manier is gaat hier 100% iets fout. Ten tweede hoef ik van blad 1 alleen kolom 1 tot en met 3 te hebben. Derest is in blad 2 totaal anders, andere gegevens die via formules en verwijzingen worden opgehaald. Maar er is dus geen andere manier? Dan zal ik moeten kijken of het op een andere manier mogelijk is. Weet iemand toevallig nog iets? Alvast bedankt allemaal!

Groeten
Ruud

Je zou het invoegen middels een macro kunnen doen.
Op blad 1 regel tussenvoegen en blad 2 in dezelfde regel bij kolom 1, 2 en 3 cel tussenvoegen en meteen de formule kopieren van de bovenliggende cellen.
Plaats de macro eventueel onder een knop.

Zie bijgaand voorbeeldje.

Bijlagen

indien je deze formule op blad 2 plaatst verwijst deze altijd naar dezelfde cel op blad1, ongeacht of je nog rijen invoegt of niet

=INDIRECT(ADRES(RIJ();KOLOM();;;"blad1"))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan