• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

altijd laatste tabblad bij openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rostie-rostelli

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2005
Hallo,

Is het mogelijk om een excel bestand te laten openen altijd op het laatste tabblad, :rolleyes:ongeacht hoe het bestand afgesloten was, en hoeveel tabbladen er zijn en hoe deze heten?

Alvast bedankt,
Rostie

Plaats onderstaande in ThisWorkbook

Code:
Private Sub Workbook_Open()
    Application.Goto Sheets(Sheets.Count).[A1]
End Sub

Mvg

Rudi

Hallo Bakkertje,

Bedankt voor uw reactie, maar..... deze formule werkt niet !!! :confused:
Kan je nog eens diep nadenken aub !!;)

Groetjes,
Rostie

Kan jij misschien eens goed nalezen

Plaats deze in ThisWorkbook >> Sla bestand op >> Sluit af >> Heropen bestand

Mvg

Rudi

Beste rosti,

't Is VBA, dus:
Open het bestand in Excel
Klik op Alt+F11
Dubbelklik in het linker venster op 'ThisWorbook'. (Je ziet er ook staan Blad1, Blad2 of Sheet1, Sheet2 etc.)
Kies middenbovenin in plaats van 'Algemeen' Workbook
Kopieer de code van warm bakkertje.
Sla het bestand op en sluit VBA af.
Sluit het bestand in Excel en open het opnieuw.
Activeer de macro's (Ik hoop dat je een melding krijgt, anders is je beveiligingsniveau te laag), en zie dat het bestand op het laatste tabblad geopend wordt.

Moet het niet cel A1 zijn, maar AG6587?, verander dan [A1] in [AG6587].​

Groeten,
Richard

Laatst bewerkt:
Hallo,

Als ik de formule gebruik in een totaal nieuw bestand dan werkt ze wel !!!:D maar in mijn bestaand bestand weigert ze elke dienst !! :evil: ik moet nu dringend weg maar ik zoek nog wat verder achter de eventuele fout in mijn bestand, laat U later iets weten !!:thumb:

Alvast mijn dank !!
Rostie

Beste rostie-rostelli ;)

Gebruik anders de volgende code.
Verander het cijfer achter Sheets naar uw laatste tabblad

Code:
With Sheets(3)
    .Activate
    .Range("A1").Select
End With
End Sub

Klik op Alt+F11 en dubbelklik op ThisWorkbook
Plaats deze code in ThisWorkbook >> Sla bestand op >> Sluit af >> Heropen het bestand

Groetjes Danny :thumb:

Laatst bewerkt:
ik zoek nog wat verder achter de eventuele fout in mijn bestand, laat U later iets weten !!:thumb:

Het gaat fout indien het laatste blad van het bestand een grafieken werkblad is.

Verder zou het nog fout kunnen gaan als je de code wel in ThisWorkbook hebt geplakt, maar van een ander workbook (zie Project Explorer in VBE). Bv. geplakt in Personal.xls, of een ander toevallig openstaand bestand.

Wigi

openen altijd op het laatste tabblad, ongeacht hoe het bestand afgesloten was, en hoeveel tabbladen er zijn en hoe deze heten?

@ Danny De kwestie is dat steeds het laatste blad gekozen moet worden zonder telkens de macro te moeten aanpassen als er bladen bijgemaakt worden.

Mvg

Rudi

Hallo,

Ik heb volgende code in mijn "workbook" staan bij openen, ik heb de code reeds op 3 verschillende plaatsen gezet (zie in groen en niet allen tegelijk natuurlijk) en ook de CEL "F3" is geen beveiligde cel en normaal toegankelijk. :shocked: wat kan het probleem zijn ???? :( Run-time error 1004)
In een totaal nieuw bestand werkt alles naar behoren !!:eek:

Groetjes,
Danny

' Application.Goto Sheets(Sheets.Count).[F3]

' werkbalken sluiten

With ActiveWindow
.DisplayHeadings = False
.LargeScroll ToRight:=-1
.DisplayGridlines = False
End With

With Application
.CommandBars("Standard").Visible = False
.CommandBars("Formatting").Visible = False
.CommandBars("Control Toolbox").Visible = False
.CommandBars("Drawing").Visible = False
.DisplayFormulaBar = False
.DisplayStatusBar = False
'.Goto Sheets(Sheets.Count).[F3]
End With

Sheets("Menu").CommandButton2.Enabled = False

Application.Goto Sheets(Sheets.Count).[F3]

End Sub

Heb je je code als eens doorlopen met F8 om te kijken welke regel de fout veroorzaakt ?

Mvg

Rudi

Wat als je nu eens als eerste regel zet:

Code:
MsgBox Sheets.Count

en beter nog:

Code:
MsgBox [B]ThisWorkbook.[/B]Sheets.Count
MsgBox [B]ActiveWorkbook.Name[/B]
MsgBox [B]ThisWorkbook.Name[/B]

Hallo,

Hier ben ik weer !!!

Het is de regel Application.Goto Sheets(Sheets.Count).[A1] die de fout aangeeft met F8, ik heb reeds alle overige code in 'Workbook_Open()' uitgeschakeld en nog geeft deze regel een fout (error), in een totaal nieuw excelbestand werkt deze perfect !!! :o

PS: Ik had graag een bijlage van mijn bestand bijgevoegd, maar ondanks enig snoeiwerk blijft ze nog te groot :confused:

Hopelijk vind iemand de fout, want ik weet het niet meer hoor !! :evil:

Vriendelijke groeten,
Rostie

PS: Ik had graag een bijlage van mijn bestand bijgevoegd, maar ondanks enig snoeiwerk blijft ze nog te groot :confused:

En als je er nu eens zo goed als alles uit verwijdert (behalve de tabbladen uiteraard).

De tabbladen kunnen zelf nagenoeg volledig leeg zijn. Haal ook de opmaak uit schijnbaar lege bladen weg, zodat de laatste cel in het tabblad effectief cel A1 is.

Wigi

Heb je er al wel eens aan gedacht dat application.goto natuurlijk niet werkt als je verwijst naar een verborgen werkblad.

Hallo iedereen,

SNB, ja ik weet dat deze opdracht niet werkt naar een verborgen blad, maar deze zijn ook niet verborgen hoor! maar ondertussen is het probleem opgelost !! :shocked:

Even samenvatten...
Ik heb een bestand met daarin op een tabblad(menu genaamd) een menu met 3 knoppen, elk van deze knoppen heeft de opdracht om van een (verborgen) tabblad een copie te nemen en deze als laatste in de rij van tabbladen te plaatsen, deze functie werkt naar behoren en de code hierachter is 3 maal dezelfde, enkel de verwijzing naar het origineel tabblad verschild.
Ik ben begonnen met :
- knop 3 met code en opdracht te verwijderen = Probleem opgelost !! :D
- knop met code teruggeplaatst en code heel goed nagekeken op fouten = Probleem terug !! :evil:
- Code ettelijke malen nagekeken maar geen fouten te vinden = probleem nog altijd !! :evil:
- Code van knop 2 gecopieërd en geplakt bij knop 3, aanpassing voor tabbladen gedaan = Probleem opgelost :shocked:

Wat hier eigenlijk het probleem mocht zijn blijft een raadsel ?? maar momenteel werkt alles naar behoren !! :thumb:

Ik wil dan ook iedereen hartelijk danken die mij geholpen heeft met raad en daad dit probleem op te lossen !! :D

Groetjes,
Rostie

Eind goed, al goed :D

Zet je de vraag dan nog even op opgelost

Mvg

Rudi

- knop met code teruggeplaatst en code heel goed nagekeken op fouten = Probleem terug !! :evil:
- Code ettelijke malen nagekeken maar geen fouten te vinden = probleem nog altijd !! :evil:

Daar moet je niet om klagen, als je geen bijlage kan of wenst bij te voegen kan er ook geen verdere hulp geboden worden.

Met lege tabbladen moet je dit probleem toch kunnen reproduceren, niet? Zoniet zit het probleem in de code en/of in de gegevens op de sheets.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan