altijd maar dos: geen win98!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

arno1991

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2005
Berichten
151
Help plz.

ik heb een dosspel de pc opnieuw laten opstarten om het dan in dos "beter" te kunnen spelen. Nu, er staat geen quit in het spel dus het spel is gemaakt om normaal als je gedaan hebt met spelen de floppy eruit te halen. Nu als ik iedere keer mijn pc opstart boot hij dus dat spel van mijn harde schijf. Maar ik wil win98!!!
gelieve zo snel mogelijk te antwoorden.
ik kan nog in het bios...

wat moet ik doen pls!!!

bedankt,

arno:( :(
 
Welkom op Helpmij

De meeste oude spellen kun je sluiten door de esc-toets in te drukken. Meestal ga je er dan direct uit, of je krijgt een menu waar je er alsnog uitkunt.

Heb je dat al geprobeerd?

Of is juist het probleem dat win98 niet start? Heb je in het bios al gekeken naar de bootvolorde? Het is de bedoeling dat de harde schijf als eerste staat (daar staat win98 op)
 
Laatst bewerkt:
mijn toetsenbord werkt niet in het spel (enkel de 'ff'-en en de spatiebalk, o en p (links/rechts) en a,q (boven/onder) maar met geen enkele toets geraak ik uit dat spel.
De bootvolgorde speelt geen rol, want het spel staat op de harde schijf (stomme ik).:(

bedankt,

arno
 
Kan je opstarten met een win98 opstart diskette ? dus pc uit diskette er in en teerug starten.
 
Geplaatst door Tanja1968


Weet alleen niet hoe je daarna windows start.

Hoeft ook niet, maar dan kan ik via de autoexec.bat kijken hoe de opstart van het dos prog kan vermeden worden.
 
Geplaatst door arno1991
mijn toetsenbord werkt niet in het spel (enkel de 'ff'-en en de spatiebalk, o en p (links/rechts) en a,q (boven/onder) maar met geen enkele toets geraak ik uit dat spel.
Het is inderdaad meestal de Esc-toets die gebruikt moet worden om een Dos spel te kunnen verlaten.

De toets F1 staat vaak voor hulp. Die toets kun je even proberen te gebruiken wanneer je met het spelen van dat spel wilt gaan beëindigen. Er zal daar ongetwijfeld iets staan die je op weg helpt om het spel te kunnen beëindigen. En verder is het zo, dat de toets q veelal de toets is die wordt gebruikt om een dos spel te kunnen verlaten.

EDIT Sorry, zie nu pas dat de letter q al gereserveerd is.

Dennis.
 
Laatst bewerkt:
good point vanzwam :thumb:

Tip, probeer zoveel mogelijk toetsen. Soms kan het zelfs de F10-toets zijn
 
Geplaatst door Tanja1968
Weet alleen niet hoe je daarna windows start.

c:\windows\win ?????? Wil het eigenlijk ook wel weten. :D

Zoooo lang geleden (win98)
Zo: c:\windows\win
Je had het dus goed.

En om windows eventueel te debuggen: c:\windows\win/d

Dennis,
 
Geplaatst door arno1991
Help plz.

ik heb een dosspel de pc opnieuw laten opstarten om het dan in dos "beter" te kunnen spelen. Nu, er staat geen quit in het spel

Je schreef hierboven het woord quit, je kunt om dat spel te verlaten door er op de letter q proberen te drukken.
Geplaatst door arno1991
Nu als ik iedere keer mijn pc opstart boot hij dus dat spel van mijn harde schijf. Maar ik wil win98!!!
gelieve zo snel mogelijk te antwoorden.
ik kan nog in het bios...

wat moet ik doen pls!!!

bedankt,

1) Start je pc op en druk enige malen op de F8-toets.
2) Op het verschenen menu kies je optie 5.
3) Eenmaal in Dos gekomen typ je cd\ en geef een enter.
4) typ edit autoexec.bat en geef een enter.
5) Plaats de inhoud van dat bestand hier op Helpmij en dan zien we verder.

Let er op, dat je met de editor voorzichtig te werk moet gaan. Save dat bestand in elk geval niet, mocht je per abuis iets hebben veranderd in dat bestand.

Dennis.
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door DENNIS90


Je schreef hierboven het woord quit, je kunt om dat spel te verlaten door er op de letter q proberen te drukken.


1) Start je pc op en druk enige malen op de F8-toets.
2) Op het verschenen menu kies je optie 5.
3) Eenmaal in Dos gekomen typ je cd\ en geef een enter.
4) typ edit autoexec.bat en geef een enter.
5) Plaats de inhoud van dat bestand hier op Helpmij en dan zien we verder.

Let er op, dat je met de editor voorzichtig te werk moet gaan. Save dat bestand in elk geval niet, mocht je per abuis iets hebben veranderd in dat bestand.

Dennis.

Zo kan het ook. Maar ik denk, om W98 in veilige modus, op CTRL moet drukken.
 
Geplaatst door vanzwam


Zo kan het ook. Maar ik denk, om W98 in veilige modus, op CTRL moet drukken.
Hallo Vanzwam, heb op dit moment mijn Win'98 pc niet aanstaan. Als het goed is, moet naar optie 6 worden gekozen na het aantal malen drukken op de F8-toets om naar de veilge modus te gaan en niet het drukken op Ctrl. Het modificeren van het eerder hieboven genoemde bestand kan weliswaar ook via veilge modus verlopen, maar dit is het uitvoeren van een extra slag voor de topicstarter, terwijl via optie 5 je linea recta in dos gaat belanden.

Dennis.
 
hartelijk bedankt.
(die F8 werkt)

maar in win98 bestaat er geen veilige modus (enkel met een progje of instellingen veranderen).

Allemaal bedankt!

Arno
 
sorry hoor,

maar ik geraak wel op die f8 menu,

maar dan staat er op het menu welk ik moet eerst booten (diskette, HD, CD-rom) en het is alles...

ik zal het meteen proberen met dat bestand om te downloaden...
 
ik heb dat bestand gedownload (bedankt) en uitgepakt op een diskette.

ik hb die diskette geboot en daar stond er wel een veilige modus (safe modus), heb ik uitgevoerd en star wars meteen weggegooid.

bedankt allemaal,

arno
 
Dus de pc start weer normaal op?


Aan je reactie af te leiden denk ik van wel
:thumb:
 
helemaal wel! ik heb zelf de bios kunnen aanpassen zodat m'n pc-tje sneller ging!
 
Geplaatst door arno1991
helemaal wel!
Gelukkig maar ;)
Geplaatst door arno1991

ik heb zelf de bios kunnen aanpassen zodat m'n pc-tje sneller ging!
Wat flink van je.:thumb:

Eigenlijk niet meer ter zake doende, maar dacht eerst dat wanneer je je pc opstart dat spelletje meteen (in dit geval in dos) wordt gerund. Vandaar dat ik het over het bestandje autoexec.bat heb, omdat in zo'n bestand kan worden aangeven welk programma moet worden opgestart vlak nadat het systeem opgestart is. Maar in het (systeem)bestand win.ini kan dat ook.

Enfin, je pc doet het weer en daar gaat het tenslotte om, nietwaar?

Dennis.
 
Geplaatst door arno1991
maar in win98 bestaat er geen veilige modus (enkel met een progje of instellingen veranderen)
veilige modus bestaat weldegelijk in Win98, daarvoor zul je optie 3 moeten nemen.

Dennis.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan