AMD 1800 / 60 graden

Status
Niet open voor verdere reacties.

acid007

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2002
Ik heb een amd 1800+ die op 60 graden draait, is dit normaal ?!?! Lijkt mij niet toch, de cooler draait 4300-4400 rpm, is dat goed?

Mijn AMD athlon xp 1800+ wordt meestal ongeveer 52 graden. Dit is geen probleem van de fabrikant mag de cpu 90 graden worden 60 graden zit daar nog ruim onder.

Het is wat aan de hoge kant, maar het kan geen kwaad.

En met het aantal rpm dat de fan draait zijn we niks :-)

Ik heb dat ''probleem'' ook met mijn AMD Thunderbird 1200. Hij begint met 28 graden maar na anderhalf uur is ie 56 graden.

Op Tweakers.net las ik dat het normaal is. Je kan natuurlijk een betere CPU cooler kopen...

Ik ga straks de boel maar ff stofvrij maken :)

De Thunderbirds 1000-1400 zijn echte heethoofden, 56° stressed is zeker een nette temp.

dankje ik heb al eerder een doorbrander gehad dus hoop dit keer mijn pc te behouden in werkende staat :P

Ik val hier uit de toon waarschijnlijk, maar zelfs een AMD is heel koel te houden. Mijn AMD Athlon XP 2000+ is nog nooit boven de 30° gekomen (gemiddeld 26-28°). En een AMD 2000 wordt als één van de heethoofden in de AMD familie gezien. Goede (en vooral nuttige) casecooling voorzien, is de boodschap.

Mijn cooling specs:

intake: 8 cm Enermax UC-8FAB-B (snelheid regelbaar)
outtake: 8 cm Enermax UC-8FAB-B (snelheid regelbaar)
Processor: 8 cm Arctic cooling Copper Silent + bijhorende arctic cooling pasta

ps: ik heb niet ge-OC't

Ik heb toch sterk de indruk dat je tempsensor er naast zitten. 26° is namelijk slechts zo'n 5° boven kamertemperatuur, en dat is enkel mogelijk als je heeeel erg efficiënte koeling hebt. Met een lownoise heatsink/fan en 2 casefans kan je dat nooit bereiken.

Ik zal de uitzondering op de regel zijn zeker :D
Het zou kunnen dat je gelijk hebt, maar ik maak me er in ieder geval niet verder zorgen over, de sensor zal nu wel geen foutmarge van 30° hebben neem ik aan :) .

Ik moet wel zeggen, vóór ik de twee enermax casefans geinstalleerd had, was de CPU temperatuur bijna 40°. Het verschil vóór en ná de installatie van de twee extra casefans vond ik op het eerste zicht ook wel enorm (+/- 12°). Misschien blaast één van de koelers recht op de sensor (vraag me niet waar deze juist zit)

40° zonder casefans is dus al onmogelijk. Ik denk dat je sensor er zo'n 15° naast zit.

En het maakt niet uit of hij blaast tegen de sensor.. Wij mensen hebben de indruk dat bewegende lucht kouder is (gevoelstemp), maar technisch maakt dat niets uit - de lucht is even warm als wanneer hij niet geblazen wordt.

zoals ik dus al eerder zei, ik maak me er niet verder zorgen over :)

Als je volgende screenshot ziet, denk je toch wel echt dat hij in de frigo staat of zo :D

temp.JPG

Kijk, 24° CPU en 39° northbridge is dus al onmogelijk, als je echt zo'n super airflow zou hebben zou die northbridge een stuk lager moeten liggen.

En behalve je CPU-tempsensor lijken je spanningsensors ook niet helemaal oké.. -12V op 1.21V, -5V op 2.14V :confused:

Ik heb dit moederbord nog maar enkele dagen geleden geinstalleerd. I.v.m. spanningsensors, kan toch geen kwaad voor de goede werking van het bord, of wel?

Nee, dat niet, maar het is toch niet helemaal oké van AsRock - 1 foute tempsensor en 2 foute spanningsensors.

Als het alleen de sensors zijn, dan laat ik het maar zo :). De rest werkt als een pareltje...
Bedankt voor je tips Steve :thumb:

Laatst bewerkt:
de screenshot, welk programma is dat? hoe kom IK daar aan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan