AMD 3000+ of een XP2200

Status
Niet open voor verdere reacties.

gbonenberg

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2001
Berichten
115
Volgens de advertentie heb ik een AMD 3000+ gekocht. Toen ik de computer thuis kreeg bleek er een cpu xp 2200 in te zitten. Na contact te hebben opgenomen met de computerzaak hebben zij een schakelaar omgezet, waarna wel 3000+ bij het starten in beeld kwam.
Ben ik nu wel echt in het bezit van een 3000+.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk stond de FSB niet goed ingesteld, waardoor de processor langzamer 'draaide' dan eigenlijk de bedoeling is. Dit wordt inderdaad soms vergeten om goed in te stellen, lijkt me geen probleem.
 
Het kan goed zijn dat een jumpertje (schakelaartje) verkeerd stond ingesteld waardoor bijvoorbeeld de FSB (Front Side Bus) niet op de volledige snelheid draaide.
De aantal megaherzen van je processor komt tot stand door de FSB die een aantal maal vermenigvuldigd wordt door de multipliër van de processor. Wat hier dus bijvoorbeeld aan de hand kan zijn geweest, is dat de FSB niet op 166MHz draaide, maar op 133. Je 3000+ heeft een multipliër van 13.

133 * 13 = 1729MHz (iets onder snelheid van een 2200+)
166 * 13 = 2160MHz (snelheid van een 3000+)

Door de FSB met een "schakelaar" op de goede snelheid te laten draaien, draait de processor ook weer op de juiste snelheid. De BIOS herkent een processor (soms) aan de snelheid ervan, en geeft zo dus óf 2200+, óf 3000+ aan, terwijl het in beide gevallen een 3000+ is.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan