AMD 3800+ X2 wordt te heet

Status
Niet open voor verdere reacties.

henry128

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2004
Ik weet het niet meer hoor. Sinds donderdag heb ik een nieuw systeem hier staan:

-Gigabyte GA-K8N-SLI MB met AMD 3800+ X2 processor
-MSI GForce6800 GS
-1 Gb geheugen
-SATA Harddisk 300 Gb

Leuk zou je kunnen zeggen. Helemaal niet blijkt! Zelf het eenvoudigste spelletje (Quake3) zorgt voor een enorme verhoging van de processor-temperatuur. Zelfs zodanig dat het systeem zichzelf uitschakelt als je de signalen te laat begrijpt.

Besturingssysteem is WinXP Pro met SP2. Ik heb van de AMD-site al speciale "dual core" drivers gedownd. Als het systeem voor "normale" toepassingen gebruikt wordt, bijv. Internetten, Word en Mail komt de processortemperatuur niet boven de 38 C.

Moet ik hem al terugbrengen naar de winkel of kan ik nog iets anders proberen? Ik vindt niet veel aan oplossingen op het net. Je kunt bijv. Quake3 spelen op 1 processorkern maar dat is een work-around die het eigenlijke probleem niet oplost.

Iemand een goede tip? Alvast bedankt voor de moeite!

Henry

wat is enorme verhoging.....
en als je het systeem niet vertrouwt dan zou ik terug gaan.

een slecht gemonteerde cpu fan kan ook dit probleem veroozaaken
ook is het zo dat de standaard cool pap ook niet meer voldoende is tegenwoordig
je zou artic silver kunnen proberen. of misschien een nieuw cpu fan aan schafen.
maar wat is de temp als je een game doet het hoeft niet de de cpu te zijn kan ook je beeld kaart zijn die keuren vertoon.

Maar we weten nog steeds niet wat je hoogste temeratuur is geweest, 38 graden vindt ik normaal..

Dank voor jullie reactie!

De hoogste temperatuur. Kweenie, maar na een half uurtje Quake3 knalde het systeem er uit.
Hiermee bedoel ik: de processor schakelde zichzelf uit, beeldscherm sloeg uit, gewoon alles uit. Zo'n noodmaatregel neemt de computer als de temp >80 of 90 wordt (voorzover ik weet).

Vanaf toen kreeg ik pas in de gaten dat de processor abnormaal heet werd. Speedfan (prog) geinstalleerd en de temperaturen in de gaten gehouden. Zo weet ik dat het specifiek de processor is, die oververhit dreigt te raken.

Toen ben ik wat gaan googlen , en stuitte op meer mensen die problemen ondervonden met dual core processors. Er is zelfs een hotfix uitgebracht door MS (KB896256), maar het is mij niet duidelijk of de problemen die ik zie door deze fix geadresseerd worden.

Voor de duidelijkheid: mijn single core AMD2100+ kan echt urenlang Quaken zonder warmer te worden dan ca 52 C. Met de dual core zit ik binnen 10 minuten op 68C , waarna ik het spel maar afsluit want nog zo'n noodstop zie ik absoluut niet zitten.

Kan zijn dat de koelpasta niet voldoet; het systeem is gebouwd door derden die dit dagelijks doen (professioneel), dus leek het me eigenlijk niet waarschijnlijk dat hier de oorzaak zou liggen. Maar het kan natuurlijk altijd...

groetjes, henry

dat je systeem door derde is gebouwd wil nog niet zegen dat het goed gedaan is.
ik heb slechte ervaring met door de computer winkel gebouwde pcs nu doe ik het lekker,
zelf verder geen last gehad van abnormaale temps zo als jij die beschrijft.
de pc zaken propen meestal de cooler er op met standaard lijm troep die op de cpu coolers,
standaard zit.
ik blijf er bij haal die troep weg en koop silver artic 5 je zal zien dat het echt scheeld

Laatst bewerkt:
Mijn Athlon X2 4200+ krijgt maximaal 55gr. Dit is dan tijdens het coderen van video met een CPU belasting van 100%. Dus beide kernen volledig belast.
Dit is wel met een Asus moederbord en enkele goeie casefans.

virtuosa zei:
dat je systeem door derde is gebouwd wil nog niet zegen dat het goed gedaan is.
ik heb slechte ervaring met door de computer winkel gebouwde pcs nu doe ik het lekker,
zelf verder geen last gehad van abnormaale temps zo als jij die beschrijft.
de pc zaken propen meestal de cooler er op met standaard lijm troep die op de cpu coolers,
standaard zit.
ik blijf er bij haal die troep weg en koop silver artic 5 je zal zien dat het echt scheeld

Tja, ook wel meegemaakt met een door "professionals" gemaakte PC's dat ze de beschermfolie erop hadden laten zitten.:evil:

Als het koelblok niet al te warm wordt en de comp wordt uitschakeld door een te hoge temp is inderdaad het kontakt tussen proc en koelblok niet goed, en met een AMD64 kun je bijna niets fout doen, het past maar op 1 manier.

Lange Pier zei:
Tja, ook wel meegemaakt met een door "professionals" gemaakte PC's dat ze de beschermfolie erop hadden laten zitten.:evil:

Als het koelblok niet al te warm wordt en de comp wordt uitschakeld door een te hoge temp is inderdaad het kontakt tussen proc en koelblok niet goed, en met een AMD64 kun je bijna niets fout doen, het past maar op 1 manier.

Ja, en bij die merkpcs zit ook meestal voor 10 koelpasta ondergeplakt, samen met tientallen pissebedden en oorwurmen :P

Nou de Pc is heen en weer geweest naar de winkel. Er zit nu een nieuwe Freezer op de processor die zelfs een eskimo doet verbleken. Misschien verbeeld ik het me , maar als ik een tijdje zit te werken krijg ik koude voeten ( de PC staat naast me op de grond).
Temperatuur in Windows is nu 29 C en na urenlang Quake3 klimt hij naar.. 34 C. Ziet er goed uit dus.

Iedereen bedankt voor de reactie. Prima Forum! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan