Amd Athlon 6000+ (Scythe Mugen Rev. B 2) Overclocken lukt niet zo goed !

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartjee96

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2011
Hallo,

De eerste keer op het helpmij forum :thumb:
Ben zelf actief op het pchelpforum maar omdat ze daar geen advies mogen geven over overclocken vraag ik het maar hier!

Ik heb laatst een nieuwe CPU Koeler aangeschaft omdat ik wou gaan overclocken.
(Koeler: Scythe Mugen Rev. B 2)
De koeler doet het gewoon goed en ik haal de verwachtte temperaturen.

Ik ben begonnen met overclocken van mijn Cpu(Amd Athlon 6000+) heb de multiplier op max gezet (x15,5) en de Cpu FSB op 210 (standaard 200) me Cpu loopt nu dus op 3,2666 Ghz, (Standaar 3,1) als ik hogere klokfrequentie's doe (3,4) dan start me computer niet meer op dit is meestal bij de 3,4 Ghz op 3,3 Ghz start hij nog wel op maar met gamen loopt hij dan vast en moet ik opnieuw opstarten.

Mijn vraag is hoe kan dit nou de temperaturen zijn gewoon normaal en zijn rond 32 graden celsius (3,2666 Ghz) en waarom kan ik niet hoger overclocken ???

Me geheugen is :

OCZ Reaper 4x1 GB DDR 2 Ram 800 Mhz

Wie weet wat ik moet doen om de 3,5 te halen en is dat mogelijk.

Ik wil jullie alvast bedanken ! :thumb::thumb::thumb:

welk moederbord heb je?
ook het voltage zal iets omhoog moeten :D

Heb een MSI K9N2 SLI-Platium

Heeft u hier misschien iets aan

Spanningswaarde:
CPU Core 1.42 V
+3.3 V 3.28 V
+5 V 5.01 V
+12 V 11.97 V
+3.3 V Standby 3.26 V
VBAT Batterij 3.04 V
Debug Info F 045D 04E5 0FFF 0FFF
Debug Info T 38 41 127
Debug Info V CD B2 3A 2E 77 88 3E CC BE
Debug Info I 03 04 10 19 34 (0541)

Snap er niet heel veel van maar volgens mij moet mijn geheugen het ook kunnen houden en zou ik de voltages omhoog moeten doen .

Alleen hoeveel kan me geheugen houden en wat is veilig voor mijn voltages?
Als ik de multiplier lager doet kan ik dan beter overclocken ?

download CPU Z eens, maak eens screen's van je CPU-tab MEMORY-tab en SPD-tab,
download ook HW monitor of core temp en post daar ook eens screen's van,

ik zal je een voorbeeldje geven van mijn stabiele oc 2.8 naar 3.7 GHZ met een x6 1055T

picture.php

Laatst bewerkt:
welk moederbord heb je?
ook het voltage zal iets omhoog moeten :D

Ook niet TE snel de voltages omhoog doen, eerst opbouwen naar een freq waar de voltages op auto hun werk kunnen doen zonder blue screen en vastloperij.

Als je naar een deftige oc wil gaan moe je hier je FSB gebruiken en je multiplier verlagen. Zoals de link aan geeft die je gepost hebt; zegge ze dat je een grotere speelruimte krijgt als je zo te werk gaat. Wil je met je multiplier oc dan heb je maar een beperking tot 3.5GHz stabiel.

Je zal eerst op nieuw moete beginnen. Hoe ga je best van start.

Je default je bios, zodat alles op normaal staat. Dan doe je de volgende tests; Intel Burn, CineBench, en zeker niet vergeten Prime95 (voor 15 min.)
Zorg dat tegelijk HWmonitor opstaat en CoreTemps, CPU-ID,... om je parameters mooi bij te houden door telkens een screeni te maken om later te kunnen vergelijken.

Nu om tijd te winnen, eigenlijk als alles op default staat is Prime95 voor 15min voldoende om te temps te weten. Die ander is nog een Burn test (safety) en CineBench is om je prestaties bij te houden.

Laatst bewerkt:
Ik heb hem nu stabiel op 3,4 Ghz gekregen(Zie afbeelding)

Uploaded with ImageShack.us

Als ik de multiplier ga verlagen moet de FSB inderdaad hoger maar dan gaat mijn Ram frequentie ook van omhoog is dit niet gevaarlijk ?

En is Everest ook goed om de Temps mee te meten ?
Cinebench moet ik nog even downloaden en ook Intel Burn.
Wat zijn de parameters en met welk programma kan ik die zien ?

Even een rijtje:
1. Alle settings op default zetten
2. Cinebench, Intel Burn, Prime 95 downloaden

Klopt dit rijtje >?

Je DRAM freq moet je zelf manueel aanpassen in je bios, maar dat is pas de volgende stap, dan ben je al aan het oc. Zowizo moet je je DRAM aanpassen. Maar dat is niet zo moeilijk.

Evrest is ook goed, maar ik heb er altijd twee op staan. Als beide zelfde temp geven geeft dat meer vertrouwen. Als je met één temp programma werkt, en er zou bv een sensortje tijdelijd niet goed werken krijg ke op dat moment een verkeerde temp af te lezen. (ik spreek uit ervaring)

jep, rijtje klopt.

nog één ding: je cpu is pas alleen oc als je al de testen doorstaan hebt. Zowizo zal je bij de uiteindelijk oc je cpu meer als 4 uur prime95 testen. Ik doe da meestal dan vlak voor slapen, of vlak voor als ik naar het werk gaat. Das ongeveer 7 a 8 uren.

Voorbeeldje:

picture.php

Laatst bewerkt:
Ik heb nu de volgende stappen doorlopen:

1. Cinebench,HW Monitor(2e Temp programma), Intel Burn,Prime 95 gedownload
2. Cpu op normale clock gezet.

Alleen dat verhaal over die parameters snap ik niet echt.
Ik weet namelijk ook niet wat dat zijn en waarvoor ze dienen.

De temps komen precies overeen tussen HWMonitor en Everest maar voor de zekerheid inderdaad even 2 gedaan.

Laatst bewerkt:
Perfect, mijn temps tussen CoreTemp en HWmonitor zijn ook recht evenredig.

Ok, dus als je bios, (cpu, multiplier, geheugen, voltages, ...) terug op default staan, sluit je pc even af. wacht desnoods 2 a 3 minuten om zeker te zijn en dan start je de pc terug op. Open dan alleen CPUID 3 keer. Maak tab van CPU, memory en SPD maar zie da je bij SPD je slots goed heb geslecteerd anders zie je niets op het plaatje.

Dan start je twee temperatuur programmas. minimaliseer alles (NIET sluiten) :)

Dan start je prime95 en doe de "blend" test en je blijft van alles af gedurende 15 minuten.
Na 15min draaien stop je prime95, maximaliseer je CPU ID vensters en je twee temp programma's. Dan maak je daar screeni's van en post ze even.

Zo heb ik een beeld hoe en wat kan en mogelijk is ;)

*Tip*

Hier is de essentie de temps en voltages en FSB + HT link en geheugen.

Laatst bewerkt:
Super bedankt voor de hulp tot nu toe!
Ik ga de stappen ondernemen zoals je het zegt.

Ps: Hoe voeg je zo'n plaatje zoals jij deed met prime 95 want, met image hack moet je eerst alles uploaden of doe jij het ook zo ?

Ok, is goed, ...

Ik heb mijn foto's ergens op een ander forum geupload. Die link gebruik ik dan. Ongeveer net zoals jij het doet, alleen staan ze bij jou op ImageH and bij mij op een forum.

Wat het verschil tussen Intel burn en Prime95 is zal ik je later even uitleggen. Maar alvorens verder te gaan moet je nog één en ander in orde brengen.

Bij het plaatje "voor prime95"

Bij je kloksnelheid, multiplier, FSB, HT link totaal niets te zien ?? je ziet geen parameters.

Bij het plaatje "na prime95"

Daar zie je wel de parameters, maar nog steeds 3.1GHz en een multiplier van 15.5
Is dat dan je bios in default mode of is dat nog 'jou' oc ?

Ben even niet mee ...

Over voor prime: klopt kan wel even een nieuwe maken maar daar staan dan gewoon dezelfde parameters als bij na.
Ja, het is gewoon default mode zonder oc ofwat. Dit moest toch ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan