AMD Athlon II 640 overhit met Corsair H80

Status
Niet open voor verdere reacties.

radicalgamer

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2010
Berichten
595
Hoi,

Ik heb een Corsair H80 op een Athlon II 640 geplaatst, een simpele quadcore.
Nu begint deze al rond de 30 graden, en loopt binnen 2 tot 3 minuten geleidelijk op naar 56 graden, vandaaruit duurt het gemiddeld vijf minuten totdat hij oververhit en uitvalt...

Nu is mijn verbazing dat het blok van de H80, exact, echt exact, dezelfde afmetingen heeft als de stock-koeler van de 640.
Een alluminium blokje met een low profile 80mm koelertje erop wat nog geen 800 toeren per minuut nodig had om de cpu onder de 45 graden te houden...
En een H80 die daarachter ook nog eens een radiator heeft kan het niet koelen...

Nu heeft de H80 wel andere fans, een Cooler Master van 1200RPM, en een HP fan uit een Proliant server, tot 3600RPM.
Ze zuigen de lucht uit de kast, ongeveer 35 graden celsius, en dan naar buiten, allebei staan ze goed (push+pull).
Het lichtje op het blok geeft aan dat de koeler nu in stand 3 staat, alles volluit.
Ook het moederbord (ASRock 870 Extreme 3 R2.0) heeft alles volluit staan.

De hoge moederbord temparatuur komt door de 2 AMD HD 6870 kaarten die onderin zitten, de kast is eigenlijk net iets te klein maar heeft wel 4 120mm fans, voor intake, achter uitlaat en nog twee op de videokaarten zelf gericht, videokaarten hebben daarnaast ook nog hun eigen 92mm fans, dus koeling zou geen probleem moeten zijn.

Koelpasta heb ik al vervangen voor XSPC K2, dezelfde die op mn andere pc zit in een custom waterloop, die houdt het met een overgeklokte 1090T (6x5,2Ghz) onder de 40 graden.
Dus ook daar ligt het niet aan.

Is de H80 kapot of mis ik iets?
 
Hoi,

Draai eens met de kast open want in een te kleine kast met 2 videokaarten zal de luchtflow verre van ideaal zijn.
 
Ik heb nu de kast open, maar het lijkt onveranderd, ik heb het ook beneden geprobeerd (zit anders op zolder) om te kijken of het de kamer temparatuur was maar ook dat helpt niet.
 
Hoi,

Zit maar even mee te denken en zal wel goed zijn maar te veel koelpasta geeft ook een negatief effect
 
Ik heb de koeler er even af gehaald, en er leek inderdaad wel erg veel koelpasta op te zitten, in ieder geval meer dan de gebruikelijke erwt.
Ik heb dat er grotendeels af gehaald en het resterende spul met een oude bankpas weer verspreid tot een heel dun laagje.

Maar nog steeds binnen tien minuten, schakelt de pc zichzelf uit door overhitting...
 
stlaat de pomp uberhaupt wel aan?
dit kun je voelen door de buizen even vast te houden.
word er genoeg druk gezet op de processor als je het koelblok erop vast schroeft?
heb je uberhaupt wat fans op de H80 aangesloten?
 
De slangen trillen/schudden heel zachtjes dus er lijkt vloeistof doorgepompt te worden.
Blok zit met de hand vastgedraaid en dan nog een halve slag met schroevendraaier.
En fans, zoals in m'n eerste post, zijn een Cooler Master van 1200RPM en een HP Server fan van 3600RPM.
Beide in de goede richting (push&pull)

Ik heb de koelpasta met wasbenzine er maar afgehaald, en Arctic Silver 5 erop gedaan, ook dat geeft geen verbetering.
 
Ik heb de stock cooler maar terug gezet, daarmee schiet hij gelijk naar de 50 graden, maar hij lijkt het langer uit te houden.
Het blok wordt warm, dus ik de sensor van de cpu werkt.

Dan blijft alleen de H80 over als schuldige, denk ik?
Iemand nog andere ideeën?
 
heb je wel de juiste brackets gebruikt?
de corsair h80 heeft er 1 voor intel en 1 voor amd...
 
Ik heb de AMD brackets gebruikt, degene met 2 beugels, niet degene met 4 beugels.
Alsnog blijft hij overhitten.

Het vreemde is dat de H80 een maand of 4 mijn AMD 1090T probleemloos heeft gekoeld, en van de ene op de andere dag een simpele quad-core teveel lijkt...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan