Amd athlon x2 6000+ 62 graden, nieuwe koeling?

Status
Niet open voor verdere reacties.

larrezz

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2008
Hallo,
Ik heb sinds kort een nieuwe videokaart en een nieuwe processor aangeschaft.
Het systeem wat nu draait is:
Asus M2N-sli
4gb ddr2 800mhz geheugen. 2x 1gb corsair xms 800mhz en 2gb kingston hyperx 800mhz.
Amd Athlon 6000+ x2 125Watt @ 3.01Ghz
Sapphire Radeon HD4850 512mb
Cooler Master real power pro M520

Ik heb mijn airflow als volgt:
1 grote 12cm fan aan de voorkant onderin (blazend de kast in).
2 kleine 9 cm fans die naar buiten blazen.
Standaard cooler van de 6000+

Maar als ik prime 95 even laten lopen( 5-10min) dan loopt mijn processor al op 60-62 graden.
Dit lijkt me niet erg goed aangezien die maar 63 mag hebben.
Nu heb ik gister mijn hele pc alle kabels e.d. weggewerkt en nog een fan erbijgezet aan de voorkant (een kleintje) en wat temperatuursensors erbij gezet.
In de kast is de temperatuur mooi 28-30 graden. Het moederbord wordt niet meer dan 34 graden. De videokaart is bij het spelen van Far Cry 2 max 58 graden.
En het geheugen is ongeveer 38-42 graden ( temperatuursensor).
Maar alleen de cpu wordt dus erg heet. Aan de air flow kan het niet echt liggen lijkt mij.
Nu zat ik te kijken naar de volgende cooler : Coolermaster Hyper tx2.
Zou dit nut hebben om die erin te zetten?
Of hebben jullie misschien suggesties voor een andere cooler? Het liefst niet al te duur.
Als die op full load op 40-50 graden loopt, lijkt mij dit namelijk een stuk beter dan dat hij net op het randje zit:62 graden.

Alvast bedankt!

Lars

Laatst bewerkt:
hm, ik denk dat de koelpasta/koelpad niet goed zn werk doet, het beste wat ik kan bedenken is dus de koeler en cpu van elkaar afhalen, koelpasta/pad verwijderen van zowel CPU als koelblok, vervolgens 1 drup nieuwe koelpasta aanbrengen op je processor en daarna de koeler weer terugplaatsen.
Plaats de koeler pas als je CPU weer vast zit op het moederbord.

Kijk dan nog es .... Het zal enige dagen duren wil de pasta volledig zn werk doen ..

Daar zat ik dus zelf ook aan te denken.
Maar er is nog iets raars aan de hand.
Ik heb PC Probe aanstaan en Hardware monitor.
Die geven beide voor de core's samen :61-62 graden.
Maar core 0 :45-49
en core 1: 50-54 op full load (prime95 test).
De cooler die er nu opzit blaast rechtstreeks op de processor, maar ik zat te denken he.
Bij die cooler master cooler, die blaast toch gelijk de warme lucht door naar mijn andere fans die het de kast uitblazen? Zou dit niet nog beter voor de airflow zijn?
En moet ik speciale koelpasta aanschaffen? Ik hoorde over arctic zilver pasta ofzoiets?

Temperatuurverschil

Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag Zalman thermal grease coolpasta gehaald en dat erop gedaan.
Nu loopt hij idle rond de 40 en ful load rond de 50. Mooie temperaturen weer dus :)

Mooi om te horen, succes ermee:thumb:

Ik heb vandaag Zalman thermal grease coolpasta gehaald en dat erop gedaan.
Nu loopt hij idle rond de 40 en ful load rond de 50. Mooie temperaturen weer dus :)

de temp is nu idd goed, maar met 62 graden stressed heb je echt geen nieuwe koeler nodig hoor, , de meeste standaard koelers zorgen dat de cpu rond de 60-75 graden stressed ligt, dus het was eigenlijk een normale temperatuur, behalve als je gaat overklokken.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 6000+ alleen bij prime95 loopt hij na 5min al zeker rond de 70 graden ik heb er een tacens cooler opzitten met arctic silver5 nu heb ik wel ergens gelezen dat deze pasta een 100 uur van doen heeft voor deze zijn werk deftig begint te doen kan dat kloppen en moet ik mischien toch maar een andere koeler aanschaffen.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 6000+ alleen bij prime95 loopt hij na 5min al zeker rond de 70 graden ik heb er een tacens cooler opzitten met arctic silver5 nu heb ik wel ergens gelezen dat deze pasta een 100 uur van doen heeft voor deze zijn werk deftig begint te doen kan dat kloppen en moet ik mischien toch maar een andere koeler aanschaffen.

hoeveel pasta heb je erop gedaan?
Het hoeft maar een rijstkorrel te zijn.

Is het soms raadzaam om mijn vcore spanning een beetje te verlagen en zo ja hoe doe ik dit dan het beste heb in het bios gekeken en daar kan ik hem enkel maar verhogen en niet verlagen.

Laatst bewerkt:
Het is algemeen bekend dat als je een amd 6000+ koopt je op hoge temperaturen gaat zitten... is echt een bekend probleem maar zoals hier al word gezegd kun je het in feite met koelpasta zo snel weer omlaag brengen...

Bedankt voor al de goede raad heb er ondertussen een nieuwe koeler opgezet en draait nu idl 25 graden en strest na meer dan een uur prime95 zo een 58graden dus ik neem aan dat da niet zo slecht is toch iedereen bedankt voor alle wijze raadgevingen.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan