Amd Athlon xp 1800+

Status
Niet open voor verdere reacties.

DENNIS90

Banned
Lid geworden
8 sep 2001
Ik heb een amd athlon xp 1800+, maar naar een half uur doet xp raar hang ie steets, en als ik de fsb op 1600(123) zet doet xp niet raar en hangt ook niet. mijn prossersor is echt een amd athlon xp 1800+ iemand een idee.

tnx:thumb:

ehh,

1600 (123),

wat bedoel je daar mee ?

Heb je een progje als Aida32 op je hdd staan ? Kijk eens of je processor wordt herkend en / of bij enige optie van Aida "foutboodschappen" worden gegeven............

en last but not least:
heb je recentelijk instellingen van het bios veranderd ?

Laatst bewerkt:
Geplaatst door gast0225
ehh,

1600 (123),

wat bedoel je daar mee ?

Heb je een progje als Aida32 op je hdd staan ? Kijk eens of je processor wordt herkend en / of bij enige optie van Aida "foutboodschappen: worden gegeven............

De fsb staat nu op 123, dat is amd athlon 1600, nu doet xp helmaal nier raar, maar zet ik fsb op 133 dan doet xp steets raar.

Ik heb niks in de bios veranderd.

Laatst bewerkt:
bedoel jij niet dat de FSB op 100 stond ?

Wat voor een moederbord en bios heb jij ?

Ja ik heb de fsb op 100 gezet want op 133 doet hij steeds raar, ik heb zo knop op de moederboard.

Mijn moedeboard is ga-7dxr+/ga-7dx+
Mijn bios is award.

Hoe warm wordt de processor (kun je zien in Bios of met een progje zoals speedfan of aida32)
Wat voor koeler heb je?
Zit er koelpasta tussen koeler en CPU?

Geplaatst door gast0225
FSB 133 is no prob (MAG geen prob zijn):

GA-7DXR+
AMD 761 chipset

Processor
Socket A for AMD Athlon™/AMD Athlon™XP/Duron™200/266MHz FSB processors

Supports 500MHz ~ 2000+ and faster

Auto/1.5V/1.525V/1.55V...1.85V(15 scales / 0.025V per scale) CPU Voltage adjustable

Supports CPU multiplier 5.0/5.5/.../12.5

bron : http://uk.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_GA-7DXR.htm

ja dat is hem.

Geplaatst door meelman
Hoe warm wordt de processor (kun je zien in Bios of met een progje zoals speedfan of aida32)
Wat voor koeler heb je?
Zit er koelpasta tussen koeler en CPU?

Ja er zit koelpasa tussen.

hij word 60 graden, dat mag toch het is een amd athlon 1800+ die worden erg warm.

Geplaatst door DENNIS90

Ja er zit koelpasa tussen.

hij word 60 graden, dat mag toch het is een amd athlon 1800+ die worden erg warm.

60C in ruststand? Dan zou ie dus in principe tijdens het draaien van een game nog warmer kunnen worden.

komt er ook een foutmelding in XP of staat ie direct vast zonder meer wat te kunnen bekijken?

Geplaatst door Muurhond

60C in ruststand? Dan zou ie dus in principe tijdens het draaien van een game nog warmer kunnen worden.

komt er ook een foutmelding in XP of staat ie direct vast zonder meer wat te kunnen bekijken?

hij hangt meteen zonder een melding,

maar raar zet ik de fsb 123, dan hangt hij niet ook niet als ik game de graden is nu 55., op fsb 123:(

Laatst bewerkt:
Dennis,

je bent idd. goed aan het antwoorden op alle door ons gestelde vragen, maar 2 mis ik er nog:

HEB je recentelijk in de bios veranderingen aangebracht (en gesaved natuurlijk.......)

HEB je het progje Aida32 geopend (of gedownload) en het progje eens laten "kijken" naar de diverse hardwareonderdelen ?

Ik denk nog het meest aan biosinstellingen die je al dan niet per ongeluk verkl**t hebt. Ben je aan het (proberen te) overclocken geweest ?

ALS je aan het veranderen bent geweest -en je weet de oorspronkelijke waardes van de diverse onderdelen niet meer-, helpt het als je de bios reset naar zijn oorspronkelijke instellingen (maar wacht daar nog ff mee.............)

Laatst bewerkt:
tnx voor jullie antwoorden.

Ik ben niet aan het overclocken, ben wel vaak in de bios geweest misshien heb ik iets perongeluk veranderd en gesaved.

Ik heb sandra sirsoft die herkend mij hardware gewoon goed.

mijn fsb staat dus nu op 123, kan ik die knop weer naar 133 zetten of niet.

Laatst bewerkt:
Ja, dat kan en mag (is zelfs gewenst -> wordt je systeem sneller door) maar die 133 was toch de probleemveroorzaker ? (hangen van het systeem???)

Je kunt overwegen om de setup defaults terug te zetten : -> is een optie van een van de tabbladen binnen je bios. Kennelijk heb je "ergens" een waarde veranderd waardoor je systeem op 133 instabiel wordt............ ?

maaaaaaaaaaar,

houd er dan wel rekening mee dat de default waarden de defaultwaarden zijn voor het moederbord, niet per saldo voor jouw machine.................!

Twee voorbeelden ?
-1 Het zou zo maar kunnen dat de instelling AGP op 2x staat, terwijl die voor jou 4x moet zijn. Dit zijn dus zaken waar je rekening mee moet houden als je de default waarden terug gaat zetten.

2- De reeds genoemde FSB : misschien staat 'ie standaard op 100 terwijl jij 133 moet hebben.

Zo zijn er nog "tig"-opties die misschien default niet optimaal worden gezet voor JOUW machine.

Waarschuwing : het zou KUNNEN dat de USB-poortjes standaard op disabled staan. (En jij maar schelden na het resetten dat je printer / camera / scanner.. het niet meer doen..... :D )

Tot slot : ik ken jouw bios niet, maar mijn bios biedt tevens een optie om de machine te resetten naar een 2e "standaard" waarde : -> fast performance. Als ik deze standaard waarde kies, dan worden alle instelbare opties het "hoogst" gezet, waarbij de MOBO fabrikant er vanuit gaat dat je genoeg geheugenreepjes hebt, een snelle videokaart hebt etc. etc.

Proberen kan je het altijd ................

Laatst bewerkt:
Volgens mij bedoelt ie 133 hoor.

Dit denk ik omdat ie dit in zijn 1e reply zei:
Ik heb een amd athlon xp 1800+, maar naar een half uur doet xp raar hang ie steets, en als ik de fsb op 1600(123) zet doet xp niet raar en hangt ook niet. mijn prossersor is echt een amd athlon xp 1800+ iemand een idee

Dat zou betekenen 123 FBSx13 multiplier? Dan kom je pas uit op 1599Mhz. Volgens mij is er helemaal geen 13 Multiplier.

100 FSBx12 Multiplier maakt 1200, dus dat zou betekenen dat zijn pc nu op 1200mhz draait ipv de 1600 die hij zelf aangeeft.

En een 1800+ loopt helemaal niet standaard op 1600Mhz, maar op 1533Mhz. Dus 133 FSBx11.5 Multiplier.

Als ik het goed begrijp loopt je systeem vast op de normale snelheid en krijg je hem alleen stabiel door te onderklokken. Dat is echt niet goed.

Ik zou de koeler van de CPU afhalen en een andere kopen of hem even opnieuw (=goed) monteren...

Meelman,

da's idd. een optie, maar volgens mij kan die 't gewoon niet zijn. Weliswaar is 60 graden warm, maar voor een AMD nog lang niet "te" warm, m.i. in ieder geval nog niet ZO warm dat er daardoor performanceproblemen ontstaan............

Volgens mij ontstaan die / kunnen die pas ontstaan bij een waarde van boven de 75 graden.....?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan