AMD Overclock Potentie Chipset keuze = 790X vs. 790GX vs. 790FX

Status
Niet open voor verdere reacties.

AcerGuy

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Hallo,

Hier ben ik weer met een vraag :D altijd hier, omdat ik hiervoor zo goed geholpen ben met mijn andere vragen :)

Ik ben nu aan het kiezen voor een moederbord... Nou is het de bedoeling dat het een AM2+ wordt, omdat ikzelf DDR3 geheugen nogal duur vind... (erop komt een PhenomII x4 955 = Socket AM3)

Maar nou zie ik dat de keuze (= prijs) grotendeels bepaald wordt door de chipset, en dat zijn de:

AMD 790X
AMD 790GX
AMD 790FX (duurste)

Wat ik ermee wil kunnen: allereerst wil ik kunnen overclocken, ik weet dus niet of dit afhankelijk is van de chipset. Daarnaast wil ik de mogelijkheid hebben om (later) in CrossFire te werken met 2 GPU's

Deze link is misschien nuttig, maar ik wordt er maar matig wijzer van:
http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_700_chipset_series

Als ik alles goed bekijk, is de 790FX dus wel duidelijk de beste keuze...

Maar kan iemand mij hier een beetje mee helpen? Want bij de 790X zegt de site bijv.

"Two physical PCI-E x16 slots (one 16x and one 8x electrically. In Crossfire mode, both will revert to 8x electrically)"

Kan iemand mij uitleggen of de verschillende chipsets van groot belang zijn voor oa. overclocken en multi GPU ondersteuning?

Tevens: Kunnen jullie mij aanraden welke van deze 2 procs ik het beste kan kiezen voor overclocken:

AMD Phenom II x4 940 BE (3.0 Ghz, AM2+) ong 160 euro
vs.
AMD Phenom II x4 955 BE (3.2 Ghz, AM3) ong 180 euro

Alvast bedankt he ;)

Ok, om te beginnen je cpu. Dat moet wel de 955 worden. Die heeft een unlocked multiplyer. Het komt er op neer. Je verandert 1 waarde en die kan je tot oneindig opschroeven om zo een snellere cpu te maken. Om het even kort te zeggen. Met de multiplyer (mp) kan je makkelijk overklokken. Deze is bij de 955 unlocked en maakt meer klok frequentie mogelijk. Dus das 1. Vervolgens, je chipset is van belang bij het overklokken. Meestal is het zo, hoe kleiner het procedé, hoe beter het is over te klokken, want het is zuiniger, verbuikt minder stroom, maakt minder warmte en warmte nekt de meeste overkloks. Dus dat moet je niet hebben. Maar het hangt meestal af van de fabrikant hoe ver je kan gaan. Hoeveel opties er in de bios zitten. Nu is het wel zo, hoe goedkoper het mobo, hoe minder optie's er in de bios zitten. Dus budget chipset moet je eigenlijk niet hebben. Hierdoor valt de 790X al af. Nu heb je de 790GX en de 790FX.
De gx heeft een geïntegreerde gpu, maw, hij is wat low budget (want anders koop je wel een fatsoenlijke gpu:D). Echter de gx biedt wel een voordeel. Hij is op 55nm gemaakt, de fx is op 65 nm gemaakt. Hij klokt waarschijnlijk dus net íets beter over. Maar nu komt de belangrijkste feature. Dit is ook de feature waarom de 790FX tot high-end wordt beschouwd.

Het betreft het aantal lanes voor een gpu. De gx heeft er in totaal 16 beschikbaar, de fx heeft er 32. Bij de gx kan je dus 2 kaarten in 2× 8 lanes hebben, de fx kan er 2 in 16 lanes hebben. Zeker als je een wat duurder kaart hebt (de 4870), dan merk je het zeker als je de kaart in 16 lanes zet. Bij 1 kaart maakt het niet zo veel uit. Echter als je crossfireX gaat gebruiken (wat jij wil), dan verlies je snelheid bij de 790gx en niet bij de 790fx. Maw, de chipset die jij moet hebben is de 790fx. Die klokt zeker ook nog goed over en heeft de volle 16 lanes ter beschikking als je CFX gaat draaien. Daar merk je meer van dan die enkele megahertzjes die die 55nm van de 790gx gaat opleveren. Persoonlijk zou ik voor een MSI 790FX-GD70 (klik) gaan. Dit is dan wel ddr3, maar dat kost tegenwoordig ook niet meer de wereld. Zeker als je dit geheugen neemt (klik). (ik weet dat het tripke channel is, maar ze hebben volgens mij ook setjes van 2) dan heb je zeker een hoop overklok plezier (ja zeker, hardware.info haalde 1612 mhz). Ik hoop dat je wat aan deze info hebt

Nog even terug op de keuze van je mobo, voor 40 euro meer heb je een board wat veeeel beter is.

Ik heb zeker wat aan je info...

Punt 1: de 940 BE is een AM2+ proc, en heeft óók een unlocked multiplier!

Punt 2: Ik ga max met 2 Gpu's werken denk ik... dus ik heb 4 x16 lanes niet nodig.

Punt 3: budget

Punt 4: ik was niet direct van plan mijn geheugen te gaan overclocken, maar is misschien ook wel leuk. Processor zeker wel!

Dan mag jij voor mij voor max. 500 euro een selectie maken:

- Mobo
- CPU
- GPU
- RAM

omdat ik echt het overzicht even kwijt ben

op dit moment is mijn selectie:

- Mobo: Gigabyte GA-MA790X-UD3P
- CPU: AMD Phenom II 955 BE + Cooler Master V8
- GPU: XFX ATI Radeon HD 4890 + Thermalright T-Rad 2
- RAM: OCZ Fatal1ty 4GB Dual Channel Kit DDR2 - 1066 Mhz

Vond ik opzich wel goed, gelet op de zeer fatsoenlijke CPU koeler :)

Ok, om te beginnen, je hebt de 790FX nodig want die heeft 2× 16 lanes. De GX heeft 2× 8 lanes. Daar verlies je dus snelheid. Geheugen overklokken zou ik wel doen want dat levert je een hoop snelheid op. Maar ik zal even een selectie maken voor € 500,-
AM3
GPU: Club 3D Radeon HD 4890 1GB € 157,-
CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition € 177,-
Mobo: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P € 136,-
RAM: Crucial 4GB DDR3-1333 CL9 kit € 45,-
Scynte Mugen 2 € 40,- (beter dan de V8!)
Totaal: € 555,-
AM2+
GPU: Club 3D Radeon HD 4890 1GB € 157,-
CPU: AMD Phenom II X4 940 Black Edition € 153,-
Mobo: Gigabyte GA-MA790FX-UD5P € 147,- (goedkoopste oc board)
RAM: Corsair Twin2X 4GB DDR2-800 CL5 kit € 40,-
Scynte Mugen 2 € 40,- (beter dan de V8!)
Totaal: € 537,-

Ok, ik zit er iets over heen. Maar zoals je ziet, het verschilt niet zo veel. Ik raad je aan om am3 te nemen. Dat is nieuwer en ondersteunt ddr3.

Het enige wat ik goedkoper heb kunnen vinden was de koeler, voor 35 euro... maar waar haal jij ins hemelsnaam de onderdelen vandaan? Want sowieso een Hd4890 voor 160 euro vind ik echt nergens!

Kun je misschien een i7 setup voor elkaar krijgen voor 500 euro? Ik denk het namelijk niet :)

Ik zag toevallig dit topic:
http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=185856

Waarbij de CM Z600 als beste naar buiten kwam... :) Is dit een betere optie?

Laatst bewerkt:
De CM Z600 is een fractie beter dan de scynte mugen 2. Maar hij is ook een stuk duurder (je moet nog 2 fans aanschaffen). De scynte mugen 2 is voor jouw de beste keus. i7 gaat me niet lukken onder de €500,-. Tenzij ik natuurlijk een iets goedkopere gpu neem. Oja die gpu staat hier, exc vezendkosten (klik). Op hw.info moet je maar even verder kijken. Daar staat een hoop informatie op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan