Amerikaanse cijfers en Europese cijfers in 1 kolom optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Liliwam

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2011
Ik ben bezig om gegevens over te zetten uit het ERP systeem.
Cijfers worden in een kolom gezet maar dan gebeurd er iets raars. Sommige cijfers worden als Europees cijfer en sommige als Amerikaans cijfer... Bijvoorbeeld Europees: 12,50 en Amerikaans: 12.50

Nu wil ik deze cijfers allemaal europees maken zodat ik ze op kan tellen.
De europese cijfers worden wel als cijfer gezien maar de Amerikaanse cijfers niet.
Kan ik dit, voor de gehele kolom, omzetten?

Ja, ik geloof van wel:

Selecteren, rechtermuisknop
cel eigenschappen
valuta en daar jouw keuze kiezen..

Tekst omzetten

Of misschien:

Hoe converteer ik numerieke tekst naar getal door alles opnieuw in te voeren, in één stap:
Selecteer de betreffende cellen.
Pas een getalopmaak toe die anders is dan "@" (tekst)

menu: Zoeken en vervangen...
[Meer opties...]
[X] Alleen huidige selectie
[X] Reguliere uitdrukkingen
Zoeken naar: .+ (een punt en een plus-teken)
Vervangen door: &
[Alles vervangen]

Volgens deze post:
http://user.services.openoffice.org/...=22539&start=0

Ja, ik geloof van wel:

Selecteren, rechtermuisknop
cel eigenschappen
valuta en daar jouw keuze kiezen..

Deze oplossing werkt helaas niet...
Wanneer ik dit doe, worden de Amerikaanse cijfers (met een . voor de centen) niet omgezet...

Of misschien:

Hoe converteer ik numerieke tekst naar getal door alles opnieuw in te voeren, in één stap:
Selecteer de betreffende cellen.
Pas een getalopmaak toe die anders is dan "@" (tekst)

menu: Zoeken en vervangen...
[Meer opties...]
[X] Alleen huidige selectie
[X] Reguliere uitdrukkingen
Zoeken naar: .+ (een punt en een plus-teken)
Vervangen door: &
[Alles vervangen]

Volgens deze post:
http://user.services.openoffice.org/...=22539&start=0

Thanks!
Maar ook hier geen succes... Ik maak om te testen een klein lijstje met een paar cijfers met ',' en een paar cijfers met '.'...
De cijfers met komma worden automatisch links uitgelijnd terwijl de cijfers met punt rechts worden uitgelijnd. Na het zoeken en aanpassen veranderd er visueel helaas niets...

Kun je dan de . (punt) wel vervangen door een komma

Kolom selecteren

Zoeken: \.
Vervangen door:,

Meer opties:
[x] Reguliere uitdrukkingen

Kun je dan de . (punt) wel vervangen door een komma

Kolom selecteren

Zoeken: \.
Vervangen door:,

Meer opties:
[x] Reguliere uitdrukkingen

Wederom bedankt!
Zo worden de punten inderdaad omgezet maar het blijft verder een tekstbestand.
Als ik alleen een bepaalde cel activeer, verschijnt nog steeds ' voor de regel. Als ik zeg dat de celeigenschap 'valuta' is, dan gebeurd er nog steeds niets. Per cel kan ik dan wel ' weghalen en dan is het goed.
Maar het zijn 52 pagina's en dat is dus onbegonnen werk.
De ' weghalen via vervangen lukt niet omdat het teken in principe niet zichtbaar is...

Ik krijg het niet voor elkaar.
Ook via de help van Open Office kom ik er niet uit.
Ik heb, bijvoorbeeld, bedragen van 1,245.55 maar ook 123,65...
Het ene wordt gezien als een getal, het ander als tekst. Als je in de cel kijkt, dan wordt het als tekst geziene getal voorafgegaan door een apostrof ('1,245.55).

Als ik de punten of komma's wil vervangen, kom ik in de probleem bij de duizendtallen...

Kun je de getallen splitsen ?

Een gedeelte met de goede en een gedeelte met de foute ?

Dan de foute apart afhandelen mbt het vervangen van komma's en punten en daarna weer samenvoegen ?

Misschien helpt het om het eerst als csv op te slaan en dan dat bestand voor te bewerken.

Ik heb besloten om maar gewoon een licentie voor Word en Excel aan te schaffen... Daar werkt het wel gewoon...

Iemand proberen te helpen die geen voorbeeldbestand levert is natuurlijk ook niet de meest dankbare taak, wel?:confused:

Sorry, zo bedoelde ik dat natuurlijk niet...
Maar het gaat zoveel voeten in de aarde hebben, dat het zijn doel een beetje voorbij aan het schieten is.
Als ik elke maand zoveel moeite moet gaan doen, dan is wat makkelijker en kost het minder tijd door die licentie aan te schaffen.

In ieder geval bedankt voor de gedane moeite!

Het was natuurlijk niet mijn bedoeling om u te schofferen maar Excel nemen omdat een probleem wat moeilijker is, blijft een gemakkelijkheidsoplossing. Door het feit dat Excel die conversie automatisch doet, heb je helemaal geen grip meer op je cijfers. Vroeg of laat wordt 123.45 geïnterpreteerd als 123.450,00 en dan sta je daar...
Alvast veel succes met Excel en misschien kruisen onze wegen nog eens op dat forum!
Sorry voor het misverstand.
Beste groeten,
Paul.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan