Ami BIOS fout laden best. systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

abeti

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2007
Berichten
9
Graag hulp bij het volgende (let wel; ben geen techneut). Na schoningsslag kreeg ik bij opstarten comp. eerst de melding: no array is defined. Vervolgens de melding: fout tijdens laden besturings systeem, waarna de computer blijft hangen. Diverse keren opstarten gaf hetzelfde resultaat. Kan niet meer bij XP komen. Vervolgens met de XP cdrom geprobeerd e.e.a. te repareren. Geen effect. Daarna via de XP cdrom geprobeerd opnieuw XP (prf) te installeren (over bestaande windows heen op partitie C-overschrijven). Dit lukt totdat de comp. weer moet opstarten voor verdere installatie. Dan zelfde resultaat, blijf weer hangen. Kan wel XP cdrom weer opstarten dan maar dan gaattie opnieuw 1e stukje van de installatie weer uitvoeren. Vervolgens in de bios de default standaarden teruggezet. Weer geprobeerd te installeren, geen resultaat. Nu krijg ik helemaal geen melding meer ..

Kortom, zit nu tegen een depressssie aan en kan geloof ik wel wat hulp gebruiken.
Wie o wie???

Betreft: MSI K7T266 Pro2 (VIA Chipset Based)
 
Laatst bewerkt:
mischien via de reparatie optie even chkdsk proberen.
mischien wat beschadigingen op de hardeschijf waardoor die blijft hangen
 
Je praat over No array defined.

Het lijkt er dus op dat je een K7T266 Pro2 R of K7T266 Pro2 RU versie hebt, waarin je ook Raid-sets kunt bouwen met IDE-schijven.

Kijk even hier voor een zelfuitpakkende handleiding, en bepaal of je inderdaad een R of RU versie hebt.

Indien ja, dan klinkt het dus alsof je (ooit) 2 schijven had, die je als Raid-1 of Raid-0 had gedefinieerd (zie handleiding), je die Raid-set niet meer in XP kunt benaderen, en je nu probeert XP te installeren op 1 van de 2 schijven uit de vroegere Raid-set, terwijl de Raid-set zelf nog niet verwijderd is...

Ligt daar niet je probleem? Dat je met je schoningsactie de driver voor de Raid-controller 'kapot' gemaakt hebt, en daarom het Raid-0 of Raid-1 array niet meer kunt zien?

PS: Drivers etc. voor je moederbord zijn hier te vinden, dus misschien kun je daarmee je XP weer installeren. De driver voor de Promise Raid drivers is hier.

Succes,

Tijs.
 
Versie -RU

Beiden dank voor reactie. Ron, ik heb al diverse schoningsacties uitgevoerd: MBR en fdisk, checkdisk etc. Helaas zonder resultaat.

Tijs, ik heb inderdaad de RU versie en er is indertijd inderdaad één keer geprobeerd er een tweede harde schijf aan te koppelen. Je verhaal, voorzover te overzien, klinkt aannemelijk. Is het de verwachting dat ik met de drivers het probleem kan tackelen? En, ook geen onbelangrijke, hoe installeer ik drivers op een pc die nauwelijks nog werkt????:confused:

Ik hoor graag van jullie terug...
André
 
Download dat bestand over Promise waar ik het over had.
Pak het uit (inclusief submappen) naar een lege floppy.
Start de XP installatie, en zodra onderin beeld de vraag verschijnt over "Druk F6 om additionele drivers te laden", druk direct F6. Stop daarna ook direct die floppy in de computer.

Je kunt dan verderop in het proces extra drivers laden vanaf die floppy. Hopelijk kun je dan je schijf weer zien (als RAID-0 of RAID-1) en dan weer verdergaan met installatie.

Heb je het Raid-array met je acties tot nu toe helemaal naar God geholpen, dan je de IDE-kabels naar cd-roms en harde schijven aansluiten aan ide1 en ide2 aansluiting (zie diagram van het moederbord in die handleiding) i.p.v. aan ide3 en ide4, zet in de Bios onder "Integrated peripherals" de Raid optie op disabled. Let erop dat de eerste harde schijf in ieder geval aan de ide1 aansluiting komt te hangen.
Probeer het dan opnieuw. Een F6-floppy zul je dan niet nodig moeten hebben.


Tijs.
 
drivers

.. en aan de slag gegaan. Beide drivers gedownload. Het bestand van de drivers voor het mb zijn (uitgepakt) echter te groot voor diskette (ongeveer 21 mb). Heb nu wel het scherm in XP met de vraag om hardwareondersteuning via diskette 'aan te leveren'. Moet ik slechts bepaalde bestandjes uit de map op diskette zetten???
 
Je moet die van die Promise-link gebruiken! Uitgepakt is de inhoud daarvan zeker niet te groot voor floppy (namelijk 445 Kilobyte).
Die floppy inzetten na de F6-vraag.

Het installeren van chipset-drivers etc. is pas zinvol zodra je een 'basis-XP' hebt geïnstalleerd. Richt je dus op het installeren van die 'basis-XP'.
En nogmaals: Als het met die F6-floppy van Promise niet lukt om de Raid-set te zien, dan gewoon kijken of je de harde schijven afzonderlijk kunt gebruiken, door ze aan te sluiten op ide1 en ide2 (natuurlijk wel de stroom van je computer halen).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ha Tijs (dank voor je meedenken, waardeer ik!),
voor alle zekerheid gezien twee opmerkingen van je: het bestandje is 228 kb. en ik hoefde het ook niet uit te pakken, is een exe bestand. Heb het direct gedownload van je link dus moet toch wel goed zijn??!

Bij F6 zie ik geen reactie. Toch verder gegaan met installeren xp. Helaas als de computer dan opnieuw moet opstarten blijft hij toch wederom hangen na het 1e scherm. Krijg de regel: druk een toets als u de computer vanaf de cdrom wilt opstarten. Als ik direct een toets indruk kun je weer opnieuw beginnen om de basisxp van begin af te installeren.

Nog een laatste opmerking: er zit al tijden 1 harde schijf in met drie partities. Heb ook nog een externe harde schijf die ik benader vanuit de verkenner.
Maar, zoals eerder geschreven, ooit heeft er wel een keer (kort) 2 schijven aangehangen.

Andere benadering: het betreft een oude computer: is er nog iets te verzinnen waarmee ik data toch nog veilig kan stellen en kan overzetten naar een andere computer???
Groet, André
 
Je zegt dat je nu nog maar 1 fysieke harde schijf hebt.
Doe nu eens precies wat ik eerder schreef:
1. Die datakabel van de harde schijf aan de ide1 aansluiting (als dat nog niet het geval is).
2. Zet het Raid-gedeelte op Disabled in de BIOS (onder "Integrated peripherals")
3. Zodra het eerste gedeelte van de XP installatie klaar is moet je na de herstart juist niet op een toets drukken! Alles gaat vandaar uit vanzelf door, inclusief toegang tot de XP cd-rom. Laat dus de XP CD-rom in je pc na de eerste herstart, maar druk dan niet meer op een toets. De rest van de setup wordt vanaf de harde schijf uitgevoerd.

Die Promise driver lijkt me dus niet zinvol nu, nu ik begrepen heb dat je geen RAID meer gebruikt. Je had die Promise driver trouwens moeten dubbelklikken, dan pakte hij zichzelf uit (naar floppy), maar zoals gezegd: Je gaat die driver niet meer nodig hebben.

Succes,

Tijs.
 
stappen gedaan

Ha Tijs,

Kast open gemaakt. De datakabel zat al in ide1. In de bios bleek de instelling van Raid goed te staan (disabled). Dus... opnieuw opgestart, XP geladen en het eerste gedeelte gaat prima. Tot dattie opnieuw moet opstarten. Ik doe niets,maar hij blijft hangen met de mededeling: druk op een toets als u de comp vanaf cd-rom wilt opstarten. Ben nu 10 minuten verder. Als ik alsnog een toets indruk blijkt de comp ook echt te hangen, geen reactie. Dan helpt alleen de uitknop.
Als ik wel op dat punt een toets aanklik wil hij wederom de 1e fase van xp opnieuw installeren. ???
Kortom, hoe verder................

André
 
Instellingen lijken nu in orde te zijn.

Installeer Windows opnieuw vanaf de CD, maar verwijder eerst via het XP setup-programma alle partities die nu op de harde schijf staan. Installeer dan naar de niet-toegekende ruimte, en maak op de vraag hoe groot de partitie mag worden de nieuwe partitie niet groter dan 100 GB.

Succes,

Tijs.
 
maar...

maar Tijs,

dan ben ik toch alles kwijt wat er op staat?? Ik wil zo graag wat data veilig stellen die juist op die partities staat....

A
 
Doet het dan anders:
1. Koop een nieuwe 3,5 inch IDE schijf (kosten niet meer dan zo'n 40 tot 50 euro voor eentje van redelijke grootte)
2. Stel die nieuwe harde schijf als Master en de huidige harde schijf als Slave in via de jumpertjes, en sluit dan beide harddisks aan op de IDE1 aansluiting (=2 harddisks op 1 datakabel). De CD-rom speler zal dan op de IDE2 moeten hangen (misschien is dat nu al het geval).
3. Installeer XP op de nieuwe harde schijf.
4. Kopieer relevante data van de oude harde schijf over naar de nieuwe XP installatie.

Je bent dan geen data kwijt (die staan op de andere harde schijf), maar wel zul je je programma's opnieuw moeten installeren.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
data veilig

beste Tijs,

de stappen uitgevoerd en de data kunnen veilig stellen!!! Inmiddels bezig met de boel opnieuw installeren.
Tijs .. mijn dank is verpletterend!!

Groet,

André
 
Geen probleem! :)

Mocht je nog bij het kopieren van data van de 'oude' harde schijf problemen ondervinden, in de sfeer dat je geen toegangsrechten zou hebben, wordt dan Eigenaar van de 'oude' datamappen.
Hier kun je lezen hoe dat te doen, indien dat nodig blijkt.

Verder de vraag op Opgelost zetten. Dat doe je door te klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag" (rechts onderaan deze webpagina te vinden).

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan