Analoge telefoonlijn of dongle?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Knientje

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2009
Kennissen van mij die in de polder wonen willen een internetaansluiting.
Veel meer dan een analoge landlijn en 3G dekking via het mobiele netwerk.
De KPN-meneer (ik was er niet bij) beveelt hen een dongle aan. Als ik lees dat de snelheid (zal wel down zijn) 7,2 MB/s van een kpn dongle is en de snelheid van de telefoonlijkn is 8 mb/s down heb ik het idee dat de vaste telefoonlijn een betere keus is.
Ik heb niet echt ervaring met dongles, maar ik kan redelijk goed Youtube filmpjes (360 en 480p) bekijken op mijn telefoon met 3G aan.
Volgens mij toen ik zelf nog telefooninternet had en per minuut betaalde was youtube (bestond dat toen al?) niet met fatsoen te bekijken en zelfs het www $%^&traag was. Althans ik denk dat zo was.
Graag ervaringen/adviezen van polderbewoners met internet. Of een niet polderbewoner met kennis van zaken :)

Maare, waar moet die dongle kontakt mee maken dan?

En ADSL gaat gewoon via een telefoonlijn, of zou dat niet willen?

Over welke polder heb je het eigenlijk, er zijn er nogal een paar in ons poldermodellandje.

Over een polder bij Sluiskil (heb je vast nog nooit van gehoord)
In deze polders ligt helemaal niks van kabel of ADSL-verbindingen.

Ben me nu aan het verdiepen in satelliet internet (Ik zit zelf op de kabel van Zeelandnet, omdat ik wel in de bewoonde wereld woon (de stad).
Ik was eigenlijk aan het hopen dat je dat gewoon kon koppelen aan een bestaande TV-schotel, maar zo werkt het helaas toch niet.
Ze zijn hier niet zo van de vooruitgang, dus de telefoonlijn in dat poldertje blijft nog jaren analoog en ik zie daar ook niet gebeuren dat ze de snelheden omhoog gaan (kunnen) doen via dat koperdraadje.

Via satellietinternet gaan de snelheden in de toekomst wel omhoog.
Ik denk dat ze op de lange duur voordeliger uit zullen zijn (ook al kost dat de aanschaf van een extra schotel).
Abonnementskosten liggen ongeveer gelijk met mijn kabelinternet (dat is wel veel sneller), maar goed satelliet is nu eenmaal duurder.
Ze zullen het vast niet zo intensief gaan gebruiken als ik, maar videostreams die een beetje fatsoenlijk binnenkomen en afspelen dan iets dat hapert.
Plus dat je de ergernis van r*t*traag openen van internetpagina's niet hebt.
Hooguit kan een onweersbui wat roet in het eten gooien.

Aha, jawel hoor ik weet wel waar sluiskil ligt. Heb een jaar of 10 op de vrachtwagen gereden vandaar.
Maar dan denk ik dat je idd beter af bent met een satelietverbinding. Maar net wat Lange pier zei, Adsl werkt toch gewoon over de telefoonlijn.

Ik vroeg het omdat ikzelf naast de flevopolder woon, vandaar. En ik ken nog wel een paar polders.:d

Laatst bewerkt:
Maare, waar moet die dongle kontakt mee maken dan?

En ADSL gaat gewoon via een telefoonlijn, of zou dat niet willen?

Ik ben er niet bij geweest maar zoonlief (van polderbewoners) had geïnformeerd bij Primafoon en het snelst beschikbare internetabonnement daar (op het polderadres) is het instapabonnement van KPN (wat volgens mij wel ADSL is, maar het blijft natuurlijk traag), en het huis staat ook nog eens een heel eind van de verdeelkast (wijkcentrale) geen idee waar dat ding staat, vandaan waardoor het door een andere verkoper weer afgeraden werd en toch die dongle ook aanraadde, die zou dan moeten verbinden met het 3G netwerk van KPN. Dat daar overigens wel goed dekking geeft.
Ik heb zelf Vodafone en dat gaat waar ik woon in Terneuzen wel goed (de UMTS mast kijkt in mijn slaapkamer) maar bij mijn ouders die vlakbij de binnenstad wonen heb ik totaal geen 3G, terwijl ik in een nabijgelegen polder bij die andere polder wel een goede 3G dekking heb. De stad is dus ook niet alles :shocked:

@Knientje, ik zou gewoon dongle nemen. Als de provider al aangeeft dat het adres ver van het verdeelhuis staat is het meestal foute boel, dan krijg je echt maar 10 % van de snelheid die door de provider beloofd wordt. Het verdeelhuis is een soort netwerkruimte waar alle aansluitingen voor een bepaald gebied, vaak een wijk, dorp of stadsgedeelte staan. Hoe verder je van het verdeelhuis zit, bij ADSL i.i.g, hoe trager je snelheid wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan