Analyseren frontend

Status
Niet open voor verdere reacties.

janluc

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2016
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
2016
Ik heb frontend die door de jaren heen enorm is toegenomen in omvang, van 5 MB naar 32 MB (de BE is in die zelfde periode gegroeid van 2 naar 3 MB). Ik ben nog altijd een amateur, en het is allemaal redelijk klein en eenvoudig van opzet. Comprimeren helpt helemaal niet. Nu vraag ik me af: Is er een manier om er achter te komen wat de grootte van de diverse objecten is?

Laatst bewerkt:
Dan moeten we toch eerst weten wat je allemaal aan het uitspoken bent in die FE. De grap is nou juist dat je FE klein blijft, en de data naar de BE gaat.

De groei van de back-end blijft beperkt als je niet veel data bewegingen hebt, en zolang je geen foto's of zo opslaat nemen die gegevens ook niet zoveel plaats in. Formulieren en rapport objecten kunnen wel veel plaats innemen. Heb je in de afgelopen jaren veel formulieren/rapporten aangemaakt? Gebruik je afbeeldingen, zoals logo's op je formulieren? Normaal helpt compact and repair vrij goed, maar je kan eens proberen om een nieuwe, lege front-end aan te maken en alle objecten van de oude te importeren. Dan zie je meteen hoe groot het nieuwe bestand wordt.

Overigens is 32Mb nou niet schokkend groot. Maar ik vermoed dus ook dat je (teveel) objecten in de Frontend opslaat. Afbeeldingen kun je bij voorkeur veel beter koppelen dan in het formulier of rapport opslaan. Op die manier hou je de Database (FE of BE) een stuk kleiner.

Dan moeten we toch eerst weten wat je allemaal aan het uitspoken bent in die FE. De grap is nou juist dat je FE klein blijft, en de data naar de BE gaat.

Dank voor je reactie. Ik zou graag beide bestanden posten, maar de FE blijft maar om een wachtwoord vragen, ook al heb ik het eerst uit de BE verwijderd en pas toen weer de FE en BE gekoppeld. Weet je daar misschien een snelle oplossing voor? Anders maak ik daarvoor een aparte post.

Laatst bewerkt:
De groei van de back-end blijft beperkt als je niet veel data bewegingen hebt, en zolang je geen foto's of zo opslaat nemen die gegevens ook niet zoveel plaats in. Formulieren en rapport objecten kunnen wel veel plaats innemen. Heb je in de afgelopen jaren veel formulieren/rapporten aangemaakt? Gebruik je afbeeldingen, zoals logo's op je formulieren? Normaal helpt compact and repair vrij goed, maar je kan eens proberen om een nieuwe, lege front-end aan te maken en alle objecten van de oude te importeren. Dan zie je meteen hoe groot het nieuwe bestand wordt.

Dank je wel.

Er worden geen grafische en dergelijke bestanden gebruikt in de formulieren en rapporten. Ik heb 48 formulieren en 7 rapporten.
Ik heb zojuist op jouw suggestie een nieuwe lege FE aangemaakt en daarin alles uit de oude geïmporteerd, wat overigens best wat rekentijd kostte. Nu is de grootte geslonken naar 10 MB. Is dat gezien het aantal formulieren een te verwachten omvang?

Laatst bewerkt:
Met 48 formulieren ga je dat inderdaad niet veel kleiner krijgen

OK, dank voor je reactie.

Laatst bewerkt door een moderator:
PS: Ik heb nu net op die nieuwe FE nog eens een compressie uitgevoerd, en nu zit ik ineens op 2,5 MB. Het lijkt erop dat de compressiepogingen die ik in het verleden heb gedaan, niet zijn uitgevoerd. Misschien had dat iets met de ww beveiliging te maken, want ik moest dan altijd 3x het ww invullen, kreeg dan een melding dat het ww onjuist was, en dan weer de mogelijkheid het ww nog eens in te vullen. Vervolgens leek er dan weinig te gebeuren, maar ik weet dat aan het feit dat er kennelijk weinig te comprimeren was.

Als iemand weet hoe ik dit in de toekomst kan vermijden, hoor ik het graag!

Groet, Jan-Luc

Laatst bewerkt:
Tja, dan zullen we toch de db moeten zien. Overigens heb ik in al mijn jaren (en dat zijn er ondertussen heel wat) nog nooit een database gezien waarbij ik 48 formulieren nodig had. Het lijkt mij sterk dat jij dan de eerste bent die die behoefte wél heeft :). Zeven rapporten vind ik dan weer wél acceptabel. Maar ik zou nog eens goed nadenken over het aantal formulieren...

OK, ik ga er nog even mee aan de slag en dan post ik de beide bestanden. Dank alvast!

Hierbij een zip met BE en FE. Ik ben benieuwd naar wat je ervan vindt, dank alvast voor de moeite.

Dat je onze berichtjes in zijn geheel quoot vind ik al dubieus, maar je eigen berichten quooten? Het moet niet veel gekker worden :). Niet meer doen dus, dat quooten. De Quote knop is geen antwoordknop. Ik kijk straks wel even naar je db, dat dan weer wel :d.

Ik heb er even snel naar gekeken, maar er zijn best wat verbeteringen te bedenken. Ik heb het vermoeden dat het concept niet helemaal goed van tevoren is uitgedacht :).

Sorry voor dat gequoot!

Het is heel goed mogelijk dat het concept niet erg goed is uitgedacht, ik heb een nogal een try and error manier van werken gehanteerd...

Nou ja, ik wacht vol spanning af.

Trial and error (áls je Engels gebruikt, doe het dan op zijn minst correct ;)) zoals je dat noemt, is veruit de slechtste ​manier om een database op te zetten.

Dank, ik heb mijn innerlijke spellingscontrole inmiddels bijgewerkt...ik begrijp trouwens niet waarom het gebruik van een begrip uit een vreemde taal een extra verplichting schept om correct te spellen. Maar dat terzijde

"Trial and error" is overigens niet helemaal de juiste omschrijving. Het is meer zo dat ik ben begonnen met een zeer eenvoudige database, die voornamelijk diende om adresgegevens op te slaan en facturen te kunnen maken. Door de jaren heen heb ik er steeds meer functies aan toegevoegd.

Wat volgens mij nog altijd één van de beste methodes is om iets op te zetten. Mits je niet bang bent om af en toe het geheel te overzien, en als het te complex wordt een nieuwe versie te ontwikkelen gebaseerd op de in de tussentijd opgedane inzichten. Dit kan één van deze punten zijn. En op dit punt kan je je ook afvragen of je het nieuwe programma nog in dezelfde omgeving gaat uitwerken. We werken allemaal meer en meer in de cloud en er zijn heel wat nieuwe ontwikkelingstools ter beschikking. Het loont altijd de moeite om het hele plaatje te herbekijken.

Wat betreft de omgeving/in de cloud werken: vooralsnog is het voor wat ik nodig heb fijn om lokaal te werken. Wat wel speelt is dat ik op termijn in een Linux omgeving zou willen gaan werken, en dan zijn er voor zover ik weet niet veel alternatieven voor Access (Libre office Base?). Dan kan ik misschien toch beter de cloud in.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan