Analyseren van netwerk verkeer

Status
Niet open voor verdere reacties.

nielsdekorver

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2002
Ik heb een vraag over het algemeen analyseren van netwerk verkeer. Zelf weet ik er nog niet zoveel vanaf, maar op ons thuis netwerk gebeurt het regelmatig dat het internet traag wordt, en soms zelfs dat een computer van mijn broer er niet meer opkomt bijvoorbeeld. Nou is mijn vraag niet specefiek, maar meer algemeen:
Ik wil graag wat meer leren over het verkeer op mijn thuis netwerk, bv via een port scanner of ping sweeps (of hoe het ook heet). Ik wil wat meer leren over hoe deze dingen werken door ze in de praktijk uit te proberen thuis. Maar nou heb ik daar een aantal vragen over:
Moet er een server of mijn netwerk zijn die al het netwerk verkeer regelt om het te kunnen analyseren? Of kan ik via mijn laptop, die net als de rest verbonden is met een linksys router, dit ook doen?
Wat zijn mogenlijk goede programma's om hier een beetje naar te kijken, bv, wie neemt er de meeste bandwidth in beslag, komen er rare verbindingen vanuit bepaalde computers... etc.

Ik weet dat het algemene antwoord op zulke vragen is dat je gewoon op google moet zoeken, maar toch heb ik graag wat tips van mensen die er wat meer van weten, of er ervaring mee hebben, het is moeilijk zoeken als je niet weet wat je precies zoekt.

Hopenlijk komen hier wat informatieve reacties op,
alvast bedankt,
Niels

Zoals al gezegd, er zijn vele manieren om netwerk-verkeer te controleren.

Eerste vraag die je jezelf moet stellen is: Waar wil ik naar kijken? Waar verwacht ik het probleem.

Problemen met netwerk-verkeer kunnen door vele zaken worden veroorzaakt.... van programmatuur die zich misdraagt, routers/switches die verkeerd geprogrammeerd zijn, bekabelings problemen tot en met een kapot netwerkkaartje.... en alles daar tussen :P.

Troubleshooting in een netwerk kan heel interessant zijn, maar je kunt er ook knettergek van worden :p

In het netwerk dat ik beheer zijn de managable switches mijn eerste en beste informatie-bron over bandbreedte en verbindingen die vreemd doen. Maar ik neem aan dat het netwerk waar jij over spreekt een beetje anders is opgebouwd :)

Rob

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan