• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

and if functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ben Spijk

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2006
Hallo allemaal,
ik zit met het volgende probleem

=IF(AND($AL2<0);"te jong";IF(AND($AL2>=0;$AL2<1);"1";IF(AND($AL2>=1;$AL2<2);"2";IF(AND($AL2>=2;$AL2<3);"3";IF(AND($AL2>=3;$AL2<4);"4";IF(AND($AL2>=4;$AL2<5);"5";IF(AND($AL2>=5;$AL2<6);"6";"te oud")))))))

Ik heb een kolom met getallen die varieren van kleiner dan 0 tot 200. deze getalen wil ik vast getal meegeven.
Bijv 0 tot 1 is het eerste jaar
1 tot 2 is 2e jaar
2 tot 3 is 3e jaar enz.
Als het object >=1 en <2 krijgt het de leeftijd 2.

Het probleem is dat ik tot 15 jaar moet gaan, maar in mijn formule komt de foutmelding waarbij AND zwart wordt gemarkeerd.

Ik denk dat ik maar 7 argumenten kan invoeren?? is dit correct, of heeft iemand een andere formule voor mij.

Met vriendelijke groet
ben

Ben,

Dat is inderdaad correct. Ik denk nog even na.

Wat zijn die getallen? Meestal bereken je een leeftijd aan de hand van een geboortejaar. Heb je die niet?

Groet,

Laatst bewerkt:
Met If (of als) slechts 7 subroutines (of je zou een aantal samengesmolten If's' een naam moeten geven.
Jou opgave is toch niet zo moeilijk dacht ik :
Code:
=ALS(A1<0;"te jong";ALS(A1>=16;"te oud";INTEGER(A1)+1))

GiMe

Als je een eigen functie maakt kun je daarin met een SELECT CASE opdracht net zoveel mogelijkheden kwijt als je wilt.

Als je een eigen functie maakt kun je daarin met een SELECT CASE opdracht net zoveel mogelijkheden kwijt als je wilt.

Klopt, maar functies die je zelf ontwerpt zijn duidelijk minder efficiënt dan in Excel ingebouwde alternatieven.

beste senior,junior giga member

de getallen zijn het resultaat van een begin datum minus een einddatum.
Deze geeft de leeftijd aan.
Ik moet bepalen of kosten van een object in het 1ste, 2e, 3e...... jaar valt.

de formule van GiMe werkt perfect en ik ben hier blij mee.

na een onrustige nacht dacht ik ook aan =ROUNDUP(AL2;0) dit werkt goed.

alleen is het verschil tussen de integer formule en de roundup is dat indien een getal,
een rond getal is, bijv 10 ,dat deze bij roundup 10 blijft en bij de integer 11 aangeeft (10+1)
Het laatste is correct omdat een object op dat moment het 11e levensjaar ingaat.

ik verkies de integer formule boven de roundup.

De mogelijkheid met select case en de ingebouwde alternatieven zal ik eens bekijken.
bedankt voor de genomen moeite

groetjes Ben

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan