Ander besturingssysteem op laptop zetten?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartjuh_4

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2005
Hallo,
Sinds kort heb ik een laptop gekocht. Hierop zit windows vista. In het begin wel leuk, maar na een tijdje kwam het m'n oren uit. Ik was dat trage gedoe helemaal zat. Een xp cd'tje gepakt van m'n vorige pc en geprobeert het te installeren. Simpel gezegt, laptop aangezet, cd erin en laden maar. Toen kreeg ik na het laden de melding dat er geen harde schijven gevonden waren waarop xp geinstalleerd kan worden. Is het dan geblokkeerd dat ik een ander besturingssyteem op mijn laptop kan zetten? Of is dit te omzeilen of weet ik veel wat?

Het gaat om een Acer Travelmate 5310

Groeten,

Bart

is je harddisk van het type sata
ja
dan zou je eens kunnen kijken op nlite je kan helpen.

Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van allerlei leuke / handige / nuttige extra software, zeker niet daar waar het de installatie van een OS betreft.

Als het idd. een SATA schijf betreft hoef je slechts het volgende te doen:
op de meegeleverde CD bij de laptop zit een optie om een SATA driverdisk te maken voor installatie van de SATA drivers onder XP. Simpelweg máák die diskette.

Eenmaal gemaakt start je met de XP CD in de lade en tijdens het opstarten druk je regelmatig op de F6 toets. Nu zal de installatie software van Microsoft aan je vragen of je SATA drivers wil installeren. Je voelt 'm al............. ? Als je die vraag bevestigend beantwoordt, gaat de verdere installatie van XP probleemloos.

Gelukkig Nieuwjaar alvast!

Laatst bewerkt:
helaas acer geeft geen cd of dvd bij haar systemen...dus die zal TS zelf even van de site moeten halen.
en de laptop heeft geen diskette station.

Laatst bewerkt:
Heb veel dingen geprobeert maar geen van de oplossingen werkte of snapte ik.

Dat programma waarmee je een windows xp installatie mee kan aanpassen, wat heb ik daar in hemelsnaam aan?

Ik gaf duidelijk aan dat ik de melding krijg dat er geen schijven zijn gevonden en dat de installatie niet verder kan.

Ik ben met Ghost wat aan het prutsen geweest maar dat ging ook niet. Als ik de Vista DVD erin doe kan hij dus wel installeren. En ziet hij ook gewoon de hardeschijf.

Iemand enig idee?

Het is (ondanks het feit dat het een ingewikkeld gedoe is) toch redelijk simpel voor een eind gebruiker.

Als in een systeem SATA schijven zitten, dan kan tijdens de opstart van de Windows XP setup, deze setup de schijven niet vinden. Vista kan dat wel (99,9% van de schijven).

Om dat probleem op te lossen moet je een diskette hebben met drivers voor de SATA schijf / schijven, die tijdens de SETUP van Windows kan worden ingelezen. Daarom moet je tijdens de start van Windows SETUP op F6 drukken, Windows vraagt dan aan je wat je wil gaan doen. Afhankelijk van de soort SATA chip op je moederbord, kun je dan een keuze maken voor WELKE driver Windows vanaf diskette moet inlezen.

Die driver(s) vind je voor jouw machine bij de fabrikant en stop je pas in de diskdrive (die diskette dus) op het moment dat Windows na het indrukken van de F6 toets, de vraag stelt.

Laatst bewerkt:
Ben nog even bezig geweest met ghost, en heb zojuist een windows 98 versie gebackuped ermee op de laptop en het draait! Nu zo maar even kijken of ik op deze manie xp erop kan zetten!

Da's een goeie, daar weet ik het antwoord dus niet op (upgrade van '98 naar XP)
Misschien is dat idd. wel een hele leuke die nog gaat werken ook, zónder dat je daarvoor ingewikkelde SATA drivers moet downloaden voor XP en op diskette moet zetten. Ik ben heel benieuwd of dat gaat lukken.

Aan de andere kant betwijfel ik of het gaat werken, want de XP setup wil nu eenmaal die SATA drivers kunnen vinden en die zijn er (ondanks de '98 installatie) m.i. nog steeds niet.

Mocht het wél lukken, dan is dat een goede om te onthouden voor toekomstige "probleemhouders" met een soortgelijk probleem als jij nu hebt.

Liep toch weer vast, driverproblemen. Kon allemaal hardware niet installeren en de cd-rom drive werd niet herkend en was niet bruikbaar. Even kijken naar een Ghost XP Backupje:P

Ben nu bezig met dat diskette verhaal met de driver erop. USB floppy op de laptop en hij laad de driver en hij ziet zelfs de harde schijf. Hij copieert wat bestanden en dan ineens. Weg floppy dan vraagt hij om de floppy met die driver en dan kan hij de usb floppy niet meer vinden. Wat nu, ik ben er bijna.

Ik ben nu net met Nlite aan de gang gegaan, ergens gelezen dat ik een toshiba driver moest hebben voor de hardeschijf die dus gedownload op de xp schijf ingebrand en klaar het werkt!

Dus hierbij hoe zet ik XP op een Acer TravelMate 5310

- Nlite Downloaden
- Toshiba driver downloaden==>
(http://support.toshiba-tro.de/tedd-files2/0/stormng-20070827133046.zip)
Toshiba, drivers -> Satellite A200 (PSAE0) -> Windows XP -> Alle.....
Wat je nodig hebt is de Storage manager van Intel.
Filenaam is stormng-20070827133046.zip
Pak die boel uit en de bestanden in de map /F6flpy/ICH7M_32bit/ moet je hebben.
Dan met Nlite de driver iaahci.inf toevoegen, krijg je een lijst waarin 1 driver staat (lekker makkelijk) en maken die image.

Branden op cd en opstarten, niks F6 hij laad gewoon netjes de driver.

Dit was het en xp draait nu fantatisch op de laptop.

Laatst bewerkt:
Alles werkt dan wel, behalve het geluid, de drivers meerdere keren geinstalleeerd maar geen geluid. Iemand die kan helpen?

Opgelost.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan