Ander zoekformulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartbh

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2001
Ik wil graag een alternatieve zoekfunctie 'maken'
Dat je wordt doorgestuurd naar zoeken-[dezoekterm].html
Hoe kan ik dat het beste doen?
Ik heb nu dit stukje:

Code:
<form name="zoekform">
<input type="text" name="zoek">
<br>
<input type="button" OnClick="location.href:'zoek-'{waardeuitform}'.html'" value="Zoeken">

Ik weet bijna zeker dat dat mogelijk is met javascript,
kan iemand mij helpen?
Is het dan ook mogelijk dat de eventueel ingevoerde spaties worden omgezet is + (plus)?

Dus als je als zoekterm invoert bv: test bart
en dat je dan wordt doorgestuurd naar zoeken-test+bart.html

Over het verwerken van zoeken-[zoekterm].html hoef je je geen zorgen te maken.
Dat heb ik al geregeld met Apache/mod-rewrite en PHP.

Als je toch met php bezig bent kun je niet beter daar je zoekfunctie mee bouwen??

Zodat je zoiets als van zoeken.php?term=test+bart.

En vanuit javascript zijn de formuliervelden te bereiken via: +document.naam form.naam textfield.value+.

De groeten,
Mark

Ik ben bezig met het 'ombouwen' van m'n site.

zoeken-[term].html wordt door gestuurd naar modules.php?name=coppermine&file=thumbnails&album=search&search=[term]

Zo 'lijkt' het alsof m'n hele site in HTML is geschreven.
En als het goed is kan google m'n site dan beter indexeren.

Geplaatst door bartbh
Ik ben bezig met het 'ombouwen' van m'n site.

zoeken-[term].html wordt door gestuurd naar modules.php?name=coppermine&file=thumbnails&album=search&search=[term]

Zo 'lijkt' het alsof m'n hele site in HTML is geschreven.
En als het goed is kan google m'n site dan beter indexeren.

Beter indexeren?? Een dynamische site is niet te indexeren door Google hij kan onmogelijk alle html-sites vinden aangezien er bij jou oneindig veel bestaan.

De groeten,
Mark

Naja, dat heb ik er van begrepen, dat hij dan beter te indexeren was. Maar ik vind het ook gewoon mooier staan.

fotos.html ipv modules.php?name=coppermine
album-1-1.html ipv modules.php?name=coppermine&file=thumbnails&album=1&page=1

Maar het is al (zo goed als) op gelost.

Code:
<html>
<head>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!-- Begin
function convertSpaces(str){
var out = "", flag = 0;
for (i = 0; i < str.length; i++) {
if (str.charAt(i) != ' ') {
out += str.charAt(i);
flag - 0;
}
else {
if(flag == 0){
out += "+";
flag = 1;
}
}
}
return out;
}
// End -->
</script>
</head>
<body>
<form name="search" OnSubmit="return false;">
<input OnKeyDown="document.search.search.value = convertSpaces(document.search.search.value);" type="input" style="width: 90%" name="search" maxlength="255" value="">

<input OnClick="document.search.search.value = convertSpaces(document.search.search.value); location.href='zoeken-'+document.search.search.value+'.html'" type="button" value="Zoeken">
</body>
</html>

Zo werkt het iig bij mij, of het goed en netjes 'geprogrammeerd' is weet ik niet. (zal wel niet). Maar het werk, en daar gaat het mij om.
Maar als iemand een betere manier heeft.....
Ik sta open voor suggesties.

Onder het mom van het werkt zou ik er niets aan veranderen tenzij je er zelf nog meer mee wilt kunnen.

PS om het programmeer technisch verantwoorder te maken zou je kunnen verwijzen naar een functie die je dan eventueel weer in een appart bestand hebt gezet.

Dit heeft als voordeel dat als je iets aan de zoekpagina moet veranderen (bv die dynamische zoek-????.html komt in een apart daar voor bestemde map). Moet je dat nu in elk html bestand wijzigen.
Terwijl als je dit verwijst naar een functie die in een appart bestand staat, je alleen dat bestand hoeft te wijzigen.

De groeten,
Mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan