andere besturing op pc zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

xmdriver

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 sep 2010
hallo, kan er iemand mij helpen, op de pc van mijn zoon, staat er nu kubuntu op
en nu wil hij er terug windows op zetten,
als ik er zijn windows cd-rom (windows98 SE) en op f11 duw krijg ik de mogelijkheid om op 1 boot van harde schijf of 2 boot van cd rom toch op het scherm, maar als ik dan op 2 duw, gebeurd er niks, de pc teldt af tot 0 en dan start hij gewoon terug op

als de pc opgestart is werkt het toetsenbord gewoon

*KNIP*

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat je op F11 moet drukken, betekent dat dit niet spontaan gaat. ...

Je moet dan even de opstartconfiguratie aanpassen in het BIOS. Dit bereik je door vrijwel onmiddellijk na het opstarten op F1 of Del in te drukken.

Hierin zorg je dat:
. first boot device CDROM is en
. second boot device HDD is (zie bijlage)

bootopstartconfiguatie instellen in bios(2).jpg
bootopstartconfiguatie instellen in bios.jpg

Laatst bewerkt:
Is je cd wel bootable ?
Indien dit niet het geval is, (en je hebt een diskettedrive in je pc) moet je een opstartbare diskette maken en daarmee opstarten.
http://www.pchulplijn.nl/downloads_windows_opstart_diskettes
Uiteraard de opstartvolgorde in je bios aanpassen.
Voer daarna het commando fdisk uit, om de linux (niet dos partities verwijderen) partities te verwijderen.
Opnieuw opstarten van diskette, (met ondersteuning van je cd rom drive) en format c:\ uitvoeren. Je zult zien dat het nu wel werkt.
Windows kan nl. geen linux gepartitioneerde (ext.) schijven lezen.

Je kan het volgende proberen: je moet eerst uitzoeken of je Windows 98 SE cd bootable was. Ze waren het niet allemaal. Stop ze in een ander computer, en indien deze computer dan met de windows 98 welkomstscherm opstart dan weet je dat.

Voor de rest heb je of een Windows 98 boot diskette nodig of een bootable Windows 98 CD.

In de command prompt moet je eerst fdisk uitvoeren en alle partities verwijderen.
Opnieuw opstarten.
nog een keer fdisk uitvoeren met de optie /mbr.

Nu is de harde schijf volledig gewist en je kan Windows 98 installeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan