Andere en duidelijke verwijzingen gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

masala09

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2012
Beste allen,

Bijgaand een bestandje.

Dit bestand is nog niet af, maar het geeft mij nu al onduidelijkheid in de code om het formulier en diens objecten naar schermformaat te vergroten.

Een aantal objecten: Label 1 tot en met Label 9 mogen niet aangepast worden. Listbox1 en CommadButton3 moeten wel aangepast worden, maar dan slechts enkel in breedte. Hun .Left positie blijft gehandhaafd.

Nu is deze code hiervoor van internet afkomstig. Ik heb hem dus niet zelf gemaakt. Wel aangepast. De code staat in Module1 en werkt aan de hand van iControls nummers van het formulier. Juist dit maakt het onduidelijk. Immers iControls 1 tot en met 8 (Label 2 tot en met Label 9) mag niet mee aanpassen. De rest wel. Naar mate er meer objecten worden toegevoegd, wordt het onduidelijk. Immers hoe weet je het iControls nummer van het betreffende object.

Kortom je moet het maar weten. Echter ik weet zeker dat er iets is wat veel duidelijker is als nu en ik straks zelf niet meer weet hoe en wat.

Ik heb er nu een coderegel bij geplaats: .Caption = iControls. Op deze wijze kan ik een beetje overzicht houden, maar dit blijft niet gehandhaafd en verdwijnt straks uit de code.

Voor nu is het:

Label1 = iControls 0 ( Hierop staan alle objecten )
Label2 = iControls 1 ( Hierop staan de labels 3 tot en met 9 )
Label3 = iControls 2
Label4 = iControls 3
Label5 = iControls 4
Label6 = iControls 5
Label7 = iControls 6
Label8 = iControls 7
Label9 = iControls 8
ListBox1 = iControls 9
CommandButton1 = iControls 10
CommandButton2 = iControls 11
CommandButton3 = iControls 12

Kortom ik zoek gewoon een manier om dit in 1 oogopslag duidelijk te maken en te houden.

Bekijk bijlage Uren TEST-1.xlsm

Laatst bewerkt:
Waar je maar zin in hebt.... Persoonlijk verklaar ik je een beetje voor gek om eht zo te doen. Als je teveel objecten hebt voor een fatsoenlijk scherm, dan gebruik je toch tabbladen?

Dit is slechts het hoofdscherm en die wil ik volledig uitgevuld hebben over het scherm. Hierop worden straks nog knoppen geplaatst die weer naar andere userforms gaan en op sommige van deze zullen tabbladen komen te staan. Ik wil van Excel zelf niets meer zien.

Het is straks ook de bedoeling dat in de listbox, een soort berichtenbox komt. Op het moment dat er dan een bericht is dan wordt dat daarin aangegeven en kun je via dat naar het bericht toe. Ook kunnen er herinneringsberichten geplaatst worden. Hoe ik dat stukje ga doen daar moet ik nog even over nadenken. Ook moet deze dan continue up-to-date gehouden worden wat denk ik via een Loop gaat of via een knop Vernieuwen.

Een andere knop is weer om uit te loggen en eventueel in te loggen. De laatste knop weet ik nog niet. Dat is voor hoe het er nu voor staat.

Vandaar dat ik dit formulier niet wil voorzien van tab. Of ik moet jou niet begrijpen. Ideeën zijn altijd welkom.

By the way. Dit is het bestandje waar ik pas nog een paar vragen over had m.b.t. datum en nog iets. Hier had jij ook jouw inbreng in.

Laatst bewerkt:
Dan wel meteen een vraag. Werkt het volledig op het scherm bij jou wel?

Hmmm ik heb gelezen dat .Tag van ieder object niets doet voor in Excel VBA. Wel kun je hiermee objecten identificeren. Wellicht dat dit een oplossing kan zijn.

Ik zet dit even in de wacht of je moet zelf een betere oplossing hebben.

Natuurlijk doet 'Tag' iets.
Je kan er waardes aan toevoegen die je net zo makkelijk weer tussentijds in een code kan veranderen.

Voorbeeld Userform met een CommandButton.

Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
 CommandButton1.Tag = Format(Date, "dddd dd-mmmm-yyyy")
End Sub

Private Sub CommandButton1_Click()
 Cells(1) = CommandButton1.Tag
End Sub

Laatst bewerkt:
Beste HSV, laat ik het anders schrijven. De eigenschap Tag is breed inzetbaar. Het heeft niet echt een specifiek doel. Je kunt het inzetten op meerdere manieren en je kunt het ook tussentijds wijzigen zonder daarbij andere eigenschappen van het object zoals kleur, grootte, hoogte, breedte etc te wijzigen.

Dat het niets doet daar ging ik inderdaad niet helemaal goed, want als het niets zou doen waarom kun je het dan bijvoorbeeld gebruiken om te identificeren. Immers zelfs dan doet het iets.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan