• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Andere formule dan 'datedif'

Status
Niet open voor verdere reacties.

bascas

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2006
Beste helpers,

Ik probeer op Google Spreadsheets een formule maar die werkt niet aangezien we een uitgeklede versie van dit programma hebben. Is er een andere oplossing voor onderstaande formule? Wil graag uit een datum de leeftijd hebben van iemand maar wel per dag, en niet per jaar.
Werkt ook niet in het Engels, ik heb het met de functie Year geprobeerd, maar dan verspringt alleen per jaar

Dit is wat ik wil: =DATUMVERSCHIL(E7;VANDAAG();”y”)

Ik hoop op een andere manier.

Groet Bas

Deze misschien?
Code:
=TEKST(VANDAAG()-E7;"jj")
of
=text(date()-E7,"yy")

Mijn suggestie:
Code:
=INTEGER(JAAR.DEEL(E7;VANDAAG()))
Opmerking: met JAAR.DEEL moet je voorzichtig zijn met de derde parameter: het soort jaar.
Deze heb ik bewust weggelaten; als je zou kiezen voor 1 (werkelijk/werkelijk), dan levert 14-6-2012 in E7 3 op (althans vandaag (14-6-2016)) terwijl DATUMVERSCHIL op 4 uitkomt.
Met de standaardwaarde 0 (360/360 - Amerikaans) gaat het wél goed.

@Cobbe: die oplossing trekt de datum in E7 af van de datum van vandaag, telt de uitkomst op bij 31-12-1899 en geeft het jaartal van de uitkomst terug.
Dat gaat vaak goed, maar 14-6-2012 levert 3 op: het jaartal van 31-12-1903.
Het lijkt me niet de juiste methode, zeker als je bedenkt dat in Excel het jaar 1900 abusievelijk als schrikkeljaar is aangemerkt.

Bij
Code:
=INTEGER(JAAR.DEEL(E7;VANDAAG())) rekent spreadsheets alleen met het jaar, dus 14-6-2000 = 16 jaar, maar 13-6-2000 ook.

=text(date()-E7,"yy"), moet ik hier dan de celeigenschappen van de cel waar de geboortedatum in staat aanpassen? Nu krijg ik een error

De celeigenschap op standaard zetten en de , soms vervangen door ; - versieverschillen.

Wil je er nog verder mee kunnen rekenen zet je achter de formule nog *1

@Marcel

Niet een beetje ver gezocht?

Bij
Code:
=INTEGER(JAAR.DEEL(E7;VANDAAG())) rekent spreadsheets alleen met het jaar, dus 14-6-2000 = 16 jaar, maar 13-6-2000 ook.
Dat is niet waar. De uitkomst in jouw voorbeelden is inderdaad 16, net als bij DATUMVERSCHIL.
Bij 15-6-2000 wordt de uitkomst in beide gevallen 15.
De tweede formule raad ik af, zie post #4.

@Marcel, bedankt, het werkt.
@de rest, bedankt voor het meedenken.

@MB

Ik zie geen grond voor jouw zorgen:

PHP:
=TEXT(TODAY()-7;"@")

@snb

Ik denk dat je E7 bedoelt en niet 7, maar zelfs dan begrijp ik de boodschap niet, want dit levert dagen op en geen jaren, zoals gevraagd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan