Andere HD allocatie na overstap van XP naar 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

ellemoo

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2008
Ik heb een PC met in het primair IDE slot een master HD (32G) met 3 partities: C: (met XP), D: (progamma's) en E:.
Als slave HD heb ik in het primaire IDE slot een HD (120G) met data. Als ik problemen had met XP hoefde ik alleen C: te formateren en XP opnieuw te installeren. En natuurlijk ook alle andere programma's

Nadat ik ben overgestapt op Windows 7 zag ik tot mijn stomme verbazing dat de allocatie van de HD drives was omgekeerd.
De c: drive was 120G groot en Windows 7 was erbij geplaatst. Hier ben ik nu niet blij mee want als bij OS problemen C: moet formateren, ben ik ook mijn data kwijt.

Hoe kan ik terug naar mijn oude configuratie??

Ton
Apeldoorn

Als je Windows gaat installeren dan moet je toch op een bepaald moment kiezen op welke HDD/partitie je Windows wilt installeren ?

Groeten Marcel

Hallo Marcel,

Je moet inderdaad op een bepaald moment kiezen.
Maar ik blijf het vreemd vinden dat bij de allocatie van de partities de HD op het secondaire IDE slot voorrang krijgt. Ik had daar niet op gerekend en dus ging dat mis. Is natuurlijk mijn fout(je) maar ik wil toch terug naar mijn oude configuratie.
Dwz de kliene schijf (32G) met de partieties C:, D: en E: en de grote schijf (130G) met F:. Nu is het precies andersom en W7 staat nu op de grote schijf en ik wil hem op 1 (C:) van de drie partieties van de kleine schijf
Dat wordt dan nog een puzzel resp uitdaging.
Ton

De reden dat Windows misschien de Secundaire IDE koos heeft missschien met de grootte of de performance van de HD te maken.
Misschien kiest Windows automatisch voor de grootste of snelste HD.

-1- Ik denk dat het makkelijkste toch is om Windows opnieuw te installeren.
-2- Andere mogelijheid is om de partitie waar de Windowsinstallatie op staat te verkleinen naar 32GB (of kleiner) en vervolgens kopieeren naar de kleinere HD partitie van 32GB, vervolgens de partitie waar die eerst op stond op inactive zetten en de driveletter van de 32GB partitie veranderen naar C.
Met een programma als Partition Magic of Acronis Diskdirector moet dat goed te doen zijn.
(zullen ongetwijfeld ook gratis programma's voor zijn)

Ik denk dat je zelfs de beide HD's na deze handelingen moet verwisselen van IDE poorten.

Ik persoonlijk zou de eerste optie doen.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Het beste is denk ik:

Bestanden veilig stellen.
Schijf formatteren.

Windows opnieuw installeren over de Xp schijf heen.

En bestanden terug zetten.

IDE omdraaien gaat niet goed ivm de mastr/jumper.

Grt

Rens

Hallo hoogteijling, rens12
Perfect, hoe er wordt meegedacht op HELPMIJ.

De partitie waar ik WIN7 op wilde zetten, was te klein. Vandaar! Weer niet opgelet.
Toch blijf ik volhouden om deze partitie te gebruiken.
Nu loop ik tegen het probleem op dat, alhoewel deze partitie groot genoeg is, er nog files op staan die ik niet kan verwijderen. Het zijn nog oude prog en window files en deze kan ik niet deleten want ik krijg een waarschuwing dat dat alleen kan met een "trusted deinstaller". Zelfs opnieuw formateren lukt niet. Kan ik deze blokkade ergens in properties van de paritie uitschakelen? Ik (goed willende amateur) heb al gezocht maar kan niets vinden.
Enig ideeeeeeeeee
Ton

Hallo hoogteijling, rens12
Perfect, hoe er wordt meegedacht op HELPMIJ.

De partitie waar ik WIN7 op wilde zetten, was te klein. Vandaar! Weer niet opgelet.
Toch blijf ik volhouden om deze partitie te gebruiken.
Nu loop ik tegen het probleem op dat, alhoewel deze partitie groot genoeg is, er nog files op staan die ik niet kan verwijderen. Het zijn nog oude prog en window files en deze kan ik niet deleten want ik krijg een waarschuwing dat dat alleen kan met een "trusted deinstaller". Zelfs opnieuw formateren lukt niet. Kan ik deze blokkade ergens in properties van de paritie uitschakelen? Ik (goed willende amateur) heb al gezocht maar kan niets vinden.
Enig ideeeeeeeeee
Ton

Tijdens het installeren van windows, in dit geval windows 7 krijg je de vraag of je de schijf waarop je windows 7 wilt installeren wilt formatteren. En dan lukt het waarschijnlijk wel.

Grt

Rens

Correct.
Er is inderdaad een mogelijkheid de schijf te formateren.
Bij de installatie van de nederlandse versie kreeg ik een foutmelding dat er een probleem was met "offline landeninstelling", oid.
De installatie van de engelse versie liep wel.
Toch blijft het probleem dat ik op andere schijven oude (prog) files niet kan deleten. Hoe kan ik dit in WIN7 toch voor elkaar krijgen??

Correct.
Er is inderdaad een mogelijkheid de schijf te formateren.
Bij de installatie van de nederlandse versie kreeg ik een foutmelding dat er een probleem was met "offline landeninstelling", oid.
De installatie van de engelse versie liep wel.
Toch blijft het probleem dat ik op andere schijven oude (prog) files niet kan deleten. Hoe kan ik dit in WIN7 toch voor elkaar krijgen??

Moet er alles van die schijf af?

Grt

Rens

Nee, niet alles.
Ik overweeg een nieuw HD bij te plaatsen en wat ik wil behouden naar die nieuwe schijf te copieren. Dan maar die oude formatteren. Dan is de boel ook weer schoon.

Hoi Marcel,

Heb je windows 7 nog niet geinstalleerd dan start je de setup en installeer windows op de partitie waar je voorheen winXP installeerde (let niet op de driveletter maar kijk naar de grootte).

Als windows eenmaal is geinstalleerd dan kun je het volgende doen om je driveletters weer op orde te krijgen:

Klik met je rechtermuisknop op "mijn computer" > beheren > opslag > schijfbeheer.
Je zult zien dat de partitie waar je windows op hebt geinstalleerd letter C heeft gekregen.
Klik met je rechtermuisknop op de partitie waarvan je de driveletter van wilt wijzigen en selecteer "stationsletter en paden wijzigen" selecteer vervolgens in het pulldown menu de letter die wilt gebruiken voor deze partitie.

Overigens is het wel beter als je er een grotere hd bij koopt, 32 GB voor 3 partites waarvan er eentje minimaal 20GB moet zijn voor Windows 7 is nou niet echt veel.

Succes!:thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan